Komisja Europejska ma wizję zielonego transportu

Ciężarówki tylko z alternatywnymi napędami. Szczegóły w 2021 roku.

Komisarz ds. Transportu Adina Valean zaprezentowała 20 lutego Komisji ds. Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego (TRAN) wizję europejskiej polityki transportowej na najbliższe lata.

Podkreśliła, że transport drogowy jest istotnym elementem strategii na rzecz Zielonego Ładu dla Europy. Dlatego też KE planuje zmniejszenie emisji CO2 transportu drogowego o 90 proc. do roku 2050. Odpowiednie inicjatywy legislacyjne, które mają pomóc w osiągnięciu tego ambitnego celu powinny pojawić się w 2021 roku. Oznacza to odejście od diesla i wprowadzenie, nawet kosztem dopłat samochodów ciężarowych z alternatywnymi napędami.

Czytaj więcej w: http://Konieczna ocena skutków Pakietu Mobilności

Według komisarz dużą rolę w zmniejszeniu emisji CO2 może odegrać transport kolejowy, stąd Komisja pracuje nad nową propozycją zmiany dyrektywy o transporcie kombinowanym. Obecny projekt omawiany w Parlamencie Europejskim i Radzie jest zbyt mało ambitny. W ramach przyszłych inicjatyw planuje się położenie jeszcze większego nacisku na połączenia kolejowe oraz wodne.

Parlamentarzyści przypomnieli, że wdrażane regulacje prawne krajów członkowskich oraz Unijny Pakiet Mobilności przeczą tym słowom. Stały przedstawiciel Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych przy UE Margareta Przybyła tłumaczy, że regulacje krajowe utrudniają kabotaż, zwiększając tym samym odsetek jazd na pusto, zaś Pakiet Mobilności zmusza ciężarówki do regularnych powrotów do krajów rejestracji, nawet gdyby miały jechać na pusto.

Komisarz Valean potwierdziła, że Komisja Europejska rozpoczęła prace przygotowawcze w celu przeprowadzenia studium skutków Pakietu Mobilności. Powinno ono zostać zakończone przed wejściem w życie problematycznych przepisów, a więc przed końcem 2021 roku.

Czytaj więcej w: Europosłowie-hipokryci „zazielenią” Niemcy

Kolejnym priorytetem na najbliższe lata dla Komisji Europejskiej będzie digitalizacja sektora transportu. Ma ona służyć konsumentom, środowisku, ale także przewoźnikom m.in. poprzez zmniejszenie obciążeń administracyjnych. W tym celu Komisja planuje stworzenie wspólnej europejskiej przestrzeni danych. Na ukończeniu są także prace nad Rozporządzeniem eFTI ws. elektronicznych informacji dotyczących transportu drogowego.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

W Niemczech litewskie auta coraz popularniejsze

Przewozy na ubiegłorocznym poziomie, pod względem przebiegów polskie samochody na drugim miejscu po niemieckich. ...

Hamują przewozy samochodowe

Wirus już poturbował branżę transportu drogowego, ostatni tydzień przyniósł 2-cyfrowe spadki przychodów. Z prowadzonej ...

TRAKO 2019 WIDEO | PKP Energetyka: Poszukiwanie czystej energii

Ogniwo wodorowe jako jedno ze źródeł czystej energii to rozwiązanie nie tylko dla kolei, ...

W Europie przewoźnicy nie kupują ciężarówek

W listopadzie rejestracje samochodów ciężarowych (o dmc powyżej 3,5 ton) w UE zmalały o ...

Targi TransLogistica Poland otwarte

5 listopada otwarte zostały największe targi logistyczne Europy Środkowo-Wschodniej TransLogistica Poland 2019. W halach ...