W lipcu francuski rząd dekretem nr 2022-1045 z dnia 25 lipca opublikowanym w Dzienniku Urzędowym 26 lipca zezwolił na próbny ruch pojazdów ciężarowych o całkowitej masie zestawu 46 ton z więcej niż czterema osiami, wykonujących przejazdy drogowe z lub do terminali transportu kombinowanego.
Czytaj więcej
Po pandemicznym 2020 roku, kolejny przyniósł zdecydowane odbicie, wzrosły przychody i zatrudnienie.
Próby potrwają 18 miesięcy, a powołany przez Ministerstwo Transportu komitet sterujący będzie nadzorował ich przebieg. Oceni skutki i w pół roku po zakończeniu eksperymentu sporządzi sprawozdanie oceniające jego przebieg i da wskazówki jak zaradzić ewentualnym trudnościom napotkanym podczas prób.
Raport oceni przewidywalne skutki użytkowania ciężkich pojazdów dla infrastruktury, w szczególności ich wpływu na stan sieci drogowej i obiektów inżynierskich, skutki dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, wpływ na środowisko i na koszty transportu drogowego oraz potencjalne skutki przesunięcia gałęziowego.
Francja nie jest pierwszym krajem, który liberalizuje przepisy. Od stycznia zeszłego roku Belgia zezwoliła na ruch 50-tonowych ciężarówek w obsłudze terminali intermodalnych.