Robiąc zakupy w sieci, aż dwie trzecie polskich konsumentów kupujących online regularnie korzysta z platform sprzedażowych. Z badania przeprowadzonego przez GS1 na reprezentatywnej próbie 200 respondentów wiosną 2022 roku wynika, że 43 % z nich (15 tysięcy) prowadzi sprzedaż towarów w internecie – na jednej lub wielu platformach marketplace i/lub poprzez własny sklep internetowy. Badanie wykazało, że 83% ankietowanych już prowadzi sprzedaż lub zamierza wejść ze swoją działalnością handlową na Allegro. Na drugim miejscu uplasował się Amazon – 52 %, a na trzecim eBay – 26 %. Udział Allegro w polskim e-handlu szacowany jest na 35 %.
Czytaj więcej
Po pandemicznym 2020 roku, kolejny przyniósł zdecydowane odbicie, wzrosły przychody i zatrudnienie.
Po pandemii centralizacja detalicznego rynku e-handlu wokół dużych platform takich jak Amazon, Taobao, Tmall, czy też wchodzące na globalny rynek Allegro, stała się faktem. Marketplace'y są dla marek e-commerce tak samo wrogami, jak i przyjaciółmi. W 2022 roku walczą o dominację w każdy możliwy sposób.
Menedżer ds. eCommerce w GS1 Polska Magdalena Krasoń-Wałęsiak wskazuje, że „platformizacji” uległ z czasem rynek usług. – W przyszłości można się spodziewać, że tego typu zmiany dotkną także innych branż: finansów osobistych, ubezpieczeń, usług telekomunikacyjnych oraz komunalnych – wylicza Krasoń-Wałęsiak.
Detaliści na platformach
Sektor detaliczny (B2C) to niezmiennie największa cześć handlu elektronicznego. Według danych Statista, w 2021 roku wartość sprzedaży detalicznej w handlu elektronicznym na całym świecie wyniosła około 4,9 biliona dolarów. Przewiduje się, że w ciągu najbliższych trzech lat kwota ta wzrośnie o połowę, osiągając w 2025 roku wartość około 7,4 biliona dolarów.