Dyrektor departamentu Transportu Lądowego w DG MOVE Kristian Schmidt podziękował na X za owocne rozmowy wicepremierowi Ukrainy Oleksijemu Kulebie i wiceministrowi Serhijowi Derkaczowi.
Rzecznik Komisji Europejskiej tłumaczy, że decyzja przyjęta 17 stycznia umożliwia korzystanie z inteligentnych tachografów przez ciężarówki i inne ciężkie pojazdy ciężarowe poruszające się między Unią Europejską a Ukrainą. W praktyce pojazdy zarejestrowane na Ukrainie i w UE mogą być wyposażone w inteligentny tachograf, ale nie ma takiego obowiązku.
Zwolnione z obowiązku modernizacji
W szczególności pojazdy zarejestrowane w UE po raz pierwszy przed czerwcem 2019 roku, które poruszają się wyłącznie na podstawie Umowy o transporcie drogowym UE-Ukraina lub wyłącznie na podstawie Europejskiej umowy dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowy transport drogowy (AETR), są zwolnione z obowiązku modernizacji na mocy rozporządzenia (UE) nr 165/2014 i jako takie nie muszą być wyposażone w inteligentny tachograf.
Czytaj więcej
Branża spedycyjna uważa, że przegłosowana uchwała sankcyjna jest źle przygotowana i stawia na pierwszej linii odpowiedzialności spedytorów, a nie eksporterów. Sankcji za naruszenia nie ma.
Zatem ciężarówki ukraińskich przewoźników zostaną wyposażone w tachografy inteligentne dopiero po wejściu Ukrainy do Unii Europejskiej lub gdy Konwencja AETR dopuści taką możliwość.