Budowana południowa trasa Jedwabnego Szlaku pozwoli obejść Małaszewicze

Kazachstan razem z PSA International rozbuduje terminal w Aktau, Gruzja także planuje rozbudowę portów.

Publikacja: 08.04.2022 08:51

Budowana południowa trasa Jedwabnego Szlaku pozwoli obejść Małaszewicze

MIiR Kazachstanu

Foto: MIiR Kazachstanu

Wiceminister przemysłu i infrastruktury Kazachstanu Berik Kamaliew i wiceprezes singapurskiej firmy PSA International Li Pen Gi podpisali 7 kwietnia w Nur Sułtan umowę o współpracy przy budowie terminala przeładunkowego w Aktau nad Morzem Kaspijskim.

Firma zapewni narzędzia informatyczne do cyfrowej odprawy celnej i administracji przewozów. Rozbudowany port będzie miał przepustowość 100 tys. TEU. 

Czytaj więcej

Finowie zamykają towarowy ruch kolejowy z Rosją

W pierwszym kwartale roku przewozy kontenerów przez porty Aktau i Kuryk wzrosły o 4 proc. r/r. 

Ministerstwo Przemysłu i Infrastruktury Kazachstanu planuje zakupić 4 promy oraz zainteresować południowym szlakiem Maersk, MSC i Cosco Shipping. Resort przewiduje, że tegoroczne przeładunki sięgną 10 mln ton, w tym 4 mln będą stanowiły ładunki eksportowe. 

Jednocześnie Gruzja zapewnia o kontynuacji rozbudowy projektu portu w Anaklii. Wicepremier Levan Davitaszwili zapewnił, że jest inwestor dla odnowionego projektu. W styczniu 2020 roku władze gruzińskie zawiesiły projekt z powodu wycofania się inwestorów. 

Czytaj więcej

Serwisy ciężarówek zamknięte dla przewoźników z Rosji i Białorusi

Zmiana nastawienia jest zapewne skutkiem rosyjskiej napaści na Ukrainę. Rosjanie zbombardowali Mariupol, portowe miasto nad Morzem Azowskim. Prawdopodobnie portowa infrastruktura jest kompletnie zniszczona i miną lata, zanim port odbuduje swoje możliwości przeładunkowe. Jest to szansą dla gruzińskiego portu nad Morzem Czarnym. 

Anaklia będzie także częścią transkaspijskiego korytarza TITR i stać się jednym z terminali na południowej odnodze Jedwabnego Szlaku, która ominie Rosję. Anaklia będzie konkurować z największym gruzińskim portem nad Morzem Czarnym: Poti. Jego zdolność przeładunkowa wynosi 6,5 mln ton ładunków rocznie, ale jest niewykorzystana. Zarządza nim Maersk i terminal obsługuje 85 proc. ruchu kontenerowego kraju. 

Czytaj więcej

Ekologia na głowie: cena kilograma wodoru zapiera dech

Na trasie północnej ULTC ERA (największy gracz, z większościowym udziałem) przewiózł do kwietnia 163,6 tys. TEU. W 2021 roku przewozy wyniosły 692,5 tys. TEU. 

Wiceminister przemysłu i infrastruktury Kazachstanu Berik Kamaliew i wiceprezes singapurskiej firmy PSA International Li Pen Gi podpisali 7 kwietnia w Nur Sułtan umowę o współpracy przy budowie terminala przeładunkowego w Aktau nad Morzem Kaspijskim.

Firma zapewni narzędzia informatyczne do cyfrowej odprawy celnej i administracji przewozów. Rozbudowany port będzie miał przepustowość 100 tys. TEU. 

Pozostało 85% artykułu
Szynowy
Unia nie zerwie połączeń kolejowych z Dalekim Wschodem
Drogowy
Przewoźnicy cały czas kupują tabor i podnoszą ceny usług
Morski
Pandemia i wojna wywracają do góry nogami morskie przewozy kontenerowe
Rynek
Podkarpackie magazyny przed wielką szansą na regionalne centrum dystrybucyjne
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Co czwarty przewoźnik drogowy obawia się upadłości