Reklama

Czy modernizacja linii 201 ożywi projekt budowy terminala intermodalnego w Emilianowie?

Można kupić decyzję środowiskową pozwalającą na wniesienie terminalu intermodalnego w Emilianowie pod Bydgoszczą.

Publikacja: 09.09.2025 11:31

Czy modernizacja linii 201 ożywi projekt budowy terminala intermodalnego w Emilianowie?

Foto: PKP PLK

Centrum Unijnych Projektów Transportowych znalazło 4,6 mld zł z programu FEnIKS na dofinansowanie remontu, elektryfikacji i rozbudowy do dwóch torów linii kolejowej nr 201 na odcinku między Maksymilianowem a Kościerzyną. 

Dla branży transportowej to świetna wiadomość. – Porty Gdańsk i Gdynia są logistycznie zasilane głównie transportem kolejowym, natężenie ruchu cargo na tym kierunku jest bardzo duże, często prowadząc do zatorów na liniach – wskazuje analityk rynku kolejowego Andrzej Banucha. 

Intermodalne zaplecze portów

Projekt pozwoli połączyć wysokoprzepustową linią Gdynię z resztą kraju i może przywrócić do życia projekt Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo. „Budowa Terminala w Emilianowie nie jest planowana” zaznacza Ministerstwo infrastruktury w liście do redakcji Rzeczpospolitej. Resort zaznacza, że „Ewentualnych decyzji w tym zakresie nie należy uzależniać wyłącznie od budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni. Ten duży projekt, który dotyczy przygotowania nowego rejonu przeładunkowego w Porcie Gdynia, może jednak stanowić czynnik sprzyjający rozbudowie sieci terminali intermodalnych na zapleczu lądowym, które mogą wesprzeć działanie polskich portów morskich.” 

Czytaj więcej

Spada produkcja aut i przewoźnicy zostają bez pracy

Banucha przyznaje, że remont linii 201 wpłynie pozytywnie na możliwość zrealizowania projektu w terminal w Emilianowie, zastrzega jednak, że raczej nie brak wysokoprzepustowej linii był głównym wyzwaniem. – Bocznica w Emilianowie jest ściśle otoczona lasem należącym do Obszaru Chronionego Krajobrazu. Budowa terminala oznacza wycinkę nie tylko na ten cel, ale również dróg dojazdowych, co stanowi problem środowiskowy i administracyjny. Nie mniej istotne jest wyzwanie poniesienia nakładów inwestycyjnych, na które jak dotąd brakuje chętnego. W tym przypadku ważne, by był podmiot mogący realizować takie inwestycje. Do 2024 roku CPK miało w swoim zakresie działalności i planowanych inwestycjach budowę terminali intermodalnych w całej Polsce, obecnie podmiotu z takimi planami i budżetem na ten cel nie ma – zauważa analityk. 

Reklama
Reklama

Szybciej może powstać wyceniany na miliard zł terminal PCC Intermodal w Zajączkowie Tczewskim, i to niezależnie od postępów przy pracach w Emilianowie. – Linia 201 nie jest konkurencją dla Tczewa i nie zakłóci projektu Zajączkowa. Wręcz kibicujemy remontowi tej linii, ponieważ pomiędzy Gdynią i Gdańskiem jest bardzo mała przepustowość więc wszystko co poprawi ją jest dobre. Ładunków jest bardzo dużo, stoją w ciężarówkach na obwodnicy Trójmiasta – wskazuje dyrektor marketingu i rozwoju w PCC Intermodal Monika Konsor-Fąferek. 

Dodaje, że Emilianowo jest dość daleko od portu, więc lokalizacja jest mniej wygodna od Zajączkowa. – Obsłużymy wszystkie kierunki, ponieważ Tczew to główny węzeł kolejowy – przypomina Konsor-Fąferek. 

Prezes zarządu PCC Intermodal Dariusz Stefański ma nadzieję, że inwestycja w Zajączkowie zakończy się najpóźniej w 2034 roku. 

Decyzja środowiskowa na sprzedaż

Spółka Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo jest od końca sierpnia 2024 roku w likwidacji. Głównym udziałowcem był Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR), posiadający 88 proc. udziałów z kapitale zakładowym wynoszącym 2,3 mln zł. 

Czytaj więcej

Fundusz zebrał pierwsze wnioski na dopłaty do elektrycznych ciężarówek

Sprawą zajął się NIK i w podsumowaniu Izba stwierdziła: „Utworzona przez KOWR w 2020 r. spółka TIBE nie zrealizowała celu dotyczącego przygotowania i budowy kolejowo-drogowego terminalu intermodalnego w Emilianowie koło Bydgoszczy. Główną przyczyną było nierzetelne przygotowanie przez wspólników tej spółki, tj. Polskie Koleje Państwowe S.A. (dalej PKP S.A.), Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny Sp. z o.o. (dalej BPPT) i KOWR, założeń inwestycji w zakresie zapewnienia możliwości wykorzystania nieruchomości należących do PKP S.A. skutkujących opóźnieniem w jej realizacji oraz nieefektywne współdziałanie wspólników w zakresie ustalenia kierunków dalszego funkcjonowania TIBE.” 

Reklama
Reklama

Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że 31 stycznia 2025 r. w siedzibie Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa odbyło się Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo sp. z o.o. w likwidacji (TIBE), w trakcie którego przyjęto uchwałę zobowiązującą likwidatora spółki do sprzedaży aktywa trwałego, tj. decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych z 4 lipca 2023 r. określającej warunki realizacji przedsięwzięcia pn. Budowa kolejowo-drogowego terminala intermodalnego w Emilianowie (terminal wraz z zakupem wyposażenia). Likwidator podejmuje działania mające na celu doprowadzenie do sprzedaży tej decyzji. Spółka TIBE jest w likwidacji a jedynym aktywem, mającym wartość jest ważna przez 5 lat decyzja środowiskowa, dotycząca budowy terminala, którą likwidator wystawił na sprzedaż.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych znalazło 4,6 mld zł z programu FEnIKS na dofinansowanie remontu, elektryfikacji i rozbudowy do dwóch torów linii kolejowej nr 201 na odcinku między Maksymilianowem a Kościerzyną. 

Dla branży transportowej to świetna wiadomość. – Porty Gdańsk i Gdynia są logistycznie zasilane głównie transportem kolejowym, natężenie ruchu cargo na tym kierunku jest bardzo duże, często prowadząc do zatorów na liniach – wskazuje analityk rynku kolejowego Andrzej Banucha. 

Pozostało jeszcze 90% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Szynowy
PKP Intercity idzie na rekord i daje żyć kolejom regionalnym
Szynowy
Alstom i Pesa na wygranym
Szynowy
Lider przewozów intermodalnych umocnił się
Szynowy
Firmy budowlane obawiają się cięcia inwestycji
Szynowy
Skąd pieniądze na budowę CPK?
Reklama
Reklama