Port Gdynia ogłosił przetarg na zagospodarowanie terenu BCT i przyległych działek przy ul. Kontenerowej i Logistycznej. Na tych placach chce stworzyć Tymczasowy Terminal Inwestycyjny dla firm wznoszących farmy wiatrowe.

Kontenery i wiatraki

Krajowy Plan Odbudowy przewiduje, że do 2030 roku na morzu powstaną farmy wiatrowe o mocy 5,9 GW, a w kolejnej dekadzie o dwa razy większej mocy. Pierwotnie port instalacyjny miał powstać razem z kontenerowym na morzu, jednak Port Zewnętrzny może powstać najwcześniej w 2027 roku, a więc o kilka lat za późno.

Tak narodził się pomysł stworzenia Tymczasowego Terminala Instalacyjnego razem z terminalem kontenerowym na miejscu BCT. Terminal BCT jest wynajmowany przez filipińską spółkę ICTSI, a umowa dzierżawy wygasa za dwa lata.

Ogłoszony przez Port Gdynia przetarg przewiduje, że oferent przedstawi najlepszą koncepcję połączenia funkcjonowania terminala kontenerowego (przeładunki burtowe co najmniej 300 tys. TEU rocznie) oraz instalacyjnego na terenach BCT i nowych terenach po drugiej stronie Trasy Kwiatkowskiego. Port Gdynia spodziewa się rozstrzygnąć przetarg w październiku br.

Nowe tereny

Od 1 czerwca 2023 roku Port Gdynia przeznaczy pod wynajem działki o łącznej powierzchni 660 tys. mkw, o jedną trzecią większej od obecnego terenu dzierżawionego przez ICTSI.

Jednocześnie Port Gdynia przewiduje do 2025 roku pogłębienie toru wodnego przy nabrzeżu Helskim (przy nim znajduje się BCT) i Oksywskim.

Kanał, przy którym funkcjonuje BCT (i GCT) będzie miał większą przepustowość, gdy jesienią br. zostanie przeniesiony terminal promowy z nabrzeża Helskiego na nowe miejsce, bliżej wejścia do portu. Dziewięć lat temu wypływający prom uderzył w suwnicę BCT, która przewróciła się na kontenery.

Rozbudowana infrastruktura

Port Gdynia inwestuje w infrastrukturę, docelowo przygotowując się do budowy Portu Zewnętrznego. Całkowita wartość nakładów infrastrukturalnych w obrębie Portu Gdynia to ponad 4 miliardy złotych.

Kolejowe projekty mają wartość 1,6 mld zł; ułatwią one obsługę BCT, a w przyszłości nowego terminala głębokomorskiego. Nakłady na drogi sięgają 2 mld zł i pozwolą sfinansować budowę 9,5 km „drogi czerwonej”. Obie inwestycje zapewnią przepustowość połączenie o dużej przepustowości portu z lądem. Za 0,7 mld zł obligacji przekazanych przez MF port wybuduje nowe falochrony, które ochronią przyszły Port Zewnętrzny.

""

Rys. Terminal Emilianowo

logistyka.rp.pl

Port Gdynia jest także udziałowcem w spółce Terminal Intermodalny Emilianowo. Powołały ją w 2020 roku Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, PKP S.A., Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, gmina Nowa Wieś Wielka i wojewoda kujawsko-pomorski.

Terminal ma powstać z finansowaniem z KPO, na działce o powierzchni 5,7 ha i przeładowywać 80 tys. TEU. Ułatwi on obsługę rosnących przeładunków w Gdyni, która nie ma już wolnych terenów. – Ostatnie place są w tej chwili zabudowywane – podkreśla rzecznik Portu Gdynia Marcin Wojciechowski.