Czy przewoźnicy oszczędzą na zmianach w Polskim Ładzie?

Pod naciskiem społecznym rząd zmodyfikował przepisy Polskiego Ładu. Reforma „Niskie Podatki” obowiązuje o 1 lipca 2022 roku.

Publikacja: 05.08.2022 12:13

Czy przewoźnicy oszczędzą na zmianach w Polskim Ładzie?

DAF Trucks

Foto: DAF Trucks

Jedną z najważniejszych zmian w Polskim Ładzie 2.0 jest obniżenie pierwszego progu podatkowego, z 17 proc. na 12 proc., który sięga aktualnie do kwoty 120 tys. złotych. Oznacza to, że każdy płatnik, mieszczący się w pierwszym progu podatkowym, zapłaci mniejszą zaliczkę na podatek do Urzędu Skarbowego. – Nowelizację ustawy związaną z Polskim Ładem najbardziej odczują przewoźnicy, zatrudniający kierowców z wynagrodzeniem netto, mieszczącym się w przedziale 9-10 tys. Wówczas, łączny koszt pracodawcy może zmniejszyć się nawet o 400 zł – zauważa ekspert ds. analiz i rozliczeń, Grupa Inelo Bartłomiej Zgudziak. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

We wcześniejszej wersji Nowego Ładu obowiązywała ulga dla klasy średniej dla rocznych dochodów, mieszczących się w przedziale 68 411, 99 zł – 102 588 zł i powyżej 102 588 do 133 692. Obliczanie jej wartości było trudne ze względu na konieczność stosowania skomplikowanego wzoru i różnych przedziałów, zależnych od zarobków. Z tego względu przepisy zostały uproszczone, co wiąże się z likwidacją ulgi dla klasy średniej i z obniżeniem pierwszego progu podatkowego. – Warto zwrócić uwagę na to, że wraz z obniżeniem podatku w pierwszym progu zmieniła się również kwota wolna od podatku. Nadal jej wartość wynosi 30 tys. złotych na rok, ale w ujęciu miesięcznym jest ona mniejsza i wynosi aktualnie 300 zł, a nie 425 zł, która obowiązywała po wprowadzeniu przepisów Nowego Ładu w styczniu – podkreśla Zgudziak. 

Inelo

Foto: Inelo

Dodatkowo nowe przepisy Polskiego Ładu uchyliły system odraczania zaliczek na podatek. Rolowanie zaliczek obowiązywało po to, aby nie działać na niekorzyść pracowników i rozliczać ich według korzystniejszych warunków, czyli niższej zaliczki dla pracowników w zależności od wyliczeń zgodnych z zasadami, obowiązującymi w systemie podatkowym w 2021 lub 2022 roku. – Może się okazać, że zaliczki, zapłacone od stycznia do czerwca były wyższe w porównaniu do tych, które rzeczywiście trzeba byłoby uregulować zgodnie z przepisami od lipca. Z tego względu niektórzy pracownicy mają większą szansę na zwrot podatku – zauważa ekspert Inelo. 

Czytaj więcej

Ukraina domaga się ułatwień w przejazdach ciężarówek przez granicę

Przewoźnicy mogą spodziewać się mniejszych kosztów. – Nie możemy jednoznacznie określić, ile przewoźnik zaoszczędzi, dzięki przepisom Polskiego Ładu. Z symulacji jasno wynika, że kwota ta może być różna – od kilkunastu złotych do nawet 400 zł oszczędności na jednym pracowniku. Wszystko zależy od tego, jak kierowca był dotychczasowo rozliczany, bo niektórzy truckerzy rozliczani byli przykładowo z uwzględnieniem ulgi dla klasy średniej, a innym rolowano zaliczki na podatek, bo system kadrowo-płacowy w firmie transportowej na to pozwalał – tłumaczy Zgudziak. Szacuje, że łączny koszt pracodawcy może być pomniejszony nawet o ponad 4,5 proc. kosztów wynagrodzeń.  

Jedną z najważniejszych zmian w Polskim Ładzie 2.0 jest obniżenie pierwszego progu podatkowego, z 17 proc. na 12 proc., który sięga aktualnie do kwoty 120 tys. złotych. Oznacza to, że każdy płatnik, mieszczący się w pierwszym progu podatkowym, zapłaci mniejszą zaliczkę na podatek do Urzędu Skarbowego. – Nowelizację ustawy związaną z Polskim Ładem najbardziej odczują przewoźnicy, zatrudniający kierowców z wynagrodzeniem netto, mieszczącym się w przedziale 9-10 tys. Wówczas, łączny koszt pracodawcy może zmniejszyć się nawet o 400 zł – zauważa ekspert ds. analiz i rozliczeń, Grupa Inelo Bartłomiej Zgudziak. 

Pozostało 81% artykułu
Drogowy
W trzecim kwartale spadnie popyt na przewozy drogowe, nadchodzi spowolnienie
Szynowy
Branża kolejowa spodziewa się dużych opóźnień w interwencyjnym przewozie węgla
Rynek
Magazyny zapełniane w jeden dzień
Szynowy
Pociągi nadal skutecznie konkurują ze statkami na trasie z Chin
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Praca w logistyce
Politycy powinni ułatwić delegowanie pracowników