Przewoźnicy nie inwestują

Przewoźnicy nie kupują naczep, spadki przekraczają jedną trzecią ubiegłorocznego popytu.

Publikacja: 25.01.2020 14:25

Przewoźnicy nie inwestują

Foto: logistyka.rp.pl

Zapaść w branży transportu drogowego najlepiej widoczna jest po rejestracjach naczep o dmc powyżej 3,5 tony. W grudniu były one o 37,5 proc. mniejsze niż rok wcześniej, a w listopadzie nawet o 39,3 proc., wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Całoroczny spadek sięgnął 12,5 proc., a rejestracje wyniosły 20,5 tys. naczep. Spadki w rejestracjach samochodów ciężarowych są o połowę mniejsze w porównaniu do rynku naczep.

W rankingu marek w grupie przyczep i naczep pow. 3,5t w całym 2019 roku na pierwszym miejscu po grudniu pozostał Schmitz Cargobull, który wydał 5 086 szt., o 9,3 proc. pojazdów mniej niż w 2018 roku. Na drugim miejscu podobnie, jak rok wcześniej, był Krone po rejestracji 4 005 szt. (-13 proc.). Na trzeciej pozycji również niezagrożony – Wielton z 20-procentowym spadkiem. Wydał od początku br. 3 231 szt. Za nimi – Koegel, dostarczył klientom 1 700 pojazdów (-18 proc.). Na piątym miejscu bez zmiany w porównaniu z sytuacją rok wcześniej znalazł się Kaesbohrer choć ze znacznie skromniejszym wynikiem – 994 szt. i spadkiem (-10 proc.). W pierwszej dziesiątce najsilniejszych marek wzrost odczuły tylko dwie: szósty Wecon (+8 proc.), który awansował o dwie pozycje w skali roku i dziewiąty Kempf (+4 proc.).

W podziale na rodzaje zabudowy, największą̨ grupę̨ stanowiły, platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe – zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych). Przybyło ich razem 12 511 szt.; o 2514 szt. (-17 proc.) mniej niż rok wcześniej. Ich udział wyniósł 55 proc. wobec 58 proc. rok wcześniej. Najwięcej zarejestrował w tej grupie Krone (3138 naczep), Schmitz Cargobull (2652) i Wielton (2177). Liderzy w tej grupie odczuli spadki odpowiednio o 17, 13 i 20 proc.

Czytaj więcej w: http://Maleje sprzedaż opon do ciężarówek

Na drugim miejscu również bez zmiany są wywrotki, których przybyło 3 401 (-20,2 proc.). Zajęły 15 proc. rynku wobec 16 proc. rok wcześniej. Pierwsze miejsca zajmują tu: Wielton (565 szt.; -30 proc.), Schmitz Cargobull (517 szt.; -29 proc.) i Bodex (486 szt.; -13 proc.).

Na trzecim miejscu w rankingu wg podrodzaju zabudowy znalazły się furgony, które osiągnęły 14 proc. rynku (3305 szt.; +6 proc.). Jest wśród nich 2270 chłodni (-4 proc.) i 839 (+21 proc.) furgonów uniwersalnych oraz 178 izoterm (+71 proc.).

W rankingu marek tylko wśród naczep o dmc pow. 3,5 t w 2019 roku pierwsze miejsce zajął Schmitz Cargobull (5 077 szt.), drugie Krone (3 964 szt.) i trzecie Wielton (2 893 szt.). Polski producent zanotował dobre wyniki w listopadzie i w grudniu (w ostatnim miesiącu roku dostarczył 150 pojazdów, gdy Krone 128, a Schmitz 89), ale okazało się to zbyt mało, aby w całorocznym rankingu zająć lepsze miejsce.

Wieluńska spółka podkreśla, że jej ogólne wyniki po trzech kwartałach zostały wzmocnione przez dobre notowania brytyjskiej spółki zależnej Lawrence David. W 2019 roku odebrała z Wielunia 700 podwozi, w tym roku będzie ich ponad 2 tys.

Po trzech kwartałach Wielton zanotował 1,8 mld zł przychodów skonsolidowanych (+26,3 proc.) oraz 119 mln zł zysku EBITDA (o 17,7 proc. więcej r/r).

Zapaść w branży transportu drogowego najlepiej widoczna jest po rejestracjach naczep o dmc powyżej 3,5 tony. W grudniu były one o 37,5 proc. mniejsze niż rok wcześniej, a w listopadzie nawet o 39,3 proc., wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Całoroczny spadek sięgnął 12,5 proc., a rejestracje wyniosły 20,5 tys. naczep. Spadki w rejestracjach samochodów ciężarowych są o połowę mniejsze w porównaniu do rynku naczep.

W rankingu marek w grupie przyczep i naczep pow. 3,5t w całym 2019 roku na pierwszym miejscu po grudniu pozostał Schmitz Cargobull, który wydał 5 086 szt., o 9,3 proc. pojazdów mniej niż w 2018 roku. Na drugim miejscu podobnie, jak rok wcześniej, był Krone po rejestracji 4 005 szt. (-13 proc.). Na trzeciej pozycji również niezagrożony – Wielton z 20-procentowym spadkiem. Wydał od początku br. 3 231 szt. Za nimi – Koegel, dostarczył klientom 1 700 pojazdów (-18 proc.). Na piątym miejscu bez zmiany w porównaniu z sytuacją rok wcześniej znalazł się Kaesbohrer choć ze znacznie skromniejszym wynikiem – 994 szt. i spadkiem (-10 proc.). W pierwszej dziesiątce najsilniejszych marek wzrost odczuły tylko dwie: szósty Wecon (+8 proc.), który awansował o dwie pozycje w skali roku i dziewiąty Kempf (+4 proc.).

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił