Aktualizacja: 07.03.2025 03:30 Publikacja: 22.12.2024 19:24
Robert Przybylski
Foto: Robert Przybylski
Stały przedstawiciel Polski w UE Tadeusz Senda zapowiada, że od stycznia Polska w ramach prezydencji i grupy roboczej Rady ds. Unii celnej będzie kontynuować intensywne prace nad reformą unii celnej. – Celem jest przyjęcie przepisów jasnych i klarownych które będą wspierały uczciwy biznes i dawały nowoczesne instrumenty organom celnym do zwalczania przemytu – podkreśla Senda.
Unijnymi pomysłami są zaniepokojeni spedytorzy i agencje celne, branża coraz głośniej krytykuje propozycje KE. – Nowe pomysły niekonsultowane z rynkiem i oderwane od rzeczywistości powodują, że reformy mają służyć koncernom i dużym graczom, a w tym budżetom państw członkowskich, a w zamian za to spychane na odpowiedzialność agencji. W nowej celnej rzeczywistości przedstawionej w projekcie nUKC w ogóle nie ma miejsca dla MŚP, który to sektor jest zdecydowanie tym, który napędza gospodarkę oraz innowacje – uważa prezes agencji celnej AC Porath Joanna Porath.
Deficyt unijnego budżetu zmusza Brukselę do zmian, które ograniczą suwerenność państw i dadzą KE narzędzia do daleko idącej ingerencji. Nowe pomysły mogą znacząco ograniczyć fundusze na modernizację polskiej infrastruktury.
Kolejny sezon na wodzie zbliża się wielkimi krokami
Dopiero za dwa lata ma wejść w życie elektroniczny list przewozowy e-CMR, opóźnione są prace legislacyjne, wiele pracy przed administracjami krajów i przewoźnikami.
EU podpisała 17 stycznia porozumienie z Ukrainą, na mocy którego ukraińscy przewoźnicy międzynarodowi będą mogli korzystać z inteligentnych tachografów.
Polscy pracodawcy są zaniepokojeni rosnącą intensywnością niemieckich kontroli granicznych. Polak wytoczył RFN sprawę w sądzie w Dreźnie.
Trwają dyskusje jak finansować rozwój infrastruktury transportowej w UE. Ministerstwo Infrastruktury ma skrystalizowane poglądy na potrzeby Polski.
Elektromobilność to dzisiaj już nie jest pytanie „, czy”, tylko „jak”. Jaki samochód wybrać? O jakiej mocy? Z jak dużą baterią? Wreszcie, z jaką ładowarką? W przypadku samochodów marki Mercedes niezmienne jest jednak to, że wszystkie łączą wysoką efektywnością oraz lokalnie bezemisyjną jazdą z osiągami, komfortem i bezpieczeństwem.
Unia Europejska będzie więcej wydawać na obronę, w tym na Tarczę Wschód, wobec rosnącego zagrożenia ze strony Rosji.
W czasie kiedy waży się bezpieczeństwo naszego regionu, półroczna prezydencja Polski w UE to jak dotąd zmarnowany czas i niewykorzystane możliwości przez rząd Donalda Tuska. Francja i Wielka Brytania całkowicie przejęły inicjatywę, a nawet Włochy zabierają donośniej głos.
Jak pracuje słynny zespół deregulacyjny i jak chce wybrać 300 projektów do przedstawienia rządowi, z lawiny pomysłów, które do nich trafiły? O tym red. Aleksandra Ptak–Iglewska rozmawia w programie Rzecz o Biznesie z Adamem Malinowskim, dyrektorem krajowym Corporate Connections.
- Europa musi podjąć wyzwanie i wygrać wyścig zbrojeń. Jestem przekonany, że Rosja to przegra, tak jak przegrał ZSRR. To jedyna metoda, by uniknąć konfliktu na szerszą skalę - mówił przed rozpoczęciem szczytu w Brukseli premier Donald Tusk.
- To porozumienie nie mogło przyjść w bardziej krytycznym momencie – podkreślała komisarz Marta Kos podczas podpisania porozumienia, dającego Ukrainie kolejne 2 mld euro wsparcia na odbudowę infrastruktury krytycznej.
Nakłady na obronność poza limitem długu i deficytu? Pomysł ma sens, ale trzeba uważać na szczegóły.
Nie będzie podatku katastralnego – powiedział minister finansów Andrzej Domański w RMF FM. Poinformował też, że jego resort nie pracuje nad podwyższeniem podatków, a dwa z nich chce wręcz obniżyć.
Zastosowanie klauzuli wyjścia dla nakładów na obronność może spowodować, że Polska szybko wyjdzie z procedury nadmiernego deficytu. Ale ekonomiści przestrzegają, że to tylko zmiana na papierze i na żadne szaleństwa wydatkowe nam nie pozwala.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas