Materiał powstał we współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe

W tym roku zarządca polskiej infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosi przetargi o łącznej wartości 17 mld zł. W realizacji są inwestycje warte 48 mld zł, z których większość jest zaawanasowana w 60-70 proc. – Jestem spokojny, że Krajowy Program Kolejowy zostanie zakończony do końca 2023 roku – zapewnia prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel. 

PLK już zakończyła najważniejsze inwestycje na ponad 20 mld zł. Prezes podkreśla, że program będzie zrealizowany pomimo zwiększenia nakładów do prawie 77 mld zł, gdy zaledwie 5 lat temu jego wartość sięgała 66,4 mld zł. W poprzedniej perspektywie rząd zmniejszył KPK z 35 mld do 22 mld zł. 

Szybsze przejazdy na trasach głównych

Do 2023 roku PLK zrealizują 230 projektów i przebudują 9 tys. km torów, czyli połowę długości sieci kolejowej w Polsce. – Ponadto przebudujemy ponad tysiąc peronów, obiektów inżynieryjnych, przejść dla pieszych. Kolej staje się dostępniejsza dla wszystkich z wygodnymi dojściami i systemem informacji pasażerskiej. Kilkaset skrzyżowań w poziomie szyn będzie przebudowanych na dwupoziomowe, co zwiększy bezpieczeństwo. Ale najważniejszy jest czas przejazdu. Na wielu liniach jest on radykalnie skracany o 40-50 proc. Pasażerowie odczują poprawę – obiecuje prezes Polskich Linii Kolejowych. 

Jako przykłady podaje trasę Poznań – Piła, na której pociągi jeżdżą 120 km/h, gdy przed remontem osiągały 60-70 km/h. Inne wyremontowane linie to Działdowo – Olszyn, Szczytno – Ełk, linia nr 7 na odcinku do Lublina do Warszawy. Ostatnia z wymienionych jest na końcowym etapie modernizacji i pociągi będą uzyskiwać na niej prędkość 160 km/h. Podobnie jest z linią Warszawa-Radom, na której pociąg jechał 2 godziny, w trakcie remontu potrzebuje na przejazd godzinę i 20 minut, zaś docelowo podróż skróci się do niecałej godziny. 

Na trasie Katowice – Kraków pociąg jechał ponad 2 godziny, teraz najszybszy jedzie 56 minut, a w za niecały rok, po zakończeniu modernizacji pokona dystans w 45 minut. Skróciła się też podróż pociągiem z Wrocławia do Poznania. 

PKP PLK przywróciła połączenia kolejowe do wielu miast w Polsce. Są to m.in. Mielec, Lubin. – To duże miasta, mające 50-60 tys. mieszkańców, które były pozbawione dostępu do kolei – zaznacza Ireneusz Merchel.

Autopromocja
Od 29.10 w "Rzeczpospolitej" i "Parkiecie"

Wszystko o zrównoważonym rozwoju i pozafinansowym raportowaniu spółek

Sprawdź szczegóły

Program Kolej Plus i Przystankowy

Dodaje, że PKP PLK realizuje inwestycje duże, w korytarze europejskie i jednocześnie rewitalizuje linie regionalne, które przez wiele lat były zwijane. – Od 1990 do 2015 roku zlikwidowano 6,5 tys. km linii kolejowych. Od kilku lat odtwarzamy połączenia kolejowe, w tym do Lubina, Mielca, Buska Zdrój, Hajnówki, Czeremchy, Knurowa – wymienia prezes PLK. 

Zarządca infrastruktury pamięta również o małych programach inwestycyjnych jak Kolej Plus i Program Przystankowy. – Zainteresowanie programem Kolej Plus jest ogromne, samorządy przygotowują inwestycje w blisko 90 lokalizacjach, opracowują dokumentację na prace wartości kilkunastu mld zł. Pod koniec listopada zdecydujemy które linie wejdą do programu rządowego wartego 6,6 mld zł – wyjaśnia Ireneusz Merchel. 

Samorządy stawiają na kolej wespół z PLK, choć zainteresowanie nie jest równomierne w skali całego kraju. – Modelowym przykładem jest województwo podkarpackie: budowana jest kolej aglomeracyjna, kilkanaście nowych przystanków, nowe połączenia, a marszałek deklaruje dużą częstotliwość połączeń, co pół godziny pociąg poza godzinami szczytu i co 15 minut w godzinach największego ruchu. To jest dla nas jest najważniejsze, nie tylko modernizacja dużych, ale i regionalnych linii, na których pociąg zatrzymuje się co kilka kilometrów – podkreśla prezes PLK. 

Program Przystankowy to kilkaset nowych i wyremontowanych przystanków podmiejskich i wiejskich. 

Szybsze pociągi towarowe

Zarządca infrastruktury nie zapomina o przewoźnikach towarowych. Sieć bazowa TEN-T zawiera także korytarze towarowe, np. łączące przejścia graniczne: Terespol z Kunowicami, Zebrzydowice – Chałupki z portami, Trakiszki na Rail Baltica. Część z nich jest odbudowywana. Inwestor zakłada, że w najbliższej perspektywie będzie realizować pozostałe odcinki.

Na wszystkich modernizowanych głównych ciągach towarowych Polskie Linie Kolejowe budują na stacjach pośrednich tory odstawcze o długości 750 m, co pozwala na wyprzedzanie składów towarowych przez szybsze pociągi osobowe. PLK podnoszą parametry na liniach towarowych z 50-60 km/h do 120 km/h. – Zakładamy, że prędkość handlowa, czyli najbardziej wymierny wskaźnik, wzrośnie co najmniej do średniej unijnej, która wynosi 42-43 km/h. U nas jest ona niestety poniżej 30 km/h. Naszym celem jest poprawa płynności ruchu – wskazuje prezes Polskich Linii Kolejowych.