Francja dopuszcza cięższe zestawy i ułatwia rozwój przewozów intermodalnych

Francuski rząd opublikował w Dzienniku Urzędowym 26 lipca dekret dopuszczający na drogi 46-tonowe zestawy do kombinowanego transportu towarów.

Publikacja: 17.08.2022 20:40

Francja dopuszcza cięższe zestawy i ułatwia rozwój przewozów intermodalnych

Speedcont

Foto: Speedcont

W lipcu francuski rząd dekretem nr 2022-1045 z dnia 25 lipca opublikowanym w Dzienniku Urzędowym 26 lipca zezwolił na próbny ruch pojazdów ciężarowych o całkowitej masie zestawu 46 ton z więcej niż czterema osiami, wykonujących przejazdy drogowe z lub do terminali transportu kombinowanego. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Próby potrwają 18 miesięcy, a powołany przez Ministerstwo Transportu komitet sterujący będzie nadzorował ich przebieg. Oceni skutki i w pół roku po zakończeniu eksperymentu sporządzi sprawozdanie oceniające jego przebieg i da wskazówki jak zaradzić ewentualnym trudnościom napotkanym podczas prób. 

Raport oceni przewidywalne skutki użytkowania ciężkich pojazdów dla infrastruktury, w szczególności ich wpływu na stan sieci drogowej i obiektów inżynierskich, skutki dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, wpływ na środowisko i na koszty transportu drogowego oraz potencjalne skutki przesunięcia gałęziowego.

Francja nie jest pierwszym krajem, który liberalizuje przepisy. Od stycznia zeszłego roku Belgia zezwoliła na ruch 50-tonowych ciężarówek w obsłudze terminali intermodalnych. 

Czytaj więcej

Na granicy z Ukrainą więcej miejsca na odprawy dla autobusów

Przepisy unijne pozwalają na użytkowanie 44-tonowych zestawów, dzięki czemu naczepy przewożą po 28 ton ładunków, o 4 tony więcej niż w ruchu wyłącznie drogowym. 

W Polsce te przepisy zostały wdrożone w styczniu 2017 roku. Zezwalają na poruszanie się zespołu pojazdów uczestniczących w operacjach transportu intermodalnego, przewożących kontenery lub nadwozia wymienne o długości do 45 stóp, w zależności od liczby osi i przystosowania pojazdu do operacji transportu intermodalnego może w Polsce mieć 42 lub 44 t dopuszczalnej masy całkowitej i odpowiednio zwiększoną długość całkowitą zestawu. – Regulacja przynosi wymierne korzyści i zachęca klientów do korzystania z przewozów intermodalnych. Jeśli chodzi o import morski to port, który jest jako nadawca przesyłki wymieniony w liście drogowym, obliguje przewoźników do przestrzegania obowiązujących przepisów odnośnie wagi, obciążeń na oś. Natomiast w eksporcie załadowca jest zobowiązany, aby ciężarówka, która wyjeżdża z zakładu nie była przeciążona. W przeciwnym razie zakład naraża się wraz z przewoźnikiem na mandat. Brakuje niestety determinacji służbom drogowym do bezwzględnego przestrzegania tych norm. Wtedy korzyść z 4 dodatkowych ton byłaby jeszcze większa dla transportu intermodalnego – uważa dyrektor Działu Sprzedaży PST OST SPED Piotr Zawistowski. 

Czytaj więcej

Polska wprowadza odstępstwa od czasu pracy kierowcy

W Polsce przewozy intermodalne rosną w dwucyfrowym tempie od lat. Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w 2021 roku w transporcie intermodalnym przewieziono 26,5 mln ton ładunków, o 11,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Praca przewozowa wykonana przy przewozach intermodalnych przekroczyła 8,2 mld tono-km, co oznacza 4,4 proc. wzrostu r/r. W 2021 roku przewieziono koleją 2 920 tys. TEU, więcej o 9,3 proc. w porównaniu do 2020 roku. 

W lipcu francuski rząd dekretem nr 2022-1045 z dnia 25 lipca opublikowanym w Dzienniku Urzędowym 26 lipca zezwolił na próbny ruch pojazdów ciężarowych o całkowitej masie zestawu 46 ton z więcej niż czterema osiami, wykonujących przejazdy drogowe z lub do terminali transportu kombinowanego. 

Próby potrwają 18 miesięcy, a powołany przez Ministerstwo Transportu komitet sterujący będzie nadzorował ich przebieg. Oceni skutki i w pół roku po zakończeniu eksperymentu sporządzi sprawozdanie oceniające jego przebieg i da wskazówki jak zaradzić ewentualnym trudnościom napotkanym podczas prób. 

Pozostało 83% artykułu
Elektromobilność
Polscy czempioni elektromobilności podbijają europejski rynek
Morski
Transport morski zmniejszy ślad węglowy, ale za to zwiększy obszary głodu
Szynowy
Wysokie ceny paliw pomagają PKP Intercity bić rekordy przewozów
Rynek
Wielu inwestorów w nieruchomości komercyjne w Polsce
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei