Mija dekada odkąd do Gdańska zawitał pierwszy kontenerowiec największego armatora wodnego na świecie należącego do firmy Maersk. Od tego momentu w Polsce roczny przyrost pracy przewozowej w transporcie intermodalnym nieprzerwalnie rośnie w skali 5-10% i szacuje się, iż takie tempo utrzyma się przez kolejną dekadę bądź dwie.
Nierównomiernie rozlokowane terminale
Niestety aktualny stan infrastruktury punktowej transportu kolejowego będącego nieodzowną częścią gałęzi transportu kombinowanego nie jest w stanie sprostać rosnącemu popytowi na usługi transportowe. W celu zaspokojenia bieżącego zapotrzebowania konsumenckiego podejmuje się różnego rodzaju zabiegi modernizacyjne istniejących obiektów. Prawdopodobnie wkrótce przyrost popytu i kończąca się przepustowość spowodują konieczność tworzenia nowych baz przeładunkowych.
W Polsce w 2020 roku funkcjonowało niespełna 40 terminali intermodalnych, podczas gdy w podobnych powierzchniowo Niemczech aż (sic!) 177. Jeżeli podda się głębszej analizie lokalizację terminali intermodalnych w Polsce to okaże się, iż ich rozkład na mapie kraju charakteryzuje się relatywnie dużą nierównomiernością.
To pochodna błędów centralnego planowania z czasów socjalistycznych. Ówcześnie bardzo często nie prowadzono rozważań nad studium lokalizacji terminali. Konstrukcje te powstawały głównie tam, gdzie występowało zapotrzebowanie na przeładunek materiałów sypkich lub w okolicy dużych zakładów przemysłowych. Dlatego w większości terminale występują w dużych skupiskach: na Śląsku, Wielkopolsce, wybrzeżu, północnym Mazowszu oraz środkowej Polsce. Natomiast na próżno szukać ich na ścianie wschodniej i zachodniej kraju oraz w świętokrzyskim i południowym Mazowszu. Są to równocześnie tereny słabiej rozwinięte gospodarczo od pozostałych.
Terminale przeładunkowe stanowią swoistą stymulantę dla regionu, w którym są zlokalizowane. Bardzo często wokół takich obiektów powstają centra logistyczne, infrastruktura drogowa oraz fabryki. Dzięki takim inwestycją bogacą się mieszkańcy regionu oraz budżety samorządów.