DCT ma jeden z największych w Europie kolejowych terminali kontenerowych

Otwarcie terminala kolejowego nastąpi w najbliższych tygodniach.

Publikacja: 11.09.2021 22:32

Terminal kolejowy DCT IX 2021

Terminal kolejowy DCT IX 2021

Foto: DCT Gdańsk/Piotr Lewandowski

Finalizowane są wszystkie kwestie prawne i regulacyjne. Prace budowlane są już zakończone. Nowy obiekt ma przepustowość 1 mln TEU, dwa razy większą niż przed przebudową. – Z taką przepustowością będziemy mieli w DCT Gdańsk jeden z największych portowych kolejowych terminali kontenerowych w Europie – zauważa Sales Support and Communications Manager Marcin Kamola. 

Dodaje, że przy ponad 500 pociągach miesięcznie obecne zdolności przewozowe były prawie wyczerpane. – Musieliśmy się rozbudować, aby wspierać rozwój rynku intermodalnego w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej – podkreśla Kamola. 

Bocznica kolejowa ma 7 torów, każdy z nich o długości 750 m i 3 nowe elektryczne suwnice bramowe. Suwnice RMG mają 47 metrów długości, 20 metrów wysokości, 28 metrów szerokości i przeznaczone są do pracy na szynach. Suwnice RMG są również wyposażone w systemy automatycznego odczytywania numerów kontenerów dla podniesienia wydajności, niezawodności, a przede wszystkim bezpieczeństwa operacji przeładunkowych. Mogą pracować w każdych warunkach pogodowych, nawet przy wietrze o prędkości 90 km/h. 

Proejtk rozbudowy terminala kolejowego i zakup suwnic RMG jest częścią wartego 200 mln zł programu rozbudowy oznaczonego T2b. 

Gdy otwierano terminal w 2007 roku bocznica kolejowa miała 1 tor z obsługiwanym przez pojazdy typu reach-stacker. – Od tego czasy prowadziliśmy stale inwestycje, które doprowadziły nas przez terminal 2-torowy do 4-torowego z suwnicami – wylicza Kamola.

W 2020 roku DCT Gdańsk obsłużył ponad 1,9 mln TEU. Długość nabrzeża głębokowodnego wynosi 1,3 km. DCT Gdańsk obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. DCT zatrudnia ponad 1000 pracowników a ponad 0,5 mld zł przychodów i przynosi do Skarbu Państwa 12 mld złotych rocznie z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł do budżetu państwa. 

Finalizowane są wszystkie kwestie prawne i regulacyjne. Prace budowlane są już zakończone. Nowy obiekt ma przepustowość 1 mln TEU, dwa razy większą niż przed przebudową. – Z taką przepustowością będziemy mieli w DCT Gdańsk jeden z największych portowych kolejowych terminali kontenerowych w Europie – zauważa Sales Support and Communications Manager Marcin Kamola. 

Dodaje, że przy ponad 500 pociągach miesięcznie obecne zdolności przewozowe były prawie wyczerpane. – Musieliśmy się rozbudować, aby wspierać rozwój rynku intermodalnego w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej – podkreśla Kamola. 

Przewozy
Fracht oceaniczny odbierze kolei ładunki na Jedwabnym Szlaku
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Przewozy
Zaplecze do budowy morskich wiatraków prawie gotowe
Morski
Armatorzy będą robić świetny interes przez co najmniej 2 lata
Szynowy
Małaszewicze z rekordem przeładunków
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Morski
Port Gdynia otworzył przetarg na BCT
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście