Dwie największe transakcje 2018 r. zawarto w IV kw. Jak podaje CBRE, to zakup portfolio Hillwood i Prologis przez singapurski fundusz Mapletree. Wartość transakcji to odpowiednio 321 i 260 mln euro.
Na rynku przemysłowo-magazynowym dominują transakcje portfelowe: w ub.r. stanowiły 78 proc. Największą pojedynczą transakcją było przejęcie przez Vestas Investment Management drugiego co do wielkości w Europie centrum dystrybucyjnego w Szczecinie za 110 mln euro.
Miliony metrów
Anna Głowacz, dyrektor działu industrial w firmie doradczej Axi Immo, podkreśla, że deweloperzy budują na potęgę. W całej Polsce jest już ponad 16 mln mkw. hal. W 2018 r. oddano grubo ponad 2 mln mkw. – Ze względu na doskonałą lokalizację na największe centrum logistyczno-dystrybucyjne w kraju wyrasta Polska centralna – mówi dyrektor z Axi Immo. – W ubiegłym roku oddano do użytku ok. 750 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej, w tym 123 tys. mkw. w ramach projektu BTS dla Zalando. Wynik na poziomie 300 tys. mkw. odnotowano na Górnym Śląsku, podobnie jak w Warszawie i okolicach – podaje Anna Głowacz. – Na nowych rynkach deweloperzy byli bardzo aktywni w woj. lubuskim, gdzie dostarczono ponad 160 tys. mkw. 75 tys. mkw. przybyło we wschodnich województwach.
W budowie jest ok. 1,8 mln mkw. magazynów, z czego ponad 1 mln mkw. na głównych rynkach. – Najwięcej, bo ponad 375 tys. mkw., buduje się w regionie Górnego Śląska. Niewiele mniej, ok. 350 tys. mkw., powstaje w Polsce centralnej – podaje Anna Głowacz. Dyrektor nie ma wątpliwości, że ub.r. na rynku magazynowym należał do sektora e-commerce. – W rozwiązania logistyczne związane ze sprzedażą online inwestują zarówno największe firmy działające tylko w sieci, np. Amazon czy Zalando, jak też sieci handlowe, operatorzy logistyczni i firmy kurierskie – mówi. – Amazon i Zalando doceniają potencjał Polski, czego efektem były kolejne inwestycje – dla Amazona w okolicach Bolesławca i w Gliwicach, dla Zalando pod Olsztynkiem w woj. warmińsko-mazurskim czy też dla BSH, firmy Smyk w Łodzi, czy Leroy Merlin w Strykowie – wskazuje ekspertka.
Według niej i w tym roku, i w kolejnych latach możemy się spodziewać dalszego rozwoju nowych lokalizacji magazynowych wzdłuż budowanych odcinków dróg ekspresowych i autostrad zarówno na wschodzie kraju: w Białymstoku, Olsztynie czy Rzeszowie, jak i na zachodzie: w Gorzowie Wielkopolskim, Zielonej Górze, Słubicach czy Bolesławcu. – Na południu szansę na rozwój sektora logistycznego mają Częstochowa i Kielce – ocenia dyrektor.