Przetarg zorganizowało Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Administracji Publicznej Rumunii. Producent zaoferował pojazd 122 NaŁ-10, odpowiednio zmodyfikowany i dopasowany dla potrzeb rumuńskiego klienta.

Klasyczny i sprawdzony w wieloletniej eksploatacji 5-cio członowy pojazd z rodziny Swing o długości 30 metrów oferuje użytkownikowi 100 proc. niskiej podłogi. Może zabrać do 240 pasażerów, w tym prawie 60 na miejscach siedzących. Pojazd jest ekologiczny, a niskie zużycie energii potwierdzone zostało testem SORT2. Tramwaj będzie wyposażony w  nowoczesne systemy sterowania, diagnostykę on line, monitoring video. – To kolejna po Cluj umowa na dostawę tramwajów w Rumunii. Dla nas to bardzo ważny kontrakt, chcemy bowiem rozwijać obecność Pesa na rynku tramwajowym w Europie – podkreśla prezes zarządu Pesa Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski.

Pesa zrealizuje dostawy pojazdów w okresie 22 miesięcy od daty podpisania umowy. – Pierwszy tramwaj zostanie dostarczony już w drugiej połowie 2021 roku – zaznacza reprezentant Pesa na rynku rumuńskim Hanna Wiśniewska – Sirbu.

Czytaj więcej w: Kraków kupuje kolejne tramwaje Stadlera

Burmistrz Jassy Mihai Chirica przypomina, że Jassy to historyczna stolica Rumunii i miasto, które jako pierwsze wprowadziło elektryczny transport publiczny 122 lata temu.

Pierwsze tramwaje do Rumunii Pesa dostarczyła w 2012 roku. Są to 4 pojazdy typu Swing 120Nc zamówione przez Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Cluj – Napoca.

Pesa jest jednym z największych producentów tramwajów w Europie. Ponad 700 wyprodukowanych w Bydgoszczy tramwajów wozi mieszkańców Moskwy, Kijowa, Sofii, Seged, Cluj i Kaliningradu oraz Warszawy, Gdańska, Krakowa, Wrocławia, Bydgoszczy, Torunia, Szczecina, Częstochowy, Łodzi, Katowic, Gorzowa Wielkopolskiego i Elbląga.

Czytaj więcej w: W drugim podejściu SKM wybrała Newag

Pomimo trudności związanych ze skutkami epidemii Covid-19 firma realizuje dostawy kolejnych pojazdów dla Kijowa, Sofii, Gdańska, Tramwajów Śląskich i Częstochowy. W kwietniu i maju Pesa przekazała kolejne osiem pociągów do Niemiec, a dostawy dla DB mają zakończyć się we wrześniu. Do Włoch wyjechały już 4 z 14 zamówionych dodatkowo przez Trenitalia pojazdów ATR220Tr. Pod koniec maja dostarczono czwarty pojazd zamówiony przez Kolej Białoruską.