Spółka AddSecure wspólnie z SMS Labruyere przygotowały oprogramowanie obsługujące elektroniczne listy przewozowe, spełniające wymogi konwencji przewozowej CMR. To kolejne takie oprogramowanie po oferowanym przez m.in. Wintruck, ITD, Trimble oraz najlepiej znanym TransFollow, które jest wspierane przez Unię Międzynarodowego Transportu Drogowego IRU.

Możliwe, że rosnąca konkurencja wśród firm programistycznych przyspieszy proces elektronizacji branży transportu drogowego i docelowo umożliwi wprowadzenie autonomicznych ciężarówek.

Oprogramowanie e-CMR musi być bezpieczne i zaakceptowane przez służby kontrolne. Tymczasem funkcjonariusze nadal nie są pewni bezpieczeństwa wszystkich rozwiązań. Dlatego brakuje przepisów wykonawczych do stworzenia niezbędnych technicznych i prawnych warunków dla organów publicznych odpowiedzialnych za egzekwowanie i kontrolę transportu samochodowego.

Czytaj więcej w: Ciężarówki jadą do Chin

Zarówno politycy, urzędnicy jak i przedsiębiorcy mają świadomość, że e-CMR będzie konieczny. Zmusza do tego zagrożenie epidemiczne oraz rosnące przewozy. W ostatnich dwóch dekadach transport drogowy towarów w Europie wzrósł o 25 proc. Komisja Europejska szacuje, że w latach 2015-2050 wzrost wyniesie 50 proc.

Wdrożenie nowej technologii musi nastąpić w sposób powszechny. Transport który rozpoczyna się z elektronicznym listem, musi z nim się kończyć.

Przewoźnicy są zadowoleni z wprowadzenie e-CMR. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych zabiegało o e-CMR już od 2005 roku. – To była inicjatywa ZMPD, które złożyło wniosek aby ten temat był procedowany w ramach polski cyfrowej w części dotyczącej transportu – przypomina dyrektor generalny ZMPD Wiesław Starostka.

Czytaj więcej w: Niemcy dopłacą przewoźnikom do nowych ciężarówek

Także Polska Izba Spedycji i Logistyki zwracała uwagę na celowość ratyfikacji protokołu wprowadzającego do praktyki przewozowej e-CMR. – W dobie rozwijającej się telematyki, postępującej cyfryzacji całej branży, e-CMR przyspieszy te procesy – uważa przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.

Protokół dodatkowy do Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) dotyczący elektronicznego listu przewozowego wszedł w życie w stosunku do Polski 11 września 2019 roku.

Konwencję o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) z 1956 roku podpisało ponad 60 krajów. Prace nad cyfrowym dokumentem zaczęto w 1997 roku. Elektroniczną wersję listu przewozowego wprowadził Protokół dodatkowy do Konwencji CMR, którego ostateczna wersja powstała w maju 2008 roku.

Czytaj więcej w: Pomocowy leasing także dla busów i przewoźników na użytek własny

Stronami protokołu są: Białoruś, Bułgaria, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Iran, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Mołdawia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Tadżykistan, Turcja i Wielka Brytania.

Niemcy nie ratyfikowały tego protokołu. – Brak ratyfikacji przez naszego największego partnera nie tylko gospodarczego, ale i transportowego, niewątpliwie opóźni ten proces – uważa Tarczyński.

Pierwszy przejazd przez granicę pojazdu z e-CMR miał miejsce w styczniu 2017 roku pomiędzy Francją i Hiszpanią.