Reklama

Lider przewozów intermodalnych umocnił się

W dwadzieścia lat przebudowany został polski rynek kolejowych przewozów intermodalnych. Ma nowego lidera i licznych graczy, choć nikt nie ma lekko, ponieważ praca przewozowa maleje.

Publikacja: 02.09.2025 18:08

Lider przewozów intermodalnych umocnił się

Foto: PCC Intrmodal

Dwadzieścia lat temu PCC Intermodal sformowało swój pierwszy pociąg intermodalny. Ruszył on z terminalu w Brzegu Dolnym do terminalu VGN w Świnoujściu, wioząc kontenery armatora P&O Nedlloyd. Pierwszymi załadowcami były Zakłady Chemiczne grupy PCC – Rokita oraz Cargill. Pociąg, prowadzony przez maszynistów spółki PCC Kolchem, obsługiwała lokomotywa spalinowa BR 232. 

Spółka stała się jednym z największych przewoźników intermodalnych w Polsce. Jak podlicza Urząd Transportu Kolejowego, PCC Intermodal osiągnął w 2024 roku 17,45 proc. udziału w masie przewozów oraz 19,55 proc. według pracy przewozowej, detronizując PKP Cargo. 

Czytaj więcej

Odejście Allegro nie zaszkodziło InPost

Rocznie PCC Intermodal organizuje ponad 6 tys. pociągów kontenerowych. Sieć połączeń spółki obejmuje zasięgiem nie tylko najważniejsze regiony w kraju, ale również zagraniczne relacje, w tym m.in. Niemcy, Holandię, Belgię i Ukrainę. W 2024 roku przewiozła 377 tys. TEU, uzyskując 670 mln zł przychodu. 

PKP Cargo osiągnęła 16,49 proc. udziału w rynku według przewiezionej masy oraz 18,7 proc. według wykonanej pracy przewozowej. Trzecie miejsce zajęła spółka DB Cargo Polska z 12,67 proc. udziału w rynku według masy i 14,11 proc. według wykonanej pracy przewozowej. Przewoźnik ten należy do niemieckiego holdingu DB Cargo AG.

Reklama
Reklama

Konkurentem jest także należąca do Grupy PSA spółka Loconi, która w 2024 roku zleciła przewoźnikom kolejowym transport ponad 270 tys. TEU. Loconi, w przeciwieństwie do PCC Intermodal, nie wykonuje jednak samodzielnie przewozów, lecz zleca je, więc nie występuje w danych UTK. 

Urząd zaznacza, że w porównaniu do 2023 roku zaobserwowano wzrost znaczenia mniejszych przewoźników, a także dalszą specjalizację liderów w kierunku logistyki door-to-door i integracji z transportem morskim oraz drogowym. 

W tym roku przewozy intermodalne nie idą już tak dobrze jak w ubiegłym. W pierwszym kwartale 2025 roku kolejowe praca przewozowa w transporcie intermodalnym zmalała o 3,9 proc. do 2,21 mld tkm. Tonaż zmniejszył się o 2,5 proc. do 6,63 mln ton. Wzrosła jedynie liczba pojemników (o 3,6 proc.) do 680,7 tys. TEU. 

Po marcu PCC Intermodla utrzymało palme pierwszeństwa, wykonując 21,91 proc. pracy przewozowej i wyprzedzając PKP Cargo z wynikiem 18,8 proc. oraz DB Cargo z 13,51 proc. 

Czytaj więcej

Brudne finanse promujące Zielony Ład

Wyniki pierwszego kwartału oznaczają wyhamowanie po 2024 roku, w którym kolejowe przewozy intermodalne osiągnęły rekordowy udział w przewozach kolejowych ogółem – 12,4 proc. według przewiezionej masy i 16,1 proc. według wykonanej pracy przewozowej – To najwyższe wartości w historii prowadzenia tego typu statystyk przez Urząd Transportu Kolejowego – podkreśla prezes UTK Ignacy Góra. 

Reklama
Reklama

Praca przewozowa w 2024 roku osiągnęła wartość 9,4 mld tonokilometrów, o 0,9 mld tonokilometrów więcej niż w 2023 roku. W 2024 roku przewieziono łącznie 27,6 mln ton ładunków, co oznacza wzrost o 3,2 mln ton w porównaniu z rokiem wcześniejszym. 

Dwadzieścia lat temu PCC Intermodal sformowało swój pierwszy pociąg intermodalny. Ruszył on z terminalu w Brzegu Dolnym do terminalu VGN w Świnoujściu, wioząc kontenery armatora P&O Nedlloyd. Pierwszymi załadowcami były Zakłady Chemiczne grupy PCC – Rokita oraz Cargill. Pociąg, prowadzony przez maszynistów spółki PCC Kolchem, obsługiwała lokomotywa spalinowa BR 232. 

Spółka stała się jednym z największych przewoźników intermodalnych w Polsce. Jak podlicza Urząd Transportu Kolejowego, PCC Intermodal osiągnął w 2024 roku 17,45 proc. udziału w masie przewozów oraz 19,55 proc. według pracy przewozowej, detronizując PKP Cargo. 

/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Szynowy
Firmy budowlane obawiają się cięcia inwestycji
Szynowy
Skąd pieniądze na budowę CPK?
Szynowy
Gdynia otrzyma porządne połączenie kolejowe
Szynowy
Kolejarze planują transport przez porty Ukrainy do Azji
Szynowy
Grupa Clip inwestuje w nowy terminal
Reklama
Reklama