Jest to część przygotowań do obsługi znacznie większego ruchu, w tym pociągami dużych prędkości. Narodowy przewoźnik szacuje, że w 2030 roku z jego usług skorzysta 88 mln pasażerów. Spółka planuje za 8 lat uruchamiać dwa razy więcej pociągów niż obecnie, otworzy też połączenia na zachód, wschód i południe. Umożliwi to IV Pakiet Kolejowy, który po 2030 roku otworzy europejski rynek przewozów pasażerskich.
KDP w Europie
Strategia unijna przewiduje inwestycje w szybkie połączenia kolejowe. Przewozy kolei dużych prędkości mają podwoić się do 2030 roku i potroić do 2050 roku. Rządy krajów Europy Środkowowschodniej planują budowę szybkich kolei łączących państwa regionu.
Czytaj więcej
Po pandemicznym 2020 roku, kolejny przyniósł zdecydowane odbicie, wzrosły przychody i zatrudnienie.
Przy rosnącej liczbie pasażerów tabor musi mieć większą dostępność i efektywność wykorzystania, stąd inwestycje w zaplecze, jak warta blisko 12 mln zł myjnia na warszawskim Grochowie. – Inwestując w zaplecza techniczne przygotowujemy się do obsługi coraz większej liczby pociągów, które w kolejnych latach będą wyjeżdżać na tory. Nowoczesne stacje postojowe zapewniają wyższy standard obsługi technicznej naszej floty. Dzięki myjniom automatycznym, takim jak ta na warszawskim Grochowie, znacząco przyspieszymy kompleksowe przygotowanie pociągów do trasy – podkreśla członek zarządu PKP Intercity Tomasz Gontarz.
Zaprogramowane urządzenia można dostosować do poszczególnych rodzajów taboru – dzięki temu z myjni skorzystają zarówno klasyczne składy wagonowe, jak i elektryczne zespoły trakcyjne, m.in. ED74, ED160 i ED161. Programowanie pozwoli sprawnie myć także inne składy, które w przyszłości mogą zasilić flotę przewoźnika.
Dzięki inwestycji trzykrotnie skrócił się czas mycia pociągu. Nowa myjnia pozwala także na mycie dachów, jak również nabłyszczanie i osuszanie składów. W wyremontowanym obiekcie możliwe będzie też czyszczenie wnętrza pociągów. Firma Agat dostarczyła i zamontowała urządzenia myjące, zaś Przedsiębiorstwo Budowlano Projektowe Fraktal Marta Kupczak wniosło halę.
Czytaj więcej
Bydgoska Pesa korzysta na wymianie tramwajowego taboru w europejskich miastach. Modernizacja jest na półmetku, a producent przygotowuje nowy model.
Unowocześnienie infrastruktury technicznej przyniesie standaryzację obiektów. Po zakończeniu inwestycji będą one podzielone na trzy kategorie, dostosowane do odpowiedniego standardu uwzględniającego potrzeby taborowe w danej lokalizacji pod kątem realizacji rozkładu jazdy. W 2030 roku PKP Intercity będzie dysponować 52 stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi na terenie całej Polski oraz 7 nowoczesnymi myjniami.
Unikalna oferta
Tylko 5,90 zł/miesiąc
Rekordowe inwestycje
W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 PKP Intercity realizuje obecnie dwa strategiczne projekty inwestycyjne współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności – „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. Ich łączna wartość wynosi ponad 2,5 mld zł brutto. – Już dziś pasażerowie podróżują na pokładach 335 wagonów, które udało się zmodernizować dzięki unijnemu dofinansowaniu – przypomina prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk.
Czytaj więcej
Dobrą kondycję gospodarki w pierwszej połowie roku potwierdził raport logistycznego giganta Kuehne + Nagel. Lekki spadek popytu na transport morski spowodował zmniejszenie cen frachtów.
Przewoźnik do 2025 roku przewiduje wydatki 9,7 mld zł, a w latach 2026-2030 nakłady 14,8 mld zł. Spółka posłuży się środkami własnymi, ale przede wszystkim kredytami EBI, funduszami europejskimi z programów Łącząc Europę, FEnIKS, KPO, z rozliczenia pieniędzy pozyskanych w ramach POIiŚ w latach 2014-2020, z emisji obligacji oraz kredytów inwestycyjnych.
W efekcie wielomiliardowych inwestycji w 2030 roku PKP Intercity będzie dysponować 429 lokomotywami różnego rodzaju (o 11% więcej niż obecnie), 109 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (o 47% więcej niż obecnie), 35 hybrydowymi zespołami trakcyjnymi (obecnie brak), 2466 wagonami (o 18% więcej niż obecnie) oraz 38 siedmiowagonowymi składami typu push-pull (obecnie brak).