Coraz trudniej znaleźć „od ręki” samochód ciężarowy. Z danych giełdy transportowej TIMOCOM wynika, że w czerwcu nadal rosło zapotrzebowanie na samochody ciężarowe. W tym samym miesiącu ich podaż malała. Giełda zanotowała wyjątkowo duże niezrównoważenie popytu z podażą, dla całej Europy wyniosło przeciętnie 85:15. W Niemczech sytuacja była jeszcze gorsza, ze stosunkiem popytu do podaży 89:11, gdy w Polsce proporcje sięgnęły 70:30. Giełda tłumaczy niedostateczną liczbę samochodów przede wszystkim brakami kierowców.
Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU szacuje, że w Europie brak 380 tys. kierowców, co sprawia, że blisko 10 proc. miejsc pracy w tym zawodzie pozostaje nieobsadzonych. Według szacunków IRU braki wynoszą po 80 tys. w Polsce i w Niemczech, 100 tys. w Wielkiej Brytanii. Organizacja spodziewa się, że sytuacja będzie coraz gorsza.
Wojenna cezura
Wojna stanowi wyraźną cezurę na tym rynku pracy. – Obserwujemy odpływ ukraińskich kierowców, którzy wrócili bronić ojczyzny – przyznaje menedżer ds. Floty Kontraktowej Raben Transport Adrian Ziułkowski. – Najwięcej wyjazdów zanotowaliśmy na początku konfliktu. Obecnie sytuacja się ustabilizowała, jednak wyraźnie ucierpieli nasi podwykonawcy. Kierowcy potrafili odejść z dnia na dzień. To bardzo deficytowy zawód. Pracodawcy niestety nie są w stanie zapełnić luki, jaka powstała, i niektórzy są zmuszeni odstawić samochód pod przysłowiowy płot. Jeśli trwa to miesiąc, dwa, to przewoźnik walczy o zastępstwo, żeby ciągnik ruszył. Gorzej, jeśli sytuacja się przedłuża, wówczas grozi ona przewoźnikowi utratą płynności finansowej i podejmowaniem radykalnych kroków – martwi się Ziułkowski.
Od wybuchu wojny do zawodu kierowcy zgłasza się coraz mniej kierowców. W kwietniu Biuro ds. Transportu Międzynarodowego wydało tylko 6346 świadectw kierowców, o blisko 40 proc. mniej niż w marcu.
Jednak gdyby nie wojna, chętnych do pracy byłoby sporo. W 2021 roku Biuro ds. Transportu Międzynarodowego wydało łącznie 89 878 świadectw kierowcy, czyli 246 dziennie. W pierwszych czterech miesiącach tego roku BTM wydało już 33 228 świadectw, blisko 277 dziennie. Tempo wzrosło o 12,6 proc.