Maszyna „Wyspiarka” wydrążyła już 742 metry tunelu w Świnoujściu. Ułożyła także 417 pierścieni obudowy i zbliża się do brzegu cieśniny Świna od strony wyspy Wolin. Jesienią drążenie tunelu powinno się zakończyć.

Czytaj więcej w: Kiedy będzie trzeci pas autostrady A2 między Łodzią i Warszawą?

Maszyna zarówno drąży tunel, usuwając równocześnie urobek, jak i wykonuje obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów – tubingów. Na każdy pierścień tunelu składa się osiem takich elementów, które powstają w specjalnie dla tego projektu wykonanym zakładzie prefabrykacji.

""

Fot. GDDKiA

logistyka.rp.pl

Wszystkie 6280 tubingi zostały już wykonane, część z nich zamontowano w tunelu, a pozostałe oczekują na swoją kolej na placach składowych. Zakład prefabrykacji podejmie produkcję elementów wewnętrznych konstrukcji tunelu.

Czytaj więcej w: Szykuje się wyścig po urządzenia e-TOLL

Tunel ma przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia. Pod nią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej wymagające przebicia się poza obudowę tunelu. Wykonane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.

Tunel zostanie oddany do użytku we wrześniu przyszłego roku. Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia.

Czytaj więcej w: ITD domaga się bezpiecznych miejsc do kontroli

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.