Inteligentne tachografy dla ukraińskich ciężarówek

EU podpisała 17 stycznia porozumienie z Ukrainą, na mocy którego ukraińscy przewoźnicy międzynarodowi będą mogli korzystać z inteligentnych tachografów.

Publikacja: 27.01.2025 08:18

Inteligentne tachografy dla ukraińskich ciężarówek

KAS, granica terminal Ukraina

Foto: KAS

Dyrektor departamentu Transportu Lądowego w DG MOVE Kristian Schmidt podziękował na X za owocne rozmowy wicepremierowi Ukrainy Oleksijemu Kulebie i wiceministrowi Serhijowi Derkaczowi. 

Rzecznik Komisji Europejskiej tłumaczy, że decyzja przyjęta 17 stycznia umożliwia korzystanie z inteligentnych tachografów przez ciężarówki i inne ciężkie pojazdy ciężarowe poruszające się między Unią Europejską a Ukrainą. W praktyce pojazdy zarejestrowane na Ukrainie i w UE mogą być wyposażone w inteligentny tachograf, ale nie ma takiego obowiązku. 

Zwolnione z obowiązku modernizacji

W szczególności pojazdy zarejestrowane w UE po raz pierwszy przed czerwcem 2019 roku, które poruszają się wyłącznie na podstawie Umowy o transporcie drogowym UE-Ukraina lub wyłącznie na podstawie Europejskiej umowy dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowy transport drogowy (AETR), są zwolnione z obowiązku modernizacji na mocy rozporządzenia (UE) nr 165/2014 i jako takie nie muszą być wyposażone w inteligentny tachograf. 

Czytaj więcej

Kontrowersyjna ustawa sankcyjna czeka na podpis prezydenta

Zatem ciężarówki ukraińskich przewoźników zostaną wyposażone w tachografy inteligentne dopiero po wejściu Ukrainy do Unii Europejskiej lub gdy Konwencja AETR dopuści taką możliwość. 

Rzecznik KE dodaje, że właściwe organy Ukrainy będą odpowiedzialne za wydawanie kart inteligentnego tachografu. Decyzja Wspólnego Komitetu przewiduje możliwość wyposażenia Ukrainy w inteligentny tachograf we własnym tempie, gdy będzie gotowa. Komisja rozumie, że zostanie to wkrótce wdrożone, prawdopodobnie w ciągu kilku miesięcy. 

Ukraińska konkurencja

Wyposażenie ukraińskich ciężarówek w inteligentne tachografy byłoby dobrą widomością dla polskich przewoźników, którzy obawiają się ukraińskiej konkurencji. W przewozach dwustronnych przejęła ona rynek, według danych MI polskie firmy mają niecałe 8 proc. tego rynku, a prawdopodobnie większą część graczy stanowią samochody należące do 2200 firm założonych w Polsce przez kapitał ukraiński. 

Polscy przedsiębiorcy z trwogą patrzą na rozwój ukraińskich firm i uważają, że zajmą miejsce polskich na rynku unijnym. Profesor Wojciech Paprocki w Katedrze Biznesu w Transporcie SGH uważa, że ten scenariusz nie ziści się. Wskazuję, że polskie firmy podbiły unijny rynek gdy nasz kraj miał nadwyżkę rąk do pracy. W przypadku Ukrainy będzie brakowało rąk do pracy przy powojennej odbudowie i demografia nie pozwoli na ekspansję na rynku transportowym. 

Czytaj więcej

Czy pool taborowy CPK to dobry pomysł?

Rząd ukraiński domaga się z kolei ułatwień w przewozach w tym drogowych, wskazując na konieczność obsługi handlu zagranicznego Ukrainy. Złożył skargę w KE na konieczność rejestracji ukraińskich przewoźników w systemie SENT.

Korytarze Solidarności

UE ustanowiła w maju 2022 roku we współpracy z państwami członkowskimi, szczególnie z Polską, „Korytarze Solidarności”, aby zapewnić Ukrainie możliwość eksportu zboża, rudy żelaza, stali i innych produktów oraz importu potrzebnych jej towarów, od paliw po pomoc wojskową i humanitarną, alternatywnymi szlakami transportowymi: śródlądowymi drogami wodnymi, koleją i drogą.

Komisja Europejska podliczyła, że w grudniu 2024 roku Korytarzami Solidarności przetransportowano:

• Około 80% ukraińskiego importu (w porównaniu do około 20% przez Morze Czarne)

• Około 60% ukraińskiego eksportu produktów nierolniczych (w porównaniu do około 40% przez Morze Czarne)

• Około 20% ukraińskiego eksportu zbóż, roślin oleistych i produktów pokrewnych (w porównaniu do około 80% przez Morze Czarne). 

Od maja 2022 r. Solidarity Lanes umożliwiły Ukrainie eksport około 170 mln ton (Mt) towarów, zgodnie z danymi z ukraińskich rejestrów celnych. W ramach tej kwoty można oszacować, że Solidarity Lanes umożliwiły eksport około 87 mln ton ukraińskich produktów rolnych (w tym około 81 mln ton ukraińskiego zboża, nasion oleistych i produktów pokrewnych) oraz około 83 mln ton towarów nierolniczych, w tym rud, stali i produktów pokrewnych.

Łącznie około 175 Mt ukraińskiego zboża, nasion oleistych i produktów pokrewnych zostało wyeksportowanych przez Solidarity Lanes (50%) i ukraińskie porty Morza Czarnego (50%) w okresie od maja 2022 r. do grudnia 2024 r.

Czytaj więcej

Koszmarny spadek rejestracji ciężarówek w grudniu

Solidarity Lanes odgrywają również kluczową rolę w ukraińskim imporcie. Od maja 2022 r. umożliwiły Ukrainie import około 68 Mt towarów, takich jak paliwo, pojazdy, nawozy, a także pomoc wojskowa i humanitarna. 

Całkowitą wartość handlu za pośrednictwem Solidarity Lanes od maja 2022 r. szacuje się na około 206 mld euro, z czego około 61 mld euro przypada na eksport ukraiński. Całkowitą wartość importu na Ukrainę szacuje się na około 145 mld euro. 

Dyrektor departamentu Transportu Lądowego w DG MOVE Kristian Schmidt podziękował na X za owocne rozmowy wicepremierowi Ukrainy Oleksijemu Kulebie i wiceministrowi Serhijowi Derkaczowi. 

Rzecznik Komisji Europejskiej tłumaczy, że decyzja przyjęta 17 stycznia umożliwia korzystanie z inteligentnych tachografów przez ciężarówki i inne ciężkie pojazdy ciężarowe poruszające się między Unią Europejską a Ukrainą. W praktyce pojazdy zarejestrowane na Ukrainie i w UE mogą być wyposażone w inteligentny tachograf, ale nie ma takiego obowiązku. 

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regulacje Ue
Niemcy wyszły ze strefy Schengen
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Regulacje Ue
Unia potrzebuje setek miliardów euro na infrastrukturę transportową
Regulacje Ue
Nie wypalił misterny plan przejścia na elektromobilność
Regulacje Ue
Unia celna dla dużych graczy
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Regulacje Ue
KE cofnęła się pół kroku pod naporem przewoźników
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku