Dla transportu druga połowa roku będzie tak dobra jak pierwsza

Dobrą kondycję gospodarki w pierwszej połowie roku potwierdził raport logistycznego giganta Kuehne + Nagel. Lekki spadek popytu na transport morski spowodował zmniejszenie cen frachtów.

Publikacja: 25.07.2022 11:49

Dla transportu druga połowa roku będzie tak dobra jak pierwsza

Hamburg Hafen, załadunek statku dowozowego

Foto: Hamburg Hafen

Logistyczny gigant zwiększył w pierwszej połowie roku przychody o 55 proc. do 20,63 mld franków szwajcarski, w stosunku do pierwszej połowy 2021 roku. Zysk brutto wzrósł o 36 proc. do 5,9 mld franków, EBIT o 112 proc. do 2,2 mld franków. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Prezes zarządu Kuehne + Nagel Joerg Wolle przewiduje utrzymanie się wysokiego popytu na transport w drugiej połowie roku. 

Chińskie porty na pełnych obrotach 

Pomimo znacznych podwyżek cen frachtów morskich i lotniczych, koncern zdołał poprawić marże. Spedycja morska zanotowała 63-procentowy wzrost przychodów do 9,87 mld franków, co oznacz 88-procentowy wzrost. Zysk brutto powiększył się o 80 proc. do 1,94 mld franków. Wyniki udało się poprawić pomimo zatłoczenia portów Europy Północnej oraz blokady portów w Chinach. W pierwszych sześciu miesiącach K+N dostarczył 2,2 mln TEU. Opracowany przez koncern wskaźnik opóźnień pokazał na koniec czerwca łączne opóźnienie wynoszące 10,4 mln TEU. Na początku roku ten wskaźnik sięgał 11,6 mln TEU. 

Druga dobra widomość to zwiększenie przeładunków w portach chińskich. Nadzorująca opóźnienia w łańcuchach dostaw firma FourKites wylicza, że wielkości przeładunków w Sznaghaju są już poziomie sprzed blokad narzuconych przez władze z powodu wykrycia kilku przypadków covidu. Porty w Shenzhen, Ningbo i Hongkong notują dwucyfrowy wzrost przeładunków w stosunku do połowy marca. 

Czytaj więcej

Krytyczny brak kierowców, Polsce też grożą puste półki w sklepach

Firma doradcza Drewery dostrzega poprawę w żegludze morskiej, notując mniejsze opóźnienia w portach. W USA czasy opóźnień zmalały o połowę z ponad 20-krotności normy, czas żeglugi z Azji do portów zachodniego wybrzeża USA zmalał z 34 do 20 dni. Jest to i tak dwa razy wyższa wartość niż przed pandemią. 

Firma przyznaje, że spadki zatłoczenia są typowe dla sezonu wakacyjnego. Historyczne dane wskazują, że jesienią ruch stanie się bardziej gęsty i opóźnienia mogą wzrosnąć. Drewery podlicza, że od 21 tygodni maleją stawki frachtu. Łączny wskaźnik dla wszystkich kierunków jest o 24 proc mniejszy niż rok temu i wyniósł 6820 dol. za 40-stopowy kontener. Transport 40-stopowego kontenera z Szanghaju do Rotterdamu kosztował w połowie lipca 9092 dol., o 30 proc. mniej niż rok wcześniej. 

Sezon wakacyjny widoczny jest także na wskaźniku cen portu w Szanghaju. Ogólny wskaźnik zmalał w ostatnim tygodniu o blisko 78 punktów do 3996,8 punktów. Na początku tego roku przekraczał 5 tys. punktów. Przed pandemią sięgał 3 tys. punktów. 

Zatłoczone porty

Nadal zatłoczone są porty Europy Północnej. Maersk przyznaje, że jego statki czekają dłużej niż planowano na wejście do portu, a sytuację pogarszają przerwy w kursowaniu pociągów towarowych. W Hamburgu i Bremerhaven opóźnienia są nadal duże z powodu 48-godzinnego strajku. W Holandii portowcy pracują normalnie, ale duża liczba przeładunków i tak doprowadziła do zatłoczenia. Maersk rozważa w niektórych wypadkach wysyłkę kontenerów do Gdańska, Wilhelmshaven lub Zeebrugge zamiast do Rotterdamu. 

Czytaj więcej

Europa prowadzi w sieciach 5G i automatyzacji magazynów

Poprawy nie należy spodziewać się w tym roku. – Czas transportu morskiego prawdopodobnie wydłuży się. Spodziewam się, że nowe normy emisji uzgodnione przez Międzynarodową Organizację Morską, które wejdą w życie w 2023 roku, spowodują zmniejszeni prędkości statków. Zatem będziemy świadkami jeszcze większych opóźnień i niepewności w globalnych łańcuchach dostaw – przewiduje wiceprezes FourKites Philippe Salles.

Pomyślnie rozwijają się także inne gałęzie transportu. Spedycja lotnicza zanotowała 6,33 mld franków przychodu, co oznacza 59 proc. wzrostu. Zysk brutto wzrósł o 68 proc. do 1,61 mld franków. Spedycja przesłała 1,1 mln ton, choć warunku także były trudne na skutek zamknięcia przestrzeni powietrznej nad Rosją oraz zamrożenia gospodarki w regionie Szanghaju. 

Czytaj więcej

InPost dystansuje konkurencję w Wielkiej Brytanii

Dział logistyki drogowej zwiększył obroty o 12 proc. do 2 mld franków. Zysk brutto powiększył się o 9 proc. do 0,68 mld franków. 

Dział logistyki kontraktowej poprawił przychody o 7 proc. do 2,4 mld franków, przy niezmienionym zysku brutto wynoszącym 1,66 mld franków. Konkurenci K+N opublikują raporty z najbliższych dniach. 

Logistyczny gigant zwiększył w pierwszej połowie roku przychody o 55 proc. do 20,63 mld franków szwajcarski, w stosunku do pierwszej połowy 2021 roku. Zysk brutto wzrósł o 36 proc. do 5,9 mld franków, EBIT o 112 proc. do 2,2 mld franków. 

Prezes zarządu Kuehne + Nagel Joerg Wolle przewiduje utrzymanie się wysokiego popytu na transport w drugiej połowie roku. 

Pozostało 93% artykułu
Elektromobilność
Otwiera się wart kilka mld zł rynek ładowarek do elektrycznych ciężarówek
Drogowy
Niedobre sygnały płyną od małych firm
Szynowy
Łączą się polskie spółki sterowania ruchem kolejowym
Morski
Świnoujście będzie przeładowywać niemieckie kontenery
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Organy antykartelowe ułatwiły armatorom zmowę