Wigilijne wyścigi kurierów

InPost narzuca konkurencji szybsze standardy doręczeń, a branża zapowiada, że tegoroczny szczyt będzie rekordowy.

Publikacja: 11.12.2024 09:14

Wigilijne wyścigi kurierów

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Każda paczka nadana 22 grudnia, a w przypadku kilkudziesięciu sklepów nawet 23 grudnia, trafi do odbiorców przed Wigilią – obiecuje prezes i założyciel Grupy InPost Rafał Brzoska. 

InPost zapowiada, że wszystkie przesyłki nadane przez Paczkomat 22 grudnia zjawią się u odbiorców przed Wigilią, jeśli nadawca dostarczy je do sieci InPost do godziny 13.00, a w niektórych strefach nawet do 16.00.

Czytaj więcej

W rejestracjach naczep urwało się dno

Ponadto, w ramach specjalnej oferty dla wybranych sklepów e-commerce m.in. Amazon, Decathlon, Kruk, Media Expert Media Markt, Modivo, Super-Pharm, X-kom, przesyłki nadane nawet 23 grudnia do 13.00 InPost dostarczy jeszcze w Wigilię. 

Duża fala

Kurierzy spodziewają się w tym roku dużej liczby przesyłek. InPost przypomina, że w czwartym kwartale 2023 roku wzrosła o blisko 28 proc. w porównaniu do wcześniejszego kwartału. DHL eCommerce Polska spodziewa się nawet o 100-procentowych wzrostów w porównaniu do miesięcy poprzedzających. 

Prezes LSP Group Robert Maciąg, którego firma współpracuje m.in. z DPD, poinformował o najmocniejszym Black Friday w historii LSP Group. – Ponad 200 naszych ciężarówek wyjechało na trasę tylko w sam piątek, w sobotę i niedzielę ponad 100 ciężarówek, w całej Polsce wspomagało naszych klientów. Grudzień także nabiera tempa – przyznaje Maciąg. 

LSP Group zatrudnia w szczycie 520 pracowników. 

O rosnącej liczbie przesyłek mówi także Poczta Polska. Od kwietnia do listopada odnotowała wzrost liczby przesyłek z Chin o ponad 400 proc. W ostatnich miesiącach, porównując październik do listopada br., dzienna liczba przesyłek wzrosła średnio o 25 tys. szt. – Zapewne jest to po części konsekwencja zmniejszającej się siły zakupowej Polaków (widzimy to po raportach z wielu branż, także elektroniki i małego AGD). Co za tym idzie konsumenci dalej kupują, ale towary tańsze, czyli z portali AliExpress, Temu oraz innych – tłumaczy wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

Rozbudowana sieć 

Rzecznik InPost Wojciech Kądziołka tłumaczy, że wigilijna oferta jest wynikiem optymalizacji sieci logistycznej. – Dzięki wieloletniemu doświadczeniu możemy wprowadzić nowy rynkowy standard, czyli dostawę jeszcze przed wigilią paczek nadanych nawet 23 grudnia i to mimo oczekiwanych, rekordowych wolumenów. Inwestycja w zakończoną w tym roku budowę największego centrum logistycznego w Polsce, to tylko część unikatowego know how, jakim dysponujemy jako lider rynku logistycznego w Polsce – zaznacza Kądziołka. 

Czytaj więcej

Rosja hamuje chiński eksport na Jedwabnym Szlaku

Analitycy rynku także wskazują na sprawność logistyki operatora. – Modernizacja sieci logistycznej poprzez budowę nowej sortowni w Woli Bykowskiej (36 tys. m kw. powierzchni) oraz modernizację części z 71 terminali dystrybucyjnych zdecydowanie poszerzyło możliwości operacyjne operatora. Wspomniana wcześniej sortownia ma deklarowaną przepustowość na poziomie 85 tys. paczek na godzinę, co przy założeniu pracy 3 zmianowej daje około 2 milionów przesyłek dziennie, a to tylko jedna z sortowni na terenie kraju – podkreśla wiceprezes Last Mile Experts. 

Wskazuje także na bardzo efektywny model dystrybucji ostatniej mili, który pozwala na daleko idącą optymalizacje efektywności kuriera oraz redukcji kosztu na przesyłkę. – To i wiele innych elementów wielkiej układanki logistycznej składa się na bardzo efektywnie zarządzany biznes. Wystarczy spojrzeć na wyniki finansowe spółki, mocna, bardzo mocna dwucyfrowa EBIDTA jest raczej niedoścignionym wzorem u innych operatorów KEP. Liczby mówią same za siebie – podkreśla Gral. 

Ostatnia mila

Lider polskiego rynku usług kurierskich, Grupa InPost, na koniec trzeciego kwartału dysponowała w Polsce ponad 28,4 tys. punktami out-of-home, w tym ponad 24,3 tys. urządzeń paczkomat. 

Konkurencja, choć spóźniona, nadgania: DPD ma ponad 30 tys. punktów w tym blisko 9 tys. automatów rozlokowanych w przeszło tysiącu miejscowości. – Dostawimy kolejne 3 tys. w przyszłym roku i na początku 2025 roku będzie ich ponad 10 tys. – obiecuje rzecznik DPD Polska Maksymilian Pawłowski. 

DHL eCommerce Polska pochwalił się na początku grudnia, że liczba automatów paczkowych przekroczyła właśnie 5000. Firma dysponuje siecią ponad 20 000 punktów nadań i odbiorów przesyłek. Wprowadziła także zaawansowany sorter w Międzynarodowym Centrum Logistycznym. 

Poczta Polska posiada sieć odbioru przesyłek złożoną z ok. 20 tys. punktów, w tym przeszło 1300 automatów paczkowych. 

Czytaj więcej

Ciężarówki już nie staną na rumuńskiej granicy

GLS ma możliwość korzystania z ponad 6 tysięcy automatów Orlen Paczka oraz możliwość dostaw do ponad 11 000 punktów w całej Polsce. 

Jednak InPost cały czas jest ma mocne prowadzenie. Aplikacja InPost Mobile ma już ponad 13 mln użytkowników. Aplikacji DPD ma ponad 5,5 mln pobrań, aktywnie (czyli raz na miesiąc) korzysta z niej 2,9 mln osób. 

Właściciele sklepów mają swoich faworytów. – Automaty DHL, Pocztex, DPD, Allegro są nam narzucone tylko i wyłącznie przez Allegro. Gdyby nie lobbowanie przez Allegro i wsadzanie ich na siłę do smart usługi by padły – uważa Michał Mateńko z pieluchy.pl. Wskazuje, że Allegro obliguje sprzedawców do obowiązkowego korzystania z określonej ilości urządzeń paczkowych i kurierów. 

Każda paczka nadana 22 grudnia, a w przypadku kilkudziesięciu sklepów nawet 23 grudnia, trafi do odbiorców przed Wigilią – obiecuje prezes i założyciel Grupy InPost Rafał Brzoska. 

InPost zapowiada, że wszystkie przesyłki nadane przez Paczkomat 22 grudnia zjawią się u odbiorców przed Wigilią, jeśli nadawca dostarczy je do sieci InPost do godziny 13.00, a w niektórych strefach nawet do 16.00.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Produkty i Usługi
Niszowe gabaryty zwróciły uwagę logistyków
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Produkty i Usługi
Wzbiera fala świątecznych paczek
Produkty i Usługi
Zapowiada się poważne świąteczne ożywienie
Produkty i Usługi
Obiecujące dla logistyków rynki południowych sąsiadów
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Produkty i Usługi
Wielkie inwestycje kurierów