e-sklepy walczą z hegemonem rynku

Orlen Paczka podwoił liczbę doręczeń, bowiem e-sklepy szukają alternatywy dla wiodącego dostawcy usług kurierskich, czyli InPost.

Publikacja: 08.04.2025 14:56

e-sklepy walczą z hegemonem rynku

Foto: Orlen Paczka

Operator pochwalił się niemal podwojeniem liczby doręczeń. W pierwszym kwartale br. zanotował 96-procentowy wzrost liczbę obsłużonych przesyłek w stosunku do pierwszego kwartału 2024 roku. To kontynuacja dobrej passy z 2024 roku, gdy w ostatnim kwartale 2024 roku zwiększył liczbę doręczeń o 85 proc. w porównaniu do czwartego kwartału 2023. – Z dostawy do automatów paczkowych skorzystało niemal 90 proc. więcej klientów niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Te wyniki potwierdzają nasz ogromny potencjał. Nie zwalniamy tempa. Przez cały rok planujemy utrzymać dynamikę 100 proc. wzrostu. Wzmocniliśmy spółkę Orlen Paczka przenosząc do niej automaty paczkowe, konsolidując tym zasoby i kompetencje w jednym podmiocie – zaznacza prezes zarządu Orlen Paczka Piotr Krężel. 

Allegro hamuje InPost

Rynek obserwuje postępy operatora z zainteresowaniem. – W naszej ocenie przyrost wolumenów Orlen to w dużej mierze zasługa przesunięcia przesyłek z InPost Paczkomaty na alternatywnych dostawców w ramach Allegro Delivery tj. właśnie Orlen Paczka czy DHL APM. Także kontrakt Orlen Paczki z GLS również pozytywnie działa na wolumeny przechodzące przez APM Orlen’u. Klienci GLS mogą nadawać przesyłki w APM Orlenu – przypomina prezes integratora GlobKurier.pl Mateusz Pycia. 

Czytaj więcej

Tak grubego portfela zamówień Pesa jeszcze nie miała

Natomiast Arkadiusz Kawa, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, prezes Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oczekuje jeszcze większej dynamiki. – Po pierwsze, Orlen Paczka ma relatywnie małą bazę przesyłek w porównaniu do największych konkurentów, przykładowo InPost obsługuje kilkanaście razy więcej przesyłek. Po drugie, firma znajduje się obecnie w bardzo intensywnej fazie rozwoju, co jest możliwe dzięki dość gęstej sieci automatów paczkowych i wysokim wskaźnikom jakościowych. Po trzecie, działa na bardzo chłonnym rynku – jako jedyny operator KEP świadczy tylko w usługi w modelu OOH (tzw. dostawy poza domem) – przypomina prof. UE w Poznaniu.

Szacuje, że obecnie 45-50 proc. wszystkich przesyłek obsługiwanych przez firmy kurierskie trafia właśnie do automatów paczkowych. – Po czwarte, sprzedawcy e-commerce i konsumenci potrzebują dziś realnej alternatywy dla dominującego InPostu, który przez lata ustalał i nadal ustala warunki gry. Naturalną rzeczą jest, że rynek próbuje zwalczać hegemonów – dodaje Kawa. 

Dodaje, że najważniejszym czynnikiem wzrostu dla Orlen Paczka jest strategiczna współpraca z Allegro. – Przekierowanie części przesyłek do Orlen Paczki w ramach programu Allegro Delivery znacząco zwiększyło liczbę paczek trafiających do ich sieci automatów. Orlen Paczka działa też bardzo aktywnie w obszarze re-commerce (np. współpracując z Vinted), który bardzo szybko wzrasta w ostatnim czasie, a w którym liczy się dobra cena – podkreśla profesor. 

Czytaj więcej

Hamują spadki rejestracji cieżarówek

Drugi krok

Pycia zaznacza, że perspektywa rozwoju Orlen Paczki jest bardzo dobra właśnie z uwagi na chęć dużych podmiotów e-commerce do zminimalizowania swojego uzależnienia od InPost w dostawach do maszyn. – Dodatkowo dostrzegamy wzrost zadowolenia klientów z tej usługi Orlen Paczka w serwisie GlobKurier jak i polepszenie czasów doręczeń – wymienia Pycia. 

Właściciel operatora kurierskiego planuje już kolejne kroki. – Orlen jest ekspertem w branży paliwowej, natomiast logistyka dla e-commerce nie stanowi głównego obszaru naszej działalności. Dlatego usługi kurierskie zostały wydzielone do odrębnej spółki w Grupie Orlen. Pozwoli to na konsolidację eksperckiej wiedzy, pozyskanie partnera strategicznego oraz dalszy samodzielny rozwój Orlen Paczki, przynosząc korzyści także dla Orlen jako inwestora – mówi dyrektor wykonawczy ds. Sprzedaży Detalicznej Orlen Jan Tar.

Autopromocja
PIT 2024 - rozlicz na czas

Termin upływa już 30 kwietnia. Nie zwlekaj i wypełnij deklarację podatkową

Pobierz za darmo

Kawa uważa, że zamiar sprzedaży spółki trzeba raczej traktować jako poszukiwanie partnera strategicznego do dalszego rozwoju, a nie próbę wyjścia z biznesu. – Orlen wie, że e-commerce rośnie i chce w tym uczestniczyć, ale równie dobrze zdaje sobie sprawę, że konkurencja będzie się zaostrzać. Stąd chęć przyciągnięcia partnera, który wniesie dodatkowy know-how, technologie lub dostęp do nowych rynków – wyjaśnia prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. 

Czytaj więcej

Zaczyna robić się nerwowo w branży TSL

W całej Polsce Orlen Paczka ma już ponad 12 tys. punktów nadań i odbioru przesyłek, w tym ponad 6,2 tys. automatów paczkowych mających ponad 523 tys. skrytek co daje drugą pozycję na rynku i ogromny potencjał do dalszego wzrostu. Spółka zapowiada, że w drugim kwartale sieć powiększy się o kolejnych sześćset automatów paczkowych. 

Operator pochwalił się niemal podwojeniem liczby doręczeń. W pierwszym kwartale br. zanotował 96-procentowy wzrost liczbę obsłużonych przesyłek w stosunku do pierwszego kwartału 2024 roku. To kontynuacja dobrej passy z 2024 roku, gdy w ostatnim kwartale 2024 roku zwiększył liczbę doręczeń o 85 proc. w porównaniu do czwartego kwartału 2023. – Z dostawy do automatów paczkowych skorzystało niemal 90 proc. więcej klientów niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Te wyniki potwierdzają nasz ogromny potencjał. Nie zwalniamy tempa. Przez cały rok planujemy utrzymać dynamikę 100 proc. wzrostu. Wzmocniliśmy spółkę Orlen Paczka przenosząc do niej automaty paczkowe, konsolidując tym zasoby i kompetencje w jednym podmiocie – zaznacza prezes zarządu Orlen Paczka Piotr Krężel. 

Pozostało jeszcze 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Produkty i Usługi
Start bez wystrzału
Produkty i Usługi
DPD otworzyło centrum logistyczne dla małych paczek
Produkty i Usługi
Logistycy dostrzegają delikatne ożywienie
Produkty i Usługi
Logistyczny potencjał krajów nadbałtyckich
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Produkty i Usługi
Poczta Polska walczy o odzyskanie rynku