Magazyny zapełniane w jeden dzień

Firmy logistyczne nadal rozbudowują magazyny, popyt jest cały czas wysoki. Firmy uzupełniają zapasy, a e-handel zwiększa powierzchnię.

Publikacja: 31.07.2022 12:27

Magazyny zapełniane w jeden dzień

RohligSuus

Foto: RohligSuus

Popyt na usługi magazynowe wciąż jest bardzo duży. Tylko w tym roku powiększyliśmy nasze powierzchnie magazynowe w Łodzi (magazyn w pobliżu terminala kolejowego) o 4600 m.kw, a magazyn w Pruszkowie k. Warszawy o 5200 m.kw. W sierpniu z kolei powiększamy magazyn w Gdańsku o 10.000 m.kw. – wymienia Tomasz Gawrylczyk z Langowski Logistics.

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Także spółka Enterprise Logistics w zeszłym roku zwiększyła pojemność magazynową, zarówno wysokiego składu, jak i „budżetową” powierzchnię w suchych namiotach. – Popyt spowodował, że ani dnia nie czekaliśmy na towar do składowania. Obecnie pozyskaliśmy dodatkowy grunt w Stargardzie i będziemy powiększać powierzchnię, najprawdopodobniej już w przyszłym roku. Prócz tego budujemy obiekt w Norwegii. Po dziesięciu latach stawiamy własny budynek oddziału, w ten sposób zrezygnujemy z najmowanego. Tam też powstanie nasz magazyn: na razie niewielki obiekt typu cross-dock – opisuje Jerzy Gębski z Enterprise Logistics. Zaznacza, że w przyszłości planuje wejść w obsługę transportu intermodalnego. Spółka co tydzień wysyła do Norwegii pociągiem naczepy.

Rohlig Suus Logistics uruchamia od sierpnia nowy magazyn w Bydgoszczy, zwiększając dwukrotnie swoją dotychczasową zdolność operacyjną w regionie. Nowy magazyn ma ponad 12 tys. m kw. powierzchni. – Od kilku lat obserwujemy skokowy wzrost znaczenia regionu, co również przekłada się na coraz większe zapotrzebowanie na profesjonalne usługi logistyczne. W ciągu ostatnich trzech lat odnotowaliśmy wzrost o 20 proc. sprzedaży produktów logistycznych. W poprzednich dwóch latach pandemia wyhamowała dynamiczny rozwój tego segmentu, ale dzisiaj notujemy spore wzrosty zarówno w logistyce kontraktowej i przewozach krajowych – podkreśla członek zarządu Rohlig Suus Logistics Adam Galek. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy stracili miliard zł na ciężarówkach LNG

Internetowy handel i zapasy

Za popyt odpowiada wiele czynników. – Mamy firmy z Ukrainy, które chcą magazynować swoje towary w Polsce, rozwój branży e-commerce. Odnotowaliśmy również zwiększony popyt operatorów logistycznych 3PL, oraz firm kurierskich – tłumaczy Gawrylczyk.

Wzrost sektora e-handlu w Polsce przyspiesza rozwój logistyki magazynowej w mniejszych regionach. Rohlig Suus Logistics uruchomił nowy magazyn w Zielonej Górze, o pow. 3 tys. m kw. – Obserwujemy większe zainteresowanie zakupami online, np. w obszarze „home deliveries” urośliśmy o 16 proc. r/r. Tak dynamiczny rozwój e-commerce w ostatnich latach sprawił, że aby sprostać zapotrzebowaniu rynku i obecnym wymaganiom klientów, zagęszczamy sieć naszej dystrybucji, otwierając kolejne terminale – tłumaczy Galek.

Czytaj więcej

Poczta Polska rozpocznie od września walkę na automaty paczkowe z InPostem

Enterprise Logistics jest zapleczem dla ulokowanych w obrębie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego fabryk, montowni, ze szczególnym uwzględnieniem tych zlokalizowanych w Stargardzie. – Realizując poniekąd ideę reshoringu, która zyskała na popularności na skutek pandemii, zapewniamy bufor magazynowy dostawcom np. branży automotive celem zapewnienia terminowych dostaw z lead-time poniżej 48h do montowni pewnego światowego koncernu w Stargardzie. I tak np. od kilku miesięcy prowadzimy skład celny dla dostawcy komponentów z Chin – wyjaśnia Gębski. 

Dobre perspektywy dla deweloperów

Zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe będzie rosło. Już 3 na 4 najemców planuje rozwinąć swoje łańcuchy dostaw i zajmować więcej tego typu przestrzeni. Na celowniku będą nie tylko topowe lokalizacje, wynika z analizy CBRE. – Magazyny przez ostatnie lata przeżywają okres nieustającego wzrostu. Tylko w Polsce w pierwszym kwartale 2022 roku powierzchnia magazynowa przekroczyła 24,5 mln mkw., a w budowie pozostaje 4,5 mln mkw. Jednak to i tak za mało. Wysokie zapotrzebowanie na magazyny widać w całej Europie. Aż trzy czwarte firm będzie ich poszukiwać – mówi szefowa działu Powierzchni Magazynowych i Przemysłowych w CBRE Beata Hryniewska.

Czytaj więcej

Inwestorzy pakują miliardy w cyfrowe spedycje

Przewiduje, że magazyny będą powstawać także w mniejszych ośrodkach. – W Polsce większość popytu skupia się na miastach wojewódzkich, najlepiej w otoczeniu przemysłowym, z dobrą lokalizacją i w pierwszej linii zabudowy. Tego typu gruntów jest jednak zbyt mało, żeby pokryć całe zapotrzebowanie na magazyny wśród najemców – uważa Hryniewska.

Rynek magazynowy napędzany jest także przez e-handel. – Obecnie 7,35 mln mkw. powierzchni magazynowej w Polsce, czyli 30,7% całkowitej podaży, przeznaczone jest do obsługi rynku e-commerce. Wartość ta oznacza aż 84%-owy wzrost powierzchni dedykowanej pod obsługę e-commerce w stosunku do 2019 roku. Największe nasycenie tego typu magazynów notujemy w województwach: dolnośląskim (1 445 000 mkw.), łódzkim (1 046 000 mkw.) oraz śląskim (1 032 000 mkw.) – podlicza Damian Kołata z Cushman Wakefield. 

Popyt na usługi magazynowe wciąż jest bardzo duży. Tylko w tym roku powiększyliśmy nasze powierzchnie magazynowe w Łodzi (magazyn w pobliżu terminala kolejowego) o 4600 m.kw, a magazyn w Pruszkowie k. Warszawy o 5200 m.kw. W sierpniu z kolei powiększamy magazyn w Gdańsku o 10.000 m.kw. – wymienia Tomasz Gawrylczyk z Langowski Logistics.

Także spółka Enterprise Logistics w zeszłym roku zwiększyła pojemność magazynową, zarówno wysokiego składu, jak i „budżetową” powierzchnię w suchych namiotach. – Popyt spowodował, że ani dnia nie czekaliśmy na towar do składowania. Obecnie pozyskaliśmy dodatkowy grunt w Stargardzie i będziemy powiększać powierzchnię, najprawdopodobniej już w przyszłym roku. Prócz tego budujemy obiekt w Norwegii. Po dziesięciu latach stawiamy własny budynek oddziału, w ten sposób zrezygnujemy z najmowanego. Tam też powstanie nasz magazyn: na razie niewielki obiekt typu cross-dock – opisuje Jerzy Gębski z Enterprise Logistics. Zaznacza, że w przyszłości planuje wejść w obsługę transportu intermodalnego. Spółka co tydzień wysyła do Norwegii pociągiem naczepy.

Drogowy
Firmy transportowe: pierwsze do otwarcia i do zamknięcia
Praca w logistyce
Przemysł potyka się o brak ciężarówek i kierowców
Szynowy
PKP Intercity buduje zaplecze dla szybkich pociągów
Szynowy
Łączą się polskie spółki sterowania ruchem kolejowym
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Siemens wydał 2 mld euro na cyfryzację kolei