Logistyka jest istotnym elementem budowania przewagi konkurencyjnej gospodarki. Przesuwa środek ciężkości z konkurencji między poszczególnymi podmiotami gospodarczymi na konkurencję pomiędzy łańcuchami dostaw. Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo, zaznacza, że nie wystarczy mieć dobry pomysł biznesowy, innowacyjną technologię albo dobre kontakty z handlowcami. Sukces odnosi to przedsiębiorstwo, które jest częścią sprawnie funkcjonującego łańcucha dostaw.
Czesław Warsewicz uważa, że do przeszłości odszedł model, gdy dany podmiot mógł być samowystarczalny. – Teraz nawet największe koncerny światowe integrują procesy produkcyjne w jednolity łańcuch towarowy z udziałem dziesiątków, setek, a często i tysięcy podmiotów, przy czym ta integracja nie wynika z kapitałowych zależności właścicielskich, lecz z chęci realizacji w sposób bardziej konkurencyjny wspólnego przedsięwzięcia – tłumaczy prezes PKP Cargo. Ostrzega, że bez sprawnej logistyki nie powiedzie się ambitny program reindustrializacji Polski nakreślony w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. – Bez udziału polskich przedsiębiorstw w międzynarodowych łańcuchach dostaw nie uda nam się zwiększać eksportu, rozwijać technologii, nie uda nam się przyspieszyć rozwoju gospodarczego Polski – przekonuje Czesław Warsewicz.
Harmonizacja działań
Profesor Mirosław Chaberek z Uniwersytetu Gdańskiego potwierdza strategiczną rolę wsparcia logistycznego we współczesnych systemach gospodarczo-społecznych i postuluje opracowanie Narodowej Strategii Rozwoju Logistyki (NSRL). Taka strategia jest nieodzowna dla zapewnienia dwóch podstawowych funkcji logistyki: funkcji integracyjnej i funkcji obsługi wszystkich procesów gospodarczych oraz społecznych.
CZYTAJ TAKŻE: TRAKO 2019 | Do Gdańska na międzynarodowe targi kolejowe