Elektryki kontra biopaliwa – KE rozważa co poprzeć

Komisja Europejska opóźniła o trzy lata osiągnięcie celów emisyjnych dla przemysłu samochodowego, ponieważ obawia się, że kary zrujnowałyby europejskie firmy.

Publikacja: 02.04.2025 08:37

Elektryki kontra biopaliwa – KE rozważa co poprzeć

DHL

Foto: DHL

Po spotkaniach z przemysłem samochodowym, Komisja Europejska zmieniła rozporządzenie w sprawie norm emisji CO2. Zamiast corocznej weryfikacji zgodności, firmy będą miały trzy lata na osiągnięcie celów emisyjnych. Oznacza to, że KE zacznie obliczać kary dla producentów dopiero w 2028 roku. 

Słone kary

Za każdy ponadnormatywny gram CO2 producenci auto osobowych zapłacą 95 euro, lekkich dostawczych 120 euro, ciężarowych 4250 euro, wymnożone przez liczbę sprzedanych pojazdów. ACEA wyliczyła, że tylko w tym roku kary mogłyby sięgnąć 15 mld euro. 

Czytaj więcej

Drogie wodorowe autobusy polskich miast

Ponieważ klienci nie chcą aut elektrycznych, politycy zgodzili się na tzw. „neutralność technologiczną”. Oznacza to, że nowo sprzedawane od 2035 roku w Unii Europejskiej samochody będą wyposażane w napęd zeroemisyjny, ale nie będzie musiał to być napęd elektryczny. 

Europejskie Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA apeluje do Parlamentu Europejskiego i Rady o szybkie przyjęcie poprawki. Jednocześnie domaga się silniejszego wsparcia w rozbudowie infrastruktury do ładowania elektryków oraz dopłat do zakupu tych samochodów. 

ACEA zwraca uwagę, że KE powinna zmodyfikować cele emisji CO2 na 2025 rok dla producentów ciężarówek. Rozporządzenie KE z 2019 roku wymaga 15-procentowej redukcji emisji CO2 w tym roku i 45-procentowej w 2030 roku w ciągnikach siodłowych i pewnych rodzajach podwozi. Wersje komunalne i budowlane będą objęte limitami emisji po 2035 roku. Producenci naczep mają zmniejszyć emisję CO2 tych pojazdów o 10 proc. do 2030 roku. Emisje liczone są od 1 lipca do 30 czerwca kolejnego roku. ACEA wskazuje, że udział elektryków w rejestracjach wynosi zaledwie 2 proc. (w autach osobowych 15 proc.), a użytkownicy potykają się o brak infrastruktury. 

Biopaliwa dla transportu

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU uważa, że nowelizacja przepisów to krok w dobrą stronę, ale niewystarczający. – Elastyczność jest niezbędna krótkookresowo, ale nie zmienia strukturalnie błędnych założeń regulacji – uważa dyrektor ds. EU w IRU Raluca Marian. – Nierealistyczne cele i pominięcie paliw z odnawialnych źródeł z powodu przyjęcia sposobu liczenia emisji CO2 tylko z rury wydechowej są głównymi barierami. Nadchodzące regulacje powinny zapewnić praktyczne podejście – uważa przedstawicielka IRU. 

Komisja zapowiedziała przyspieszenie przeglądu przepisów na drugą połowę roku, zamiast 2026 roku. IRU przypomina, że podobna sytuacja dotyczy limitów emisji CO2 przez ciężarówki. Dostępność elektrycznych modeli i infrastruktury do ładowania jest jeszcze mniejsza niż w przypadku modeli osobowych. 

Czytaj więcej

Pomimo malejących przewozów kolejowych rosną nakłady na pociągi i lokomotywy

Ciężarowe elektryki są wyraźnie droższe od wersji wysokoprężnych i mają małe zasięgi przy dużej masie. Dlatego IRU wzywa do neutralności technologicznej, mając na myśli dostępność biopaliw i stosowanie silników tłokowych. 

Dopuszczenie biopaliw nie jest korzystne dla producentów samochodów, oznacza bowiem zmniejszenia popytu na elektryki i wolniejszy zwrot nakładów na ich przygotowanie. 

Po spotkaniach z przemysłem samochodowym, Komisja Europejska zmieniła rozporządzenie w sprawie norm emisji CO2. Zamiast corocznej weryfikacji zgodności, firmy będą miały trzy lata na osiągnięcie celów emisyjnych. Oznacza to, że KE zacznie obliczać kary dla producentów dopiero w 2028 roku. 

Słone kary

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regulacje Ue
Czas pracy kierowcy po nowemu
Regulacje Ue
Wstrzymany zegar ESG i co dalej?
Regulacje Ue
CMR powie, jaki tachograf jest konieczny
Regulacje Ue
Branże paliwowa i transportowa wzywają Komisję Europejską do dialogu
Regulacje Ue
Opakowania w e-commerce to dla logistyki szansa, wyzwanie i dylemat