DCT ma jeden z największych w Europie kolejowych terminali kontenerowych

Otwarcie terminala kolejowego nastąpi w najbliższych tygodniach.

Publikacja: 11.09.2021 22:32

Terminal kolejowy DCT IX 2021

Terminal kolejowy DCT IX 2021

Foto: DCT Gdańsk/Piotr Lewandowski

Finalizowane są wszystkie kwestie prawne i regulacyjne. Prace budowlane są już zakończone. Nowy obiekt ma przepustowość 1 mln TEU, dwa razy większą niż przed przebudową. – Z taką przepustowością będziemy mieli w DCT Gdańsk jeden z największych portowych kolejowych terminali kontenerowych w Europie – zauważa Sales Support and Communications Manager Marcin Kamola. 

Dodaje, że przy ponad 500 pociągach miesięcznie obecne zdolności przewozowe były prawie wyczerpane. – Musieliśmy się rozbudować, aby wspierać rozwój rynku intermodalnego w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej – podkreśla Kamola. 

Bocznica kolejowa ma 7 torów, każdy z nich o długości 750 m i 3 nowe elektryczne suwnice bramowe. Suwnice RMG mają 47 metrów długości, 20 metrów wysokości, 28 metrów szerokości i przeznaczone są do pracy na szynach. Suwnice RMG są również wyposażone w systemy automatycznego odczytywania numerów kontenerów dla podniesienia wydajności, niezawodności, a przede wszystkim bezpieczeństwa operacji przeładunkowych. Mogą pracować w każdych warunkach pogodowych, nawet przy wietrze o prędkości 90 km/h. 

Proejtk rozbudowy terminala kolejowego i zakup suwnic RMG jest częścią wartego 200 mln zł programu rozbudowy oznaczonego T2b. 

Gdy otwierano terminal w 2007 roku bocznica kolejowa miała 1 tor z obsługiwanym przez pojazdy typu reach-stacker. – Od tego czasy prowadziliśmy stale inwestycje, które doprowadziły nas przez terminal 2-torowy do 4-torowego z suwnicami – wylicza Kamola.

W 2020 roku DCT Gdańsk obsłużył ponad 1,9 mln TEU. Długość nabrzeża głębokowodnego wynosi 1,3 km. DCT Gdańsk obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. DCT zatrudnia ponad 1000 pracowników a ponad 0,5 mld zł przychodów i przynosi do Skarbu Państwa 12 mld złotych rocznie z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł do budżetu państwa. 

Finalizowane są wszystkie kwestie prawne i regulacyjne. Prace budowlane są już zakończone. Nowy obiekt ma przepustowość 1 mln TEU, dwa razy większą niż przed przebudową. – Z taką przepustowością będziemy mieli w DCT Gdańsk jeden z największych portowych kolejowych terminali kontenerowych w Europie – zauważa Sales Support and Communications Manager Marcin Kamola. 

Dodaje, że przy ponad 500 pociągach miesięcznie obecne zdolności przewozowe były prawie wyczerpane. – Musieliśmy się rozbudować, aby wspierać rozwój rynku intermodalnego w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej – podkreśla Kamola. 

Przewozy
Fracht oceaniczny odbierze kolei ładunki na Jedwabnym Szlaku
Przewozy
Zaplecze do budowy morskich wiatraków prawie gotowe
Morski
Armatorzy będą robić świetny interes przez co najmniej 2 lata
Szynowy
Małaszewicze z rekordem przeładunków
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Port Gdynia otworzył przetarg na BCT