Koniec jazdy na zachód dla rosyjskich i białoruskich przewoźników

Ciężarówki rosyjskich i białoruskich przewoźników nie wjadą do UE, nawet tranzytem.

Publikacja: 08.04.2022 16:59

Koniec jazdy na zachód dla rosyjskich i białoruskich przewoźników

MF Białorusi

Foto: MF Białorusi

Rada UE przyjęła 8 kwietnia piąty pakiet sankcji przeciw Rosji. Obejmuje on zakaz wjazdu na teren Unii ciężarówek rosyjskich i białoruskich przewoźników, także w przewozach tranzytowych. 

Czytaj więcej

Przebazowane transportowce Antonowa nadal latają, ale już nie z Kijowa

UE przyznała wyjątki od zakazu dla przewozów leków i towarów medycznych, spożywczych (w tym pszenicy) oraz przewozów humanitarnych. Odpowiednie akty prawne mają wkrótce ukazać się w Dzienniku Urzędowym UE. 

Dyrektor Departamentu Kontroli Celnej Sami Rakshit potwierdza fińskiemu portalowi Yle, że na granicy fińskiej zakaz wjazdu wejdzie w życie natychmiast po północy 8 kwietnia. – Przed wojną do 90 proc. przewozów obsługiwały rosyjskie firmy transportowe – szacuje Rakshit. 

Jeżeli Rosja może zareaguje zakazem transportu do krajów UE ruch ciężarówek przez wschodnią granicę ustanie całkowicie. 

Według danych rosyjskiego stowarzyszenia przewoźników ASMAP, samochody przywożą do Rosji 16,7 mln ton ładunków i wywożą 18,1 mln ton. Z powodu koronawirusa przewozy samochodowe do i z Chin zmalały w 2021 roku o 70 proc. w porównaniu do 2019 roku i ten kierunek stanowił 4 proc. przewozów rosyjskich przedsiębiorców. 

Czytaj więcej

Finowie zamykają towarowy ruch kolejowy z Rosją

W 2021 roku zarejestrowane przez rosyjskich przewoźników samochody przetransportowały przez granicę z Finlandią 4,3 mln ton, z Niemcami 2,2 mln ton, z Litwą 1,3 mln ton, z Polską 1,1 mln ton. 

Ponad milion ton przewoziły pomiędzy Polską i krajami WNP ciężarówki białoruskie. 

Rada UE przyjęła 8 kwietnia piąty pakiet sankcji przeciw Rosji. Obejmuje on zakaz wjazdu na teren Unii ciężarówek rosyjskich i białoruskich przewoźników, także w przewozach tranzytowych. 

UE przyznała wyjątki od zakazu dla przewozów leków i towarów medycznych, spożywczych (w tym pszenicy) oraz przewozów humanitarnych. Odpowiednie akty prawne mają wkrótce ukazać się w Dzienniku Urzędowym UE. 

Szynowy
Budowana południowa trasa Jedwabnego Szlaku pozwoli obejść Małaszewicze
Drogowy
Serwisy ciężarówek zamknięte dla przewoźników z Rosji i Białorusi
Elektromobilność
Ekologia na głowie: cena kilograma wodoru zapiera dech
Produkty i Usługi
Europejski zielony wyścig do automatów paczkowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Przewoźnicy cały czas kupują tabor i podnoszą ceny usług