Niepokojące zjawisko zaobserwowała Główna Inspekcja Transportu Drogowego. Na niemal 1,6 mln naruszeń zarejestrowanych w 2019 roku przez fotoradary GITD, 7,4 proc. stanowiły naruszenia popełnione przez kierujących pojazdami ciężkimi. Dwa lata wcześniej na niecały milion naruszeń, popełnione przez kierujących pojazdami ciężkimi stanowiły 5,3 proc.
Chociaż kierowcy samochodów ciężarowych należą do najbezpieczniejszych, to wypadki przez nich powodowane mają bardzo często tragiczne skutki.
Według raportów Komendy Głównej Policji kierowcy samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony spowodowali w 2018 roku 3,2 proc. wszystkich wypadków (878), ale zginęło w nich 5,3 proc. wszystkich ofiar wypadków drogowych w Polsce (116 osób).
Główna Inspekcja Transportu Drogowego, która odpowiada za system fotoradarów, jako powód słabnącego zdyscyplinowania kierowców zawodowych wskazuje niską skuteczność karania. W całym kraju system fotoradarów CANARD zanotował w 2019 roku blisko 1,6 mln naruszeń, ale zaledwie 0,7 mln spraw zakończyło się wystawieniem mandatów. Podobne proporcje liczby naruszeń do wystawionych mandatów zanotowano w poprzednich latach.
Ukaranie piratów często zajmuje blisko dwa lata, procedura jest czasochłonna i kosztowna, za co podatnicy płaca dwukrotnie: w gotówce i w mniejszym bezpieczeństwie na drogach.