Szykuje się wielkie starcie platform zakupowych

Klienci najchętniej robiliby zakupy w sieci korzystając z jednej platformy zakupowej.

Publikacja: 08.08.2022 17:11

Szykuje się wielkie starcie platform zakupowych

GS1 Polska

Foto: GS1 Polska

Robiąc zakupy w sieci, aż dwie trzecie polskich konsumentów kupujących online regularnie korzysta z platform sprzedażowych. Z badania przeprowadzonego przez GS1 na reprezentatywnej próbie 200 respondentów wiosną 2022 roku wynika, że 43 % z nich (15 tysięcy) prowadzi sprzedaż towarów w internecie – na jednej lub wielu platformach marketplace i/lub poprzez własny sklep internetowy. Badanie wykazało, że 83% ankietowanych już prowadzi sprzedaż lub zamierza wejść ze swoją działalnością handlową na Allegro. Na drugim miejscu uplasował się Amazon – 52 %, a na trzecim eBay – 26 %. Udział Allegro w polskim e-handlu szacowany jest na 35 %. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Po pandemii centralizacja detalicznego rynku e-handlu wokół dużych platform takich jak Amazon, Taobao, Tmall, czy też wchodzące na globalny rynek Allegro, stała się faktem.  Marketplace'y są dla marek e-commerce tak samo wrogami, jak i przyjaciółmi. W 2022 roku walczą o dominację w każdy możliwy sposób. 

Menedżer ds. eCommerce w GS1 Polska Magdalena Krasoń-Wałęsiak wskazuje, że „platformizacji” uległ z czasem rynek usług. – W przyszłości można się spodziewać, że tego typu zmiany dotkną także innych branż: finansów osobistych, ubezpieczeń, usług telekomunikacyjnych oraz komunalnych – wylicza Krasoń-Wałęsiak. 

Detaliści na platformach

Sektor detaliczny (B2C) to niezmiennie największa cześć handlu elektronicznego. Według danych Statista, w 2021 roku wartość sprzedaży detalicznej w handlu elektronicznym na całym świecie wyniosła około 4,9 biliona dolarów. Przewiduje się, że w ciągu najbliższych trzech lat kwota ta wzrośnie o połowę, osiągając w 2025 roku wartość około 7,4 biliona dolarów. 

Firma badawcza Forrester przewiduje, że do 2025 roku handel elektroniczny osiągnie średnio 25% sprzedaży detalicznej (z wyłączeniem podróży i żywności) w Europie, a we Francji nawet 35%. Rynek brytyjski ma pozostać liderem e-commerce: udział sprzedaży cyfrowej w handlu detalicznym wyniesie na Wyspach prawie 50%. 

Czytaj więcej

Czy przewoźnicy oszczędzą na zmianach w Polskim Ładzie?

Autorzy raportu „Trading places”, przygotowanego przez międzynarodową firmę doradczą OC&C, podają, że do 2025 roku internetowe platformy handlowe wyprzedzą kanały własne handlu elektronicznego w kategoriach dojrzałych, takich jak odzież, podróże i książki. Oznacza to, że klient prędzej kupi kurtkę̨ czy młotek przez Amazon czy Allegro, niż w sklepie online danej marki. 

Raport podlicza, że dziesięciu graczy odpowiada za 70% wielkości sprzedaży brutto (GMV) na platformach w kategoriach dojrzałych. Każdy z tych graczy przetwarza towary o wartości ponad 20 miliardów dolarów. To dlatego wielkie marki, takie jak Amazon, Booking.com, Expedia i Uber Eats, stają się coraz silniejsze i coraz trudniej podważyć ich pozycję. 

Czytaj więcej

W trzecim kwartale spadnie popyt na przewozy drogowe, nadchodzi spowolnienie

Na rynkach, poza Chinami, towarami najczęściej kupowanymi są jedzenie na wynos (powyżej 50% wszystkich transakcji), książki (ok. 50% transakcji), bilety na koncerty i wydarzenia (ok. 30% wszystkich transakcji) oraz technologia użytkowa (20-25% wszystkich transakcji). 

Chiny i USA na czele

Spośród 13 największych globalnych internetowych platform pod względem wielkości obrotu towarowego brutto (Gross Merchandise Value, GMV), pierwsza trójka: Taobao, Tmall i Amazon przejęły w 2021 roku 60% sprzedaży. Spośród 13 największych firm 11 ma siedzibę w Chinach lub Stanach Zjednoczonych. 

Tak duże obroty Alibaby (Taobao i Tmall) wynikają zarówno z siły nabywczej Chin i innych azjatyckich państw, jak i z ogromnej popularności platform należących do tej grupy. 80% produktów kupowanych w Chinach pochodzi z tych portali. Poza Chinami tylko w dwóch państwach platformy miały do niedawna udział w rynku większy niż 50%. Były to Niemcy, gdzie Amazon miał 55% i Polska z 50% udziałem Allegro. 

Czytaj więcej

Branża kolejowa spodziewa się dużych opóźnień w interwencyjnym przewozie węgla

Największa na świecie platformą sprzedażową jest Amazon, który w 2020 roku zanotował 290 mld dol. przychodów. W UE największa jest Allegro z przychodami 9 mld dol. Już ponad 80% polskich internautów kupuje w internecie, a wartość rynku B2C e-commerce jest szacowana na ponad 100 mld zł, a B2B e-handlu to 647 mld zł. 

Robiąc zakupy w sieci, aż dwie trzecie polskich konsumentów kupujących online regularnie korzysta z platform sprzedażowych. Z badania przeprowadzonego przez GS1 na reprezentatywnej próbie 200 respondentów wiosną 2022 roku wynika, że 43 % z nich (15 tysięcy) prowadzi sprzedaż towarów w internecie – na jednej lub wielu platformach marketplace i/lub poprzez własny sklep internetowy. Badanie wykazało, że 83% ankietowanych już prowadzi sprzedaż lub zamierza wejść ze swoją działalnością handlową na Allegro. Na drugim miejscu uplasował się Amazon – 52 %, a na trzecim eBay – 26 %. Udział Allegro w polskim e-handlu szacowany jest na 35 %. 

Pozostało 88% artykułu
Szynowy
Geodis rozbuduje łódzki terminal kontenerowy licząc na pociągi z Chin
Drogowy
Ukraina domaga się ułatwień w przejazdach ciężarówek przez granicę
Drogowy
Przewoźnicy stracili miliard zł na ciężarówkach LNG
Produkty i Usługi
Poczta Polska rozpocznie od września walkę na automaty paczkowe z InPostem
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Systemy IT
GenAI w logistyce to raczej przyszłość niż rzeczywistość