Lokomotywy na wagę złota

Przewoźnicy kolejowi modernizują tabor i przygotowują się do wzrostu przewozów. Producenci mają pełne portfele zamówień do 2026 roku.

Publikacja: 30.08.2024 09:31

Lokomotywy na wagę złota

Captrain

Foto: Captrain Polska

Alstom podpisał 29 sierpnia umowę z Captrain Polska (spółką należącą do francuskiego przewoźnika państwowego SNCF) na dostawę trzech wielosystemowych lokomotyw Traxx. Będą to pierwsze własne lokomotyw, wcześniej operator dzierżawił 10 sztuk tego modelu. W marcu Alstom sprzedał 6 takich lokomotyw do Clip Intermodal. 

PKP Intercity wymogło na Newagu przyspieszenie dostaw lokomotyw Griffin. Przewoźnik w każdym miesiącu bije rekordy przewozów i potrzebuje taboru „na już”. W długi sierpniowy weekend przewiózł 1,3 mln pasażerów, a jednego dnia 307 tys. osób. 

Czytaj więcej

Trochę więcej pracy dla przewoźników

Fabryki zapchane zleceniami

Newag jest zapchany robotą i w księgach ma jeszcze dostawy 63 wielosystemowych lokomotyw oraz 32 w opcji. Do tego w produkcji są 32 ciężkie lokomotyw Dragon dla Cargounit oraz mniejsze zamówienia dla innych odbiorców. 

Także Pesa sprzedają wszystkie lokomotywy Gama jakie jest w stanie wyprodukować. Odbiorcą jest m.in. Cargounit, który w grudniu ub.r. zamówił 40 Gam z odbiorem do końca tego roku. – Plany produkcyjne Pesa na bieżący i przyszły rok zakładają produkcję kolejnych minimum 45 lokomotyw Gama Marathon, z czego zdecydowana większość trafi do Cargounit – przyznaje kierownik Sprzedaży Rynku Lokomotyw i Wagonów Pesa Piotr Rościszewski.

Największe zamówienie na polskim rynku zdobył jednak Siemens. Sprzedał Cargounit 100 wielosystemowych lokomotyw Vectron. Lokomotywy Siemens jeżdżą także w barwach PKP Intercity, PKP Cargo, Bahnoperator, DB Cargo Polska, Lotos Kolej, Freightliner PL, Ost-West Logistics i Laude Smart Intermodal. 

Zamówienie 100 sztuk jest duże nawet na warunki europejskie, natomiast w Polsce jest niesłychane. Choć lokomotywa używana w Polsce ma przeciętnie 35 lat, zakupy były do tej pory niewielkie. 

Na wiodącego operatora wyrósł Cargounit, który należy do szóstki największych w Europie firm wynajmu lokomotyw, mając blisko 200 maszyn. Dla realizacji umowy z Siemensem zwiększył finansowanie z 0,7 do 1,5 mld zł, podpisując w ub.r. umowy refinansowania z wiodącymi polskimi i zachodnioeuropejskimi instytucjami finansowymi.

Poprawiają się wyniki przewozowe

Do zakupów zachęcają dobre wyniki przewozowe uzyskane w ostatnich miesiącach oraz perspektywy. Urząd Transportu Kolejowego podlicza, że lipiec 2024 był jednym z rekordowych miesięcy pod względem przewiezionej liczby pasażerów na przestrzeni ostatnich 20 lat. Ponad 35,3 mln podróżnych to niemal 13 proc. więcej niż w lipcu 2023 roku. 

Czytaj więcej

Drobnicowe linie do Rumunii

Po siedmiu miesiącach 2024 roku z transportu koleją skorzystało ponad 237,4 mln pasażerów – o 24,5 mln więcej (+11,5 proc.) niż w tym samym okresie w 2023 r. Praca przewozowa wyniosła 16,4 mld pasażerokilometrów i była większa o prawie 1,8 mld pasażerokilometrów (+12 proc.).

W przewozach towarowych łączna masa towarów pierwszy raz w 2024 roku przekroczyła 19 mln ton, o 2,4 proc. więcej niż rok wcześniej. W miesiącach styczeń-lipiec 2024 roku koleją przewieziono ponad 129,7 mln ton towarów, co w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r. oznacza spadek o 4,2 mln ton (-3,1 proc.). Pracę przewozową wykonano na poziomie 34,2 mld tonokilometrów, czyli o ponad 1,7 mld tonokilometrów mniej (-4,8 proc.). 

Alstom podpisał 29 sierpnia umowę z Captrain Polska (spółką należącą do francuskiego przewoźnika państwowego SNCF) na dostawę trzech wielosystemowych lokomotyw Traxx. Będą to pierwsze własne lokomotyw, wcześniej operator dzierżawił 10 sztuk tego modelu. W marcu Alstom sprzedał 6 takich lokomotyw do Clip Intermodal. 

PKP Intercity wymogło na Newagu przyspieszenie dostaw lokomotyw Griffin. Przewoźnik w każdym miesiącu bije rekordy przewozów i potrzebuje taboru „na już”. W długi sierpniowy weekend przewiózł 1,3 mln pasażerów, a jednego dnia 307 tys. osób. 

Pozostało 84% artykułu
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Z Chin do Rumunii przez Polskę