Październikowe odbicie w rejestracjach ciężarówek

Rejestracje cięgników wyższe niż rok temu, spółki leasingowe objęły do czerwca wakacjami leasingowymi 170 tys. przedsiębiorców.

Publikacja: 05.11.2020 13:29

Październikowe odbicie w rejestracjach ciężarówek

Foto: logistyka.rp.pl

W październiku rejestracje samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony wyniosły 2436 sztuk i były o 7,2 proc. mniejsze niż w tym samym miesiącu poprzedniego roku. Spadek od początku roku sięga 36,8 proc., podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Jego dane wskazują, że wzrosły o 2,6 proc. do 1820 sztuk rejestracje ciągników siodłowych.

Rejestracje samochodów ciężarowych o dmc powyżej 16 ton były o 1,7 proc. mniejsze niż rok wcześniej i wyniosły 2217 pojazdów. Na pierwszym miejscu z wynikiem 582 pojazdów znalazł się Daf, przed Volvo (451) i Scanią (395), wynika z rankingu przygotowanego przez PZPM.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy raportują w ostatnich dniach lekkie osłabienie podaży ładunków

Licząc od początku roku spadek w najcięższej klasie przekroczył 38 proc. i systematycznie maleje. W czerwcu był ponad 50-procentowy. W grupie używanych pojazdów o dmc powyżej 3,5 ton spadek wynosi 9,6 proc (21 827 samochodów).

Leasing po trzech kwartałach roku

W segmencie finansowania pojazdów ciężarowych (pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 t., ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy oraz autobusy), Związek Polskiego Leasingu notuje po trzech kwartałach spadki, które rozpoczęły się jeszcze w czerwcu 2019 roku. I połowa roku przyniosła pogłębienie ujemnej dynamiki do -51,2% r/r.

""

logistyka.rp.pl

W samym trzecim kwartale tego roku dynamika finansowania tych pojazdów była na lekkim minusie -3,6% r/r. Skumulowane dane ZPL pokazują, że od początku roku branża leasingowa podpisała nowe kontrakty na pojazdy ciężarowe o łącznej wartości 8,1 mld zł, przy dynamice rynku na poziomie 39,4% r/r.

Czytaj więcej w: Brytyjscy przewoźnicy drogo zapłacą za bezumowny brexit

Gorsze wyniki są skutkiem zmniejszenia zakupów firm międzynarodowego transportu drogowego. Od stycznia do września 2020 r. finansowanie ciągników siodłowych spadło o 43,7% r/r, przy dodatniej dynamice za III kwartał (3,8% r/r), a wartość nowych kontraktów dotyczących finansowania naczep i przyczep była niższa o 39,2% r/r.

Firmy leasingowe oczekują stabilizacji poziomu finansowania w segmencie transportu ciężkiego: blisko 30 proc. firm spodziewa się malejącego popytu i tyle samo rosnącego.

Pomoc firm leasingowych

Polska branża leasingowa, pomimo spadającej liczby nowych kontraktów, zdecydowała się pomóc przedsiębiorcom w czasie kryzysu. Leasingodawcy – na wniosek swoich klientów – zmieniali harmonogramy spłat i odraczali spłatę rat leasingowych na okres od 3 do 6 miesięcy.

Czytaj więcej w: Wiemy, kiedy autostrada A2 dotrze na Białoruś

Od połowy marca do końca września 2020r., finansujący objęli wakacjami leasingowymi ponad 170 tys. przedsiębiorców, w odniesieniu do 380 tys. umów leasingu. Co istotne 95% pomocy zostało przyznane do końca czerwca 2020 roku – podkreśla przewodnicząca Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu Ewa Łuniewska.

Na początku listopada PKO Leasing zawarł porozumienie z ARP Leasing dotyczące sektorowego refinansowania umów leasingowych. Podobną umową podpisało Millennium Leasing.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach