W całej Europie koleje przygotowują się do przewozów węgla. – Nawet w Niemczech słychać, że priorytetem dla kolei będą przewozy węgla, ponieważ rzeki z niskim poziomem wody mają małą przepustowość. W Polsce widzimy malejące przewozy kontenerowe PKP Cargo, które już przygotowuje się do przewozów węgla – wskazuje dyrektor sprzedaży DCT Gdańsk Marcin Kamola.
Czytaj więcej
Po pandemicznym 2020 roku, kolejny przyniósł zdecydowane odbicie, wzrosły przychody i zatrudnienie.
Obawia się, że terminal nie zwiększy szybko 39-procentowego udziału kolei w przewozach kontenerów.
Węgiel w górę, kontenery stabilnie
Branża prognozuje, że nadchodzą trudne miesiące dla zleceniodawców transportu, operatorom kolejowym brakuje taboru i maszynistów. – Zauważalny jest spadek dostępności rozwiązań intermodalnych obsługujących znaczną część ładunków z portów w głąb kontynentu, związany głównie z priorytetyzacją transportu węgla względem kontenerów – tłumaczy dyrektor frachtu morskiego w Rohlig Suus Logistics Przemysław Komar.
Wiodąca w naszej części Europy spółka wynajmująca lokomotywy Cargounit szybko powiększa flotę. –Odnotowujemy wzrost ilości zapytań o najem lokomotyw, co wynika z dobrej koniunktury w branży kolejowej, która jest widoczna od drugiej połowy ubiegłego roku oraz w związku ze wzrostem wolumenów towarów transportowanych z Ukrainy do Polski. Skokowy wzrost zapotrzebowania można zauważyć zwłaszcza w obszarze najmu wagonów do przewozu towarów sypkich tzw. węglarek, wzrost zapotrzebowania na tabor do przewozów intermodalnych jest stabilny – ocenia prezes zarządu Cargounit Łukasz Boroń.