Lokomotywy na wagę złota

Przewoźnicy kolejowi modernizują tabor i przygotowują się do wzrostu przewozów. Producenci mają pełne portfele zamówień do 2026 roku.

Publikacja: 30.08.2024 09:31

Lokomotywy na wagę złota

Captrain

Foto: Captrain Polska

Alstom podpisał 29 sierpnia umowę z Captrain Polska (spółką należącą do francuskiego przewoźnika państwowego SNCF) na dostawę trzech wielosystemowych lokomotyw Traxx. Będą to pierwsze własne lokomotyw, wcześniej operator dzierżawił 10 sztuk tego modelu. W marcu Alstom sprzedał 6 takich lokomotyw do Clip Intermodal. 

PKP Intercity wymogło na Newagu przyspieszenie dostaw lokomotyw Griffin. Przewoźnik w każdym miesiącu bije rekordy przewozów i potrzebuje taboru „na już”. W długi sierpniowy weekend przewiózł 1,3 mln pasażerów, a jednego dnia 307 tys. osób. 

Czytaj więcej

Trochę więcej pracy dla przewoźników

Fabryki zapchane zleceniami

Newag jest zapchany robotą i w księgach ma jeszcze dostawy 63 wielosystemowych lokomotyw oraz 32 w opcji. Do tego w produkcji są 32 ciężkie lokomotyw Dragon dla Cargounit oraz mniejsze zamówienia dla innych odbiorców. 

Także Pesa sprzedają wszystkie lokomotywy Gama jakie jest w stanie wyprodukować. Odbiorcą jest m.in. Cargounit, który w grudniu ub.r. zamówił 40 Gam z odbiorem do końca tego roku. – Plany produkcyjne Pesa na bieżący i przyszły rok zakładają produkcję kolejnych minimum 45 lokomotyw Gama Marathon, z czego zdecydowana większość trafi do Cargounit – przyznaje kierownik Sprzedaży Rynku Lokomotyw i Wagonów Pesa Piotr Rościszewski.

Największe zamówienie na polskim rynku zdobył jednak Siemens. Sprzedał Cargounit 100 wielosystemowych lokomotyw Vectron. Lokomotywy Siemens jeżdżą także w barwach PKP Intercity, PKP Cargo, Bahnoperator, DB Cargo Polska, Lotos Kolej, Freightliner PL, Ost-West Logistics i Laude Smart Intermodal. 

Zamówienie 100 sztuk jest duże nawet na warunki europejskie, natomiast w Polsce jest niesłychane. Choć lokomotywa używana w Polsce ma przeciętnie 35 lat, zakupy były do tej pory niewielkie. 

Na wiodącego operatora wyrósł Cargounit, który należy do szóstki największych w Europie firm wynajmu lokomotyw, mając blisko 200 maszyn. Dla realizacji umowy z Siemensem zwiększył finansowanie z 0,7 do 1,5 mld zł, podpisując w ub.r. umowy refinansowania z wiodącymi polskimi i zachodnioeuropejskimi instytucjami finansowymi.

Poprawiają się wyniki przewozowe

Do zakupów zachęcają dobre wyniki przewozowe uzyskane w ostatnich miesiącach oraz perspektywy. Urząd Transportu Kolejowego podlicza, że lipiec 2024 był jednym z rekordowych miesięcy pod względem przewiezionej liczby pasażerów na przestrzeni ostatnich 20 lat. Ponad 35,3 mln podróżnych to niemal 13 proc. więcej niż w lipcu 2023 roku. 

Czytaj więcej

Drobnicowe linie do Rumunii

Po siedmiu miesiącach 2024 roku z transportu koleją skorzystało ponad 237,4 mln pasażerów – o 24,5 mln więcej (+11,5 proc.) niż w tym samym okresie w 2023 r. Praca przewozowa wyniosła 16,4 mld pasażerokilometrów i była większa o prawie 1,8 mld pasażerokilometrów (+12 proc.).

W przewozach towarowych łączna masa towarów pierwszy raz w 2024 roku przekroczyła 19 mln ton, o 2,4 proc. więcej niż rok wcześniej. W miesiącach styczeń-lipiec 2024 roku koleją przewieziono ponad 129,7 mln ton towarów, co w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r. oznacza spadek o 4,2 mln ton (-3,1 proc.). Pracę przewozową wykonano na poziomie 34,2 mld tonokilometrów, czyli o ponad 1,7 mld tonokilometrów mniej (-4,8 proc.). 

Szynowy
Czy pool taborowy CPK to dobry pomysł?
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Szynowy
Skarb państwa przejmie Polregio?
Szynowy
Chińczycy przygotowują Jedwabny Szlak na wojnę
Szynowy
Wzrośnie przepustowość PKP LHS na Podkarpaciu
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Szynowy
Niepewna przyszłość wynajmu lokomotyw
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej