Przesyłki kurierskie to w Europie wielki biznes: 80 mld euro przychodów i 7 mld dostarczonych paczek w 2021 roku. Za dekadę będzie ich prawdopodobnie 40 miliardów. Dla operatorów logistycznych kluczowa jest ostatnia mila, która kosztuje najwięcej w całym łańcuchu dostaw.
Z raportu Green Last Mile Europe 2022 przygotowanego przez firmę Last Mile Experts wynika, że tylko jedna trzecia klientów firm kurierskich ocenia, że z dostawą wszystko było w porządku.
Czytaj więcej
Przesyłki ekspresowe z Chin do Europy trafiają z pociągów na samoloty, z powodu wojny spada jakość połączeń kolejowych.
Z kolei dla doręczycieli liczba niedoręczonych za pierwszym razem przesyłek waha się od 2 do 50 proc. Osobisty odbiór paczki to kłopot, zmarnowany czas i emisja CO2: przy 15-kilometrowym dystansie ponad 3 kg autem osobowym i ponad 1,3 kg autobusem.
Nie ma jednego „złotego środka” na rozwiązanie problemu i zmniejszenie emisji. – Należy się jednak spodziewać, że władze miast będą wpływać na przewoźników, aby ci redukowali ruch oraz emisję spalin. Tak się dzieje już w Austrii czy Niderlandach – wymienia członek zespołu Last Mile Experts Mirek Gral.