Przewoźnicy nie inwestują

Przewoźnicy nie kupują naczep, spadki przekraczają jedną trzecią ubiegłorocznego popytu.

Publikacja: 25.01.2020 14:25

Przewoźnicy nie inwestują

Foto: logistyka.rp.pl

Zapaść w branży transportu drogowego najlepiej widoczna jest po rejestracjach naczep o dmc powyżej 3,5 tony. W grudniu były one o 37,5 proc. mniejsze niż rok wcześniej, a w listopadzie nawet o 39,3 proc., wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Całoroczny spadek sięgnął 12,5 proc., a rejestracje wyniosły 20,5 tys. naczep. Spadki w rejestracjach samochodów ciężarowych są o połowę mniejsze w porównaniu do rynku naczep.

W rankingu marek w grupie przyczep i naczep pow. 3,5t w całym 2019 roku na pierwszym miejscu po grudniu pozostał Schmitz Cargobull, który wydał 5 086 szt., o 9,3 proc. pojazdów mniej niż w 2018 roku. Na drugim miejscu podobnie, jak rok wcześniej, był Krone po rejestracji 4 005 szt. (-13 proc.). Na trzeciej pozycji również niezagrożony – Wielton z 20-procentowym spadkiem. Wydał od początku br. 3 231 szt. Za nimi – Koegel, dostarczył klientom 1 700 pojazdów (-18 proc.). Na piątym miejscu bez zmiany w porównaniu z sytuacją rok wcześniej znalazł się Kaesbohrer choć ze znacznie skromniejszym wynikiem – 994 szt. i spadkiem (-10 proc.). W pierwszej dziesiątce najsilniejszych marek wzrost odczuły tylko dwie: szósty Wecon (+8 proc.), który awansował o dwie pozycje w skali roku i dziewiąty Kempf (+4 proc.).

W podziale na rodzaje zabudowy, największą̨ grupę̨ stanowiły, platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe – zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych). Przybyło ich razem 12 511 szt.; o 2514 szt. (-17 proc.) mniej niż rok wcześniej. Ich udział wyniósł 55 proc. wobec 58 proc. rok wcześniej. Najwięcej zarejestrował w tej grupie Krone (3138 naczep), Schmitz Cargobull (2652) i Wielton (2177). Liderzy w tej grupie odczuli spadki odpowiednio o 17, 13 i 20 proc.

Czytaj więcej w: http://Maleje sprzedaż opon do ciężarówek

Na drugim miejscu również bez zmiany są wywrotki, których przybyło 3 401 (-20,2 proc.). Zajęły 15 proc. rynku wobec 16 proc. rok wcześniej. Pierwsze miejsca zajmują tu: Wielton (565 szt.; -30 proc.), Schmitz Cargobull (517 szt.; -29 proc.) i Bodex (486 szt.; -13 proc.).

Na trzecim miejscu w rankingu wg podrodzaju zabudowy znalazły się furgony, które osiągnęły 14 proc. rynku (3305 szt.; +6 proc.). Jest wśród nich 2270 chłodni (-4 proc.) i 839 (+21 proc.) furgonów uniwersalnych oraz 178 izoterm (+71 proc.).

W rankingu marek tylko wśród naczep o dmc pow. 3,5 t w 2019 roku pierwsze miejsce zajął Schmitz Cargobull (5 077 szt.), drugie Krone (3 964 szt.) i trzecie Wielton (2 893 szt.). Polski producent zanotował dobre wyniki w listopadzie i w grudniu (w ostatnim miesiącu roku dostarczył 150 pojazdów, gdy Krone 128, a Schmitz 89), ale okazało się to zbyt mało, aby w całorocznym rankingu zająć lepsze miejsce.

Wieluńska spółka podkreśla, że jej ogólne wyniki po trzech kwartałach zostały wzmocnione przez dobre notowania brytyjskiej spółki zależnej Lawrence David. W 2019 roku odebrała z Wielunia 700 podwozi, w tym roku będzie ich ponad 2 tys.

Po trzech kwartałach Wielton zanotował 1,8 mld zł przychodów skonsolidowanych (+26,3 proc.) oraz 119 mln zł zysku EBITDA (o 17,7 proc. więcej r/r).

Zapaść w branży transportu drogowego najlepiej widoczna jest po rejestracjach naczep o dmc powyżej 3,5 tony. W grudniu były one o 37,5 proc. mniejsze niż rok wcześniej, a w listopadzie nawet o 39,3 proc., wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Całoroczny spadek sięgnął 12,5 proc., a rejestracje wyniosły 20,5 tys. naczep. Spadki w rejestracjach samochodów ciężarowych są o połowę mniejsze w porównaniu do rynku naczep.

W rankingu marek w grupie przyczep i naczep pow. 3,5t w całym 2019 roku na pierwszym miejscu po grudniu pozostał Schmitz Cargobull, który wydał 5 086 szt., o 9,3 proc. pojazdów mniej niż w 2018 roku. Na drugim miejscu podobnie, jak rok wcześniej, był Krone po rejestracji 4 005 szt. (-13 proc.). Na trzeciej pozycji również niezagrożony – Wielton z 20-procentowym spadkiem. Wydał od początku br. 3 231 szt. Za nimi – Koegel, dostarczył klientom 1 700 pojazdów (-18 proc.). Na piątym miejscu bez zmiany w porównaniu z sytuacją rok wcześniej znalazł się Kaesbohrer choć ze znacznie skromniejszym wynikiem – 994 szt. i spadkiem (-10 proc.). W pierwszej dziesiątce najsilniejszych marek wzrost odczuły tylko dwie: szósty Wecon (+8 proc.), który awansował o dwie pozycje w skali roku i dziewiąty Kempf (+4 proc.).

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności