Polska: ważny kraj na przecięciu szlaków

Siemens jest obecny na polskim rynku do trzech dekad i oferuje technologie na kolejne 30 lat.

Publikacja: 30.09.2021 11:15

Polska: ważny kraj na przecięciu szlaków

Gerhard Greiter

Foto: Siemens Mobility

Polski rynek jest bardzo ważny dla Siemens Mobility, co wynika z centralnego położenia kraju. Leży na przecięciu szlaków z północy na południe i z Niemiec na wschód. Polska ma też trzecią największą sieć kolejową w Europie, a Siemens jest na nim od 30 lat. 

Alternatywne napędy

Osiągnięcie neutralności klimatycznej w 2050 roku jest celem dla Unii Europejskiej, kraju, branży kolejowej, a także dla Siemensa. – Spełnienie tego celu wymaga odpowiednich technologii. Weźmy jako przykład koleje wysokich prędkości: nowa generacja tych pociągów będzie zużywała mniej energii, ponieważ ma udoskonaloną aerodynamikę. Dzięki mniejszemu oporowi powietrza i mniejszej masie redukcja emisji dwutlenku węgla wyniesie 1,3-1,4 tony na pociąg rocznie. To doskonały wynik i realny wkład w walkę ze zmianami klimatu – wskazuje CEO regionu Północno-wschodniej Europy, Siemens Mobility Gerhard Greiter. – W Polsce 63 proc. linii kolejowych jest zelektryfikowanych, więc mamy 37 proc. rynku dla napędów alternatywnych – wskazuje Gerhard Greiter. 

Siemens przygotowuje szeroki wybór alternatywnych napędów nadających się do praktycznego zastosowania, o zapewnionej trwałości. Pociągi regionalne Mireo Plus otrzymają elektryfikację w postaci akumulatorów lub modułu wodorowego. – Czasem nie ma sensu elektryfikować mało uczęszczanych linii. Dla Siemensa ważne jest, aby nasze technologie sprawdzały się u użytkownika. Dlatego wykorzystując dostępność wielokrotnie sprawdzonych akumulatorów litowo-jonowych, oferujemy pociągi bateryjne – stwierdza Gerhard Greiter. 

Przekonuje, że akumulatory zdadzą egzamin na trasach niezelektryfikowanych długości do 200 km. Jeżeli operator potrzebuje większy zasięg, Siemens przygotowuje pociąg wodorowy z ogniwami paliwowymi drugiej generacji. – Użyjemy ich w pierwszym w Niemczech projekcie z DB oraz w drugim, prowadzonym z landem Bawarii, aby pokazać jak osiągnąć zeroemisyjność. Promujemy ten projekt na Trako i jesteśmy otwarci na współpracę z polskimi partnerami – zaznacza Gerhard Greiter. 

CPK szansą na nowe połączenia

Przedstawiciele Siemensa uważa, że CPK jest wielką szasną dla państwa i producenta taboru. Otwiera nowe możliwości nie tylko dla kolei, ale dla całego kraju i miast. Stawia pytanie jak połączyć je szybciej z Warszawą. – Projekt podoba mi się, ponieważ rozpatruje nie tylko rozwój sieci kolejowej, lecz bierze pod uwagę także lotnictwo i motoryzację. Takie podejście ma przyszłość. Nie powinniśmy decydować który rodzaj transportu jest lepszy. Nie chodzi o konkurencję między gałęziami transportu, ale jak lepiej połączyć je i wykorzystać – wyjaśnia Gerhard Greiter. 

Siemens jest szczególnie zainteresowany transportową integracją. – Uważam kolej za najbardziej efektywny rodzaj transportu, ale musimy wybrać sposób połączenia rodzajów transportu, aby otrzymać nową jakość – stwierdza CEO regionu NEE, Siemens Mobility. 

Dodaje, że Trako to wielka możliwość bezpośredniego spotkania z klientami po ponad rocznym zamrożeniu gospodarki. – Wszyscy są zadowoleni z bezpośredniego spotkania. Gdy mówimy o rzeczywistych potrzebach klientów, w pandemii zauważamy odejście od transportu publicznego do samochodów osobowych. Niestety to nie jest najbardziej efektywny sposób przemieszczania się. Jestem przekonany, że ludzie wrócą do komunikacji miejskiej, a ich liczba będzie rosła - mówi Gerhard Greiter. 

Uważa, że rośnie znaczenie jakości usług. – Według mnie bardzo ważna jest punktualność ruchu komunikacji publicznej. Jest dużo możliwości aby ją zwiększyć np. ATO, czyli Automated Train Operator – wskazuje CEO regionu NEE Siemens Mobility. 

Cyfrowe rozwiązania

ATO pozwala zmniejszyć zużycie energii i zbliżyć się do celów klimatycznych UE, a do tego zwiększa punktualność pociągów. – Wykorzystując ATO można zmniejszyć odstęp czasowy między pociągami. Maszynistom czasem trudno podjąć właściwą decyzję, ATO pomaga im. Ale to nie wszystkie zalety. ATO zmniejsza zużycie energii o 30 proc. i dodatkowo pozwala na zwiększenie liczby pociągów na torach. Zatem oferuje korzyści dla pasażerów, ale i środowiska, przewoźników oraz zarządcy infrastruktury – wymienia Gerhard Greiter. 

Siemens Mobility ma także przygotowane cyfrowe narzędzia do sprawnego serwisowania pociągów jak Railigent, które na bieżąco zbierają dane o pracy pojazdu. Stosując obsługę zapobiegawczą, Railigent zmniejsza o jedną trzecią liczbę wizyt w warsztatach, a koszty obsługi redukuje w niektórych przypadkach nawet o połowę. Jednocześnie dostępność pociągów znacząco wzrasta. 

Polski rynek jest bardzo ważny dla Siemens Mobility, co wynika z centralnego położenia kraju. Leży na przecięciu szlaków z północy na południe i z Niemiec na wschód. Polska ma też trzecią największą sieć kolejową w Europie, a Siemens jest na nim od 30 lat. 

Alternatywne napędy

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Szynowy
Transport przygotowuje się na intermodalny boom
Szynowy
Najlepsze targi kolejowe
Szynowy
Koncept terminala kontenerowego w Nowym Mieście nad Pilicą
Szynowy
Duże zainteresowanie Trako
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Szynowy
Chińczycy przygotowują Jedwabny Szlak na wojnę
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego