Na tegorocznych targach TRAKO można będzie podziwiać pieczołowicie odrestaurowany przez poznańskich specjalistów tramwaj z przełomu XIX i XX wieku. Pojazdy tego typu obsługiwały linie w Poznaniu i woziły pasażerów do lat 60.
Z działki do kolekcji
Tramwaje trafiły na złom, nieliczne znalazły kupców. Jeden z zakupionych odkryli w 2009 roku na działkach miłośnicy komunikacji miejskiej z Poznania. Pudło było w złym stanie technicznym, jednak pozwalało dokładnie odwzorować niemal wszystkie jego detale. W latach 2013-2015 firma Modertrans Poznań zrekonstruowała cały wagon doczepny z wykorzystaniem podwozia z 1897 r. produkcji Bergische Stahlindustrie. Wóz zadebiutował w tym samym roku podczas obchodów 135-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu.
Pudło tramwaju odnaleźli na działce miłośnicy historii komunikacji miejskiej.
Natomiast w zajezdni przy ul. Gajowej zachowała się niepozorna lora. W czasie wojny mogła przewozić jeńców wojennych, a w 2005 roku służyła jako kontener do odpadów ze stolarni. Potem zabezpieczono ją w zajezdni tramwajowej przy ul. Głogowskiej, a w 2010 r. jej podwozie zostało wpisane do ewidencji zabytków ruchomych.
Prace nad odtworzeniem Bergische Stahlindustrie typu I ponownie podjęła spółka-córka MPK Poznań – Modertrans. Trwały one 2 lata. Uroczysta premiera pierwszego wagonu silnikowego odbyła się w grudniu 2018 r. z okazji obchodów 100-lecia Powstania Wielkopolskiego. Wagon typu I ciągnął wcześniej zrekonstruowaną doczepę typu Carl Weyer, pokazując jak wyglądał skład tramwajowy sprzed wieku. Jest to jeden z najstarszych składów tramwajowych w Polsce i stanowi ozdobę kolekcji zabytkowych tramwajów poznańskiego MPK. Bardzo dobrze pokazuje w jakich warunkach podróżowało się tramwajami na początku XX wieku.