Weteran z Poznania

Na TRAKO zostanie zaprezentowany jeden z najstarszych tramwajów w Polsce.

Publikacja: 04.09.2019 19:05

Weteran z Poznania

Foto: Odrestaurowany w Poznaniu tramwaj z przełomu XIX i XX wieku.

Na tegorocznych targach TRAKO można będzie podziwiać pieczołowicie odrestaurowany przez poznańskich specjalistów tramwaj z przełomu XIX i XX wieku. Pojazdy tego typu obsługiwały linie w Poznaniu i woziły pasażerów do lat 60.

Z działki do kolekcji

Tramwaje trafiły na złom, nieliczne znalazły kupców. Jeden z zakupionych odkryli w 2009 roku na działkach miłośnicy komunikacji miejskiej z Poznania. Pudło było w złym stanie technicznym, jednak pozwalało dokładnie odwzorować niemal wszystkie jego detale. W latach 2013-2015 firma Modertrans Poznań zrekonstruowała cały wagon doczepny z wykorzystaniem podwozia z 1897 r. produkcji Bergische Stahlindustrie. Wóz zadebiutował w tym samym roku podczas obchodów 135-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu.

""

Pudło tramwaju odnaleźli na działce miłośnicy historii komunikacji miejskiej.

logistyka.rp.pl

Natomiast w zajezdni przy ul. Gajowej zachowała się niepozorna lora. W czasie wojny mogła przewozić jeńców wojennych, a w 2005 roku służyła jako kontener do odpadów ze stolarni. Potem zabezpieczono ją w zajezdni tramwajowej przy ul. Głogowskiej, a w 2010 r. jej podwozie zostało wpisane do ewidencji zabytków ruchomych.

Prace nad odtworzeniem Bergische Stahlindustrie typu I ponownie podjęła spółka-córka MPK Poznań – Modertrans. Trwały one 2 lata. Uroczysta premiera pierwszego wagonu silnikowego odbyła się w grudniu 2018 r. z okazji obchodów 100-lecia Powstania Wielkopolskiego. Wagon typu I ciągnął wcześniej zrekonstruowaną doczepę typu Carl Weyer, pokazując jak wyglądał skład tramwajowy sprzed wieku. Jest to jeden z najstarszych składów tramwajowych w Polsce i stanowi ozdobę kolekcji zabytkowych tramwajów poznańskiego MPK. Bardzo dobrze pokazuje w jakich warunkach podróżowało się tramwajami na początku XX wieku.

Historia poznańskich tramwajów

Tramwaje elektryczne ruszyły w Poznaniu 6 marca 1898 r. Pierwszymi wozami napędzanymi energią elektryczną były wagony typu I i II dostarczone z Bergische Stahlindustrie. Tramwaje typu I miały łukowo zakończone okna, a pasażerowie mogli skorzystać z 16 miejsc siedzących usytuowanych na ławach pod oknami. Miejsce dla kolejnych 12 osób zlokalizowano na odkrytych pomostach. Pojazdy były zasilane przez silnik typu AEG GE800 o mocy 15 KM, a z siecią trakcyjną łączył je odbierak prądu w postaci drążka zakończonego rolką, która toczyła się po drucie jezdnym.

""

Niemcy zakazali używania języka polskiego i nawet linie tramwajowe opisane były po niemiecku.

logistyka.rp.pl

W 1904 roku rozpoczęto dostawy silnikowych wagonów Carl Wayer. Większość z nich wyprodukowana była w Düsseldorfer Eisenbahnbedarf vorm. Carl Weyer & Cie. w Düsseldorfie. Montowano je także częściowo w warsztatach tramwajów poznańskich. Rok później do Poznania zaczęły docierać doczepy. Miały 7,5 m długości, 2,14 m szerokości i po cztery prostokątne okna z każdej strony. Na miejscach siedzących wewnątrz mieściło się 18 podróżnych, a na pomostach 12 lub 17 (w zależności od źródła). Był to w okresie międzywojennym podstawowy typ wagonów doczepnych Poznańskiej Kolei Elektrycznej.

Na tegorocznych targach TRAKO można będzie podziwiać pieczołowicie odrestaurowany przez poznańskich specjalistów tramwaj z przełomu XIX i XX wieku. Pojazdy tego typu obsługiwały linie w Poznaniu i woziły pasażerów do lat 60.

Z działki do kolekcji

Pozostało 91% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej