Rekordowe przychody i zyski Solarisa

Podpoznański producent autobusów spodziewa się tłustych nadchodzących lat.

Publikacja: 05.03.2020 20:11

Rekordowe przychody i zyski Solarisa

Foto: logistyka.rp.pl

Zarząd Solaris Bus & Coach zaciera ręce i spodziewa się dobrych kolejnych lat. Rośnie światowa populacja, w 2050 roku będzie liczyć 9,7 mld ludzi, z których dwie trzecie zamieszka w miastach. – Jest kwestią najbliższych pięciu lat, gdy europejskie miasta wprowadzą zakaz poruszania się aut osobowych w centrach – uważa prezes Solaris Bus & Coach Javier Calleja.

Alternatywne napędy

Wskazuje, że prowadzona przez niego spółka ma wyrobioną pozycję na rynku: dysponuje sprawdzonymi, niezawodnymi konstrukcjami autobusów z napędem alternatywnym. W 2019 roku ich udział w produkcji sięgnął 40 proc., gdy w 2018 roku wyniósł 29 proc. – Zalewie kilka lat temu nie sądziliśmy, że autobusy elektryczne staną się tak popularne – podkreśla prezes.

Czytaj więcej w: Floty wybierają LNG

W 2019 roku Solaris wyprodukował 162 elektryczne autobusy, o 55 więcej niż w 2018 roku. Na ten rok planowana jest produkcja już 506 e-busów. Na dodatek Solaris ma własne patenty i rozwiązania w dziedzinie baterii i dwóch dostawców, z którymi blisko współpracuje. – Prawdziwy rozwój rynku e-busów jest przed nami. Dopiero zaczynają kupować je prywatne spółki. To znacznie większy rynek niż firmy samorządowe lub państwowe – podkreśla wiceprezes odpowiedzialny za sprzedaż Petros Spinaris.

Wzrost sprzedaży e-busów przełożył się na niemal 44-procentowe zwiększenie przychodów do 2604 mln zł. Przyrost produkcji sięgnął 21,3 proc. do 1487 aut. Zysk netto wzrósł o 60 proc. do 160,2 mln zł.

Wypchany portfel zamówień

Dobrze oceniana oferta techniczna przełożyła się na zainteresowanie klientów. Wartość zebranych zamówień autobusowych CAF wyniosła na koniec 2019 roku 724 mln euro, gdy rok wcześniej sięgała 668 mln euro. Na początku marca zamówienia opiewały na większą liczbę autobusów niż Solaris wyprodukował w całym 2019 roku.

Czytaj więcej w: O krok bliżej do autonomicznych aut

Spółka inwestuje w fabrykę zwiększając wydajność. Rozwija także produkt. Do sprzedaży wprowadziła 24-metrowy, 2-członowy, 200-miejscowy autobus. – Jest on uzupełnieniem sieci tramwajowej i rozwiązaniem dla tych miast, które nie mają funduszy na rozwój kosztownej infrastruktury tramwajowej – tłumaczy Spinaris. Najdłuższe w historii Solarisa pojazdy będą oferowane jako hybrydy, trolejbusy i pojazdy z napędem bateryjnym.

Przyszłość może należeć pojazdów napędzanych wodorem. Solaris przedstawił w połowie ub.r. 12-metrowy prototyp z ogniwami paliwowymi, który jest testowany przez europejskie miasta. Drugi egzemplarz jest w budowie. Pierwsze 12 sztuk zakupił operator SASA Bolzano, a kolejne 25 Kolonia i Wuppertal. Miasta otrzymają autobusy w 2021 roku.

Jeszcze w tym roku Solaris poszerzy ofertę autobusów elektrycznych o 15-metrową odmianę. Producent wprowadza także elektroniczne systemy wspomagania kierowcy (m.in. alarmujące o obecności rowerzysty lub pieszego z boku autobusu) i kamery zastępujące lusterka boczne.

Wirusowe zawirowania

Wirus doprowadził do kryzysu branży turystycznej i autokarowej. Sprzedaż autokarów drastycznie zmaleje w tym roku. – Nie obawiamy się konkurencji cenowej i spadku cen – zapewnia Calleja. Wskazuje, że produkcja nie zapewnia tak dużych marż, aby szaleć z cenami, ponadto przestawienie produkcji z modeli turystycznych na miejskie nie jest łatwe. Potrzebne są inne komponenty, narzędzia, potrzebny jest także czas. Dlatego prezes uważa, że najbliższe lata będą bardzo udanymi dla Solarisa.

Zarząd Solaris Bus & Coach zaciera ręce i spodziewa się dobrych kolejnych lat. Rośnie światowa populacja, w 2050 roku będzie liczyć 9,7 mld ludzi, z których dwie trzecie zamieszka w miastach. – Jest kwestią najbliższych pięciu lat, gdy europejskie miasta wprowadzą zakaz poruszania się aut osobowych w centrach – uważa prezes Solaris Bus & Coach Javier Calleja.

Alternatywne napędy

Pozostało 88% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności