Lider polskiego rynku kolejowego

Alstom posiada w Polsce rozwinięte zaplecze serwisowe i produkcyjne, a także bogatą historię.

Publikacja: 30.09.2021 16:44

Lider polskiego rynku kolejowego

Coradia iLint

Foto: Alstom

Materiał powstał we współpracy z Alstom

Alstom jest największym producentem i eksporterem w branży kolejowej w Polsce. Dwanaście polskich zakładów zatrudnia ponad 4 tys. osób, które wypracowują przeszło 2 mld zł przychodów rocznie. Alstom to firma o polskich korzeniach, które sięgają pierwszej połowy XIX wieku: Pafawag we Wrocławiu liczy 180 lat, Konstal w Chorzowie ma 150 lat, ZWUS w Katowicach wkrótce obchodzić będzie 100-lecie. 

Największy potencjał produkcyjny

Zakłady mają nie tylko bogatą historię, ale i najnowsze technologie, spełniające wymagania odbiorców XXI wieku. W ostatnich 25 latach Alstom zainwestował w Polsce 300 milionów euro, dzięki czemu koncern dysponuje największym w Polsce w branży kolejowej zapleczem produkcyjnym i konstrukcyjnym. 

Zatrudniający blisko 2 tys. osób Konstal Chorzów produkuje kompletne elektryczne zespoły trakcyjne, np. dla Dubaju, Rijadu, kolei holenderskich. Placówka specjalizuje się w konstrukcjach z aluminium. 

Pafawag, w którym pracuje prawie 1200 osób, produkuje na cały świat nadwozia lokomotyw oraz nadwozia i ramy wózków dla pociągów dużych prędkości dla kolei niemieckich. Pafawag skoncentrował się na konstrukcjach stalowych. – Oferujemy kompletną paletę taboru szynowego: od kolei regionalnych po pociągi dużych prędkości. Możemy dostarczyć pasażerskie wagony dwupokładowe i specjalne rozwiązania dla miast, jak monorail, czym zainteresowane są m.in. Katowice. Mamy pełną gamę rozwiązań pod klucz – zapewnia dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich Sławomir Nalewajka. 

Personel zakładu ZWUS w Katowicach liczy blisko 900 osób. Zakład produkuje automatykę i jest liderem polskiego rynku. – Każdy kraj ma własne przepisy sterowania ruchem kolejowym, stąd mamy w Polsce liczny zespół, który przygotowuje systemy sterowania dla polskich kolei – tłumaczy Sławomir Nalewajka. 

Alstom wznosi fabrykę kolejowych wózków w Nadarzynie, która rozpocznie produkcję w połowie 2022 roku i docelowo montować będzie 3 tys. wózków rocznie.

Lider nowoczesnych technologii

Alstom wdrożył pierwszy w Polsce Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) poziomu 2 na większości głównych linii kolejowych w Polsce, a także na 1. oraz 2. linii Metra Warszawskiego. W ośmiu polskich miastach użytkowane są systemy sterowania ruchem kolejowym zaprojektowane i wyprodukowane przez Alstom.  

Alstom wprowadził na polskie tory pierwsze pociągi dużych prędkości Pendolino. 20 takich pociągów każdego dnia przemierza 21 tys. km, docierając do 34 polskich miast. 

100 nowoczesnych lokomotyw Traxx użytkowanych jest przez przewoźników pasażerskich i towarowych w całej Polsce. Ponadto piętrowe pociągi Twindexx eksploatowane są przez Koleje Mazowieckie, a niskopodłogowe tramwaje Flexity usprawniają transport miejski w Krakowie, Gdańsku i Łodzi. Wagony wyprodukowane przez Alstom stanowią 25% floty warszawskiego metra. 

Mając tak dużą flotę pojazdów, Alstom otworzył serwis utrzymania pojazdów szynowych i systemów sterowania ruchem kolejowym. W Warszawie znajduje się centrum obsługi Pendolino. Skomputeryzowany skaner całopociągowy – TrainScanner - dokonuje skanowania zestawów kołowych, tarcz hamulcowych i pantografów. Sprawdza także integralność poszycia. Skaner wskazuje czas wymiany komponentu z dokładnością do jednej godziny, co umożliwia stosowanie obsługi zapobiegawczej. Zakład w Toruniu zapewnia utrzymanie lokomotyw Traxx. 

Nadchodzące dekady

Podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2021 Alstom zaprezentował wodorowy zespół trakcyjny Coradia iLint. Jest to pierwszy na świecie i jedyny sprawdzony w komercyjnej eksploatacji pociąg wodorowy. 

Jest on cichy i w pełni bezemisyjny, emituje jedynie parę wodną i wodę. Jego osiągi dorównują spalinowym zespołom trakcyjnym co oznacza, że Coradia iLint może jeździć według tego samego rozkładu jazdy, co pociągi spalinowe, z tą samą prędkością maksymalną 140 km/h oraz porównywalnym przyspieszeniem i hamowaniem. Pojemność pasażerska może osiągnąć 300 pasażerów, a zasięg wynosi 1000 kilometrów na jednym tankowaniu. 

Coradia iLint został sprawdzony w komercyjnym ruchu pasażerskim w Niemczech oraz przetestowany w Austrii i Holandii. – Naszym pociągiem zainteresowane są samorządy mające duży odsetek niezelektryfikowanych linii. Homologacja pociągu wodorowego nie powinna być trudna, ponieważ jest to elektryczny pociąg z modułem wodorowym. Urząd Transportu Kolejowego musi sprawdzić, czy jest on bezpieczny– wyjaśnia Sławomir Nalewajka. 

Przyszłość należy także do autonomicznych pociągów. Alstom przygotował system ATO, który ma kilka poziomów automatyzacji. – W najwyższym pojazd porusza się sam. System cyfrowy ma pełną informację o sytuacji ruchowej na stacjach i liniach kolejowych a przez to „widzi” bardzo daleko, dzięki czemu możliwa jest optymalizacja sposobu prowadzenia pociągu a przez to pociąg zużywa mniej energii i wzrasta punktualność – wymienia zalety dyrektor systemów cyfrowych i zintegrowanych w Europie Środkowej i Wschodniej Adam Juretko. Rozwiązanie ATO over ETSC (AoE) zostało nagrodzone podczas targów TRAKO w prestiżowym konkursie im. inż. Ernesta Malinowskiego w kategorii "Systemów informatycznych i telematycznych w dziedzinie taboru szynowego".

Materiał powstał we współpracy z Alstom

Alstom jest największym producentem i eksporterem w branży kolejowej w Polsce. Dwanaście polskich zakładów zatrudnia ponad 4 tys. osób, które wypracowują przeszło 2 mld zł przychodów rocznie. Alstom to firma o polskich korzeniach, które sięgają pierwszej połowy XIX wieku: Pafawag we Wrocławiu liczy 180 lat, Konstal w Chorzowie ma 150 lat, ZWUS w Katowicach wkrótce obchodzić będzie 100-lecie. 

Pozostało 91% artykułu
Szynowy
Każdy miesiąc opóźnienia to czas stracony
Szynowy
Polska: ważny kraj na przecięciu szlaków
Szynowy
Transport przygotowuje się na intermodalny boom
Szynowy
Duże zainteresowanie Trako
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei