Pesa podpisała 26 lipca umowę z Zarządem Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, na dostawę 10 tramwajów, z opcją na kolejnych 36 sztuk. Wartość zamówienia podstawowego to 102 mln zł.

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Zamówienie podstawowe zakłada dostawę 10 Swingów, w tym 6 sztuk tramwajów pięcioczłonowych i 4 sztuk trójczłonowych. Będą to pojazdy nowej generacji. – Wszystkie 10 tramwajów z zamówienia podstawowego dostarczymy do końca listopada przyszłego roku. Ze względu na sytuację gospodarczą i geopolityczną to jest wyzwanie, ale przykłady terminowych dostaw do Tramwajów Śląskich, MZK Toruń czy rumuńskich Jassów pokazały, że realizowana Strategia 2026+ i wprowadzone w firmie zmiany przynoszą spodziewane efekty – podkreśla dyrektor sprzedaży Rynku Tramwajowego Pesa Marcin Grzyb. 

Miasta odnawiają tabor na niskopodłogowy

Bydgoszcz od początku procesu wymiany starego taboru na nowe pojazdy stawiała na tramwaje Pesa. W sumie jest ich już w mieście 35. Dwa z nich to Tramicusy 122N, a 33 to jeżdżące w wielu polskich i europejskich miastach Swingi. – Bydgoszcz to nasze miasto i ważny klient. Jesteśmy dumni z tego, że dla bydgoszczan symbolem nowoczesnej, ekologicznej i komfortowej komunikacji miejskiej są nasze Swingi. Doceniamy plany władz, które stawiają na zeroemisyjny transport i chcą wymienić wszystkie stare pojazdy na nowoczesny tabor. Takie możliwości stwarza opcja do tej umowy i jesteśmy przygotowani do jej realizacji – zapewnia prezes zarządu Pesa Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski. 

Czytaj więcej

Łączą się polskie spółki sterowania ruchem kolejowym

Tydzień wcześniej Pesa podpisała umowę na dostawę dodatkowych 15 tramwajów dla Tallina. Stolica Estonii w maju br. zamówiła 8 tramwajów Pesa Twist z dostawą do końca września 2023 roku. Włodarze miasta postanowili skorzystać z opcji, dzięki czemu wartość całego kontraktu wynosi 52 mln euro. – Przygotowania do produkcji pojazdów już rozpoczęliśmy, szybkie uruchomienie opcji pozwoli właściwie przygotować harmonogram dostaw komponentów i dostosować nasze plany produkcyjne. Chcemy pierwszy tramwaj dostarczyć wiosną 2024, a ostatni powinien dotrzeć do Tallina do czerwca 2025 – zapowiada kierownik kontraktu Tallin w Pesa Paweł Hardy. 

Pesa dostarczyła do tej pory ponad 800 tramwajów do kilkunastu miast w Europie. Wyprodukowane w Bydgoszczy tramwaje wożą mieszkańców takich miast jak Warszawa, Wrocław, Gdańsk, Kraków, Toruń, Sofia, Kijów, Jassy, Cluj czy Seged. W tej chwili spółka realizuje zamówienia na dostawę kolejnych tramwajów dla Sofii, Krajowej w Rumunii i Wrocławia. 

Eksportowe możliwości

Komisja Europejska wspiera transport szynowy w miastach. Tego typu komunikację utrzymują 204 miasta w trzydziestu europejskich krajach, podlicza UITP. Łączna długość linii wyniosła na koniec 2018 roku 7813 km, z czego na Niemcy przypadło 2966 km, na Polskę 979 km i na Francję 827 km. 

Czytaj więcej

Siemens wydał 2 mld euro na cyfryzację kolei
Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

Według UITP użytkowanych jest w Europie niemal 21 tys. tramwajów, z których ponad połowa ma całkowicie lub częściowo niską podłogę. Wynika z tego, że w najbliższych latach do wymiany będzie 10 tys. tramwajów. Większość z nich znajduje się w Europie Południowej, która jest na celowniku Pesy. 

Bydgoski producent taboru szynowego ma szansę zaistnieć na europejskim rynku. Właśnie racjonalizuje program produkcyjny tramwajów. Pracuje nad nowym, uniwersalnym, projektem tramwaju, który będzie przeznaczony na rynku europejskie i zastąpi platformy Swing, Jazz i Twist. 

Pesą konkuruje z takimi potęgami jak Alstom, CAF, Siemens i Stadler.