CPK już przyciąga magazyny

CPK i nowa sieć dróg wokół portu są dopiero w planach, ale inwestycje magazynowe już rosną wokół projektu.

Publikacja: 12.02.2021 13:23

CPK już przyciąga magazyny

Foto: logistyka.rp.pl

Na nowych inwestycjach już wygrywają Wiskitki. – Deweloperzy pytają o tereny inwestycyjne, zrobił się ruch. Ma to związek z tym, że zostaliśmy miastem oraz z planowaną budową CPK – informuje Aleksandra Czuba z Urzędu Miast i Gminy w Wiskitkach.

Zainteresowanie potwierdzają także firmy zajmujące się nieruchomościami. – Widzimy zainteresowanie działkami w okolicach Centralnego Portu Komunikacyjnego, w rejonie węzła Wiskitki. Stanowi on „środek ciężkości” pomiędzy regionami w Łodzi i Warszawie – opisuje Land Specialist, Industrial & Logistics Agency w Cushman & Wakefield Wojciech Przybylak.

Czytaj więcej w: Drogi ekspresowe pozostaną bezpłatne dla osobówek

Zastrzega, że zainteresowanie terenami inwestycyjnymi w tym regionie nie wynika jednak głównie z przyszłej lokalizacji CPK, lecz z istnienia węzła i przecięcia trasy A2 i DK50, które to położone są właśnie pomiędzy dużym ośrodkiem logistycznym w Strykowie/ Łodzi a Warszawą. – Klienci, którzy będą interesowali się tą lokalizacją ze względu na CPK, pojawią się w tym regionie nieco później – przypuszcza Przybylak.

Skorzysta cały region

W Wiskitkach wznoszone są już dwie inwestycje magazynowe. – Powierzchnia planowanej inwestycji FM Logistic [na zdjęciu otwierającym] to około 100 tys. mkw. W okolicach węzła jest również realizowana inwestycja Chefs Culinar, zakładająca rozbudowę istniejącego zakładu, na co firma zakupiła duży teren inwestycyjny przy ulicy Błońskiej. To dwie znaczące inwestycje na tym obszarze – ich realizacja oraz uchwalenie nowych miejscowych planów i uzbrojenie terenów inwestycyjnych na pewno przyciągnie dalszych inwestorów – zaznacza Przybylak.

Czytaj więcej w: Elektroniczny bat na przeładowane ciężarówki

W przypadku powstania CPK, Wiskitki nie będą jedynym miastem, które skorzysta na tym projekcie. – W dłuższej perspektywie budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego może zwiększyć aktywność deweloperów wokół takich miast jak Sochaczew, Błonie, Grodzisk Mazowiecki oraz Żyrardów – wylicza dyrektor działu powierzchni magazynowych i przemysłowych, Savills Kamil Szymański.

Dodaje, że w okolicy terenów, na których ma powstać CPK, największą aktywność deweloperów obserwuje w ostatnim czasie w Teresinie. Firma Panattoni wybudowała w tej gminie BTS dla Navo Orbico (25 000 m kw.), DL Invest rozpoczął budowę BTS dla Stokrotki (34 000 m kw., cały park docelowo ma mieć 100 000 m kw.), a Waimea planuje projekt Waimea Logistic Park Teresin (49 000 m kw.). Z kolei w Mszczonowie Panattoni niedawno oddał do użytku obiekt BTS dla Corning (23 000 m kw.), a P3 ukończyło magazyn o powierzchni 58 500 m kw. dla Pepsi (Elite Mszczonów Logistic Park). Natomiast w Grodzisku firma Panattoni wybudowała park logistyczny A2 Warsaw Park (103 700 m kw.), a GLP planuje park GLP Warsaw IV Logistics Centre, który ma mieć 23 400 m kw.

Czytaj więcej w: Koniec z najdłuższymi schodami Europy

Szymański przypomina, że w 2020 r. zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej w Polsce przekroczyły próg 20 mln m kw. Dzięki prawie 2 mln. m kw. nowej powierzchni, o jaką wzbogacił się rynek w zeszłym roku, na koniec grudnia Polska dysponowała blisko 20,68 mln m kw. powierzchni magazynowej. – W budowie pozostają kolejne 2 mln m kw., z czego około 290 900 m kw. w regionie Warszawa II obejmującym m.in. okolice planowanego CPK – wskazuje Szymański.

""

Możliwe przebiegi planowanej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Rys. GDDKiA

logistyka.rp.pl

Drogi wokół CPK

GDDKiA planuje powstanie nowych dróg ekspresowych wokół CPK. Dyrekcja prowadzi konsultacje z samorządami nt. przebiegu drogi ekspresowej S10 oraz obwodnicy aglomeracji warszawskiej oznaczonej S50. Konkretnego przebiegu drogi jeszcze nie ma, określone są jedynie korytarze, które mają 5 km szerokości. Przebieg wariantu drogi zostanie wytyczony po opracowaniu STEŚ i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy słono zapłacą za eToll

Obszar analiz lokalizacji drogi ekspresowej S10 i Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej objął ponad 20 tys. km2 i 192 gminy.

Generalna Dyrekcja przypuszcza, że przy dobrej współpracy wszystkich zainteresowanych stron, pierwsze odcinki drogi ekspresowej S10 mogłyby być gotowe w 2027, a całość w 2030 roku. Pierwszymi fragmentami Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej kierowcy mogli by pojechać na przełomie 2027 i 2028 roku, a cała trasa byłaby dostępna do 2035 roku, szacuje GDDKiA.

Dyrekcja przypomina, że planowana jest rozbudowa autostrady A2 Warszawa – Łódź o dodatkowy pas ruchu w obu kierunkach. Poszerzenie A2 i budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej oraz drogi ekspresowej S10 ujęte zostały w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wykazu Inwestycji Towarzyszących w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego, przyjętego 26 stycznia br.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach