Wiceminister przemysłu i infrastruktury Kazachstanu Berik Kamaliew i wiceprezes singapurskiej firmy PSA International Li Pen Gi podpisali 7 kwietnia w Nur Sułtan umowę o współpracy przy budowie terminala przeładunkowego w Aktau nad Morzem Kaspijskim.
Firma zapewni narzędzia informatyczne do cyfrowej odprawy celnej i administracji przewozów. Rozbudowany port będzie miał przepustowość 100 tys. TEU.
Czytaj więcej
Wzmaga się nacisk na firmy transportowe, aby zrywały połączenia z Rosją i Białorusią.
W pierwszym kwartale roku przewozy kontenerów przez porty Aktau i Kuryk wzrosły o 4 proc. r/r.
Ministerstwo Przemysłu i Infrastruktury Kazachstanu planuje zakupić 4 promy oraz zainteresować południowym szlakiem Maersk, MSC i Cosco Shipping. Resort przewiduje, że tegoroczne przeładunki sięgną 10 mln ton, w tym 4 mln będą stanowiły ładunki eksportowe.
Jednocześnie Gruzja zapewnia o kontynuacji rozbudowy projektu portu w Anaklii. Wicepremier Levan Davitaszwili zapewnił, że jest inwestor dla odnowionego projektu. W styczniu 2020 roku władze gruzińskie zawiesiły projekt z powodu wycofania się inwestorów.
Czytaj więcej
Polscy klienci odbierają zamówione ciężarówki, których nadal brakuje, więc rejestracje maleją.
Zmiana nastawienia jest zapewne skutkiem rosyjskiej napaści na Ukrainę. Rosjanie zbombardowali Mariupol, portowe miasto nad Morzem Azowskim. Prawdopodobnie portowa infrastruktura jest kompletnie zniszczona i miną lata, zanim port odbuduje swoje możliwości przeładunkowe. Jest to szansą dla gruzińskiego portu nad Morzem Czarnym.
Anaklia będzie także częścią transkaspijskiego korytarza TITR i stać się jednym z terminali na południowej odnodze Jedwabnego Szlaku, która ominie Rosję. Anaklia będzie konkurować z największym gruzińskim portem nad Morzem Czarnym: Poti. Jego zdolność przeładunkowa wynosi 6,5 mln ton ładunków rocznie, ale jest niewykorzystana. Zarządza nim Maersk i terminal obsługuje 85 proc. ruchu kontenerowego kraju.
Czytaj więcej
Koszmarnie drogie paliw alternatywne pokazują, że nie są żadną alternatywą.
Na trasie północnej ULTC ERA (największy gracz, z większościowym udziałem) przewiózł do kwietnia 163,6 tys. TEU. W 2021 roku przewozy wyniosły 692,5 tys. TEU.