Ministrowie ds. transportu Polski, Czech, Słowacji i Węgier przygotowują wspólną propozycję dla rozpoczętego przez Komisję Europejską procesu przeglądu i rewizji Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T).

Czytaj więcej w: Koleje na szybkich torach modernizacji

Podczas wideokonferencji 3 grudnia potwierdzili zgodę co do projektów priorytetowych, które powinny znaleźć się na mapie sieci TEN-T w wyniku rewizji w 2023 r. To międzynarodowy szlak drogowy Via Carpatia, Centralny Port Komunikacyjny „Solidarność”, kanał wodny Dunaj-Odra-Łaba, oraz odcinki kolei dużych prędkości łączących Europę ze stolicami państw V4.

Już półtora roku temu Węgrzy zamówili studium wykonalności KDP Warszawa-Budapeszt prze Bratysławę lub Brno. Zostanie ukończone w 2022 roku. Czesi już 3 lata temu przyjęli projekt rozwoju KDP, który ma być ukończony do 2035 roku.

Czytaj więcej w: Europa testuje pociągi wodorowe

Wpisanie projektów do sieci TEN-T ułatwi znalezienie finansowania. Rozbudowa i modernizacja połączeń transportowych w Europie Środkowej jest konieczna dla uwolnienia potencjału gospodarek państw regionu i zwiększenia konkurencyjności Unii Europejskiej. Wskazane projekty zostały zapisane w przyjętym podczas spotkania Wspólnym Oświadczeniu V4 dotyczącym rozbudowy i modernizacji infrastruktury transportowej sieci TEN-T.

Czytaj więcej w: Kolejarze w Polsce liczą opóźnienia w dniach, a w Niemczech w godzinach

– Realizacja sieci TEN-T przekłada się na wzrost bezpieczeństwa, rozwój gospodarki i nowych technologii, zmniejsza presję transportu na środowisko, pozwala na niezakłócony transport towarów oraz przemieszczanie pasażerów. Jej rozwój stanowi jeden z priorytetów polskiej polityki transportowej określonej w przyjętych przez Rząd RP dokumentach strategicznych – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.