Kolejny rekordowy kontenerowiec w Baltic Hub

Gdański port ma połączenia z Ulsan oraz Busan i jest czwartą dalekowschodnią trasą dla Baltic Hub.

Publikacja: 17.08.2023 10:08

Kolejny rekordowy kontenerowiec w Baltic Hub

Baltic Hub

Foto: Baltic Hub

Jednostką otwierającą nowe połączenie 15 sierpnia był pływający pod banderą maltańską CMA CGM Zheng He o długości 399 m i szerokości 54 m. Jednostka mieści 17859 TEU i jest to największy kontenerowiec jaki zawinął do polskich portów.

Następne zawinięcie jest planowane na 12 września. Wówczas do Portu Gdańsk przypłynie jednostka o nazwie CMA CGM Concorde pod banderą francuską, o długości 400 m i szerokości 62 m. Od października statki w ramach serwisu będą zwijały do Gdańska w cyklu cotygodniowym. 

Kontenerowce linii French Asia Line 1 będą obsługiwały porty: Gdańsk – Wilhelmshaven – Rotterdam – Algeciras - Port Klang – Busan – Ningbo – Shanghai – Yantian – Singapur – Tanger – Dunkierka – Le Havre i Hamburg. 

Czytaj więcej

Za dwa lata pociągi pojadą 250 km/h

Otwarcie kolejnego połączenia oceanicznego jest m.in. efektem działań Portu Gdańsk w Korei Pd. w ramach „Business Mixera 2023”, międzynarodowej konferencji zorganizowanej pod koniec kwietnia br. w Seulu przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Spotkania między polskimi i koreańskimi przedsiębiorstwami i wizyta studyjna w Porcie Busan były świetną okazją do budowania czy zacieśniania relacji biznesowych. 

Busan największym portem kontenerowym Korei Południowej i szóstym największym na świecie. – Część jednostek armatora CMA CGM obsługujących serwis FAL1 będzie wyposażona w nowoczesny napęd LNG. Wpisuje się to w aktualną politykę środowiskową UE. Czas transportu kontenerów z Busan do Gdańska armator określił na 54 dni – wyjaśnia pełnomocnik zarządu ds. relacji międzynarodowych ZMPG Tomasz Braun. – Busan to już drugi port koreański po Porcie Ulsan, mający połączenie z Portem Gdańsk. Armator będzie także oferował rozszerzenie usługi transportu intermodalnego z Portu Gdańsk do kilkunastu miejscowości w Polsce oraz krajów Europy Centralnej i Wschodniej - dodaje Braun. 

W Polsce działa blisko 550 przedsiębiorstw z kapitałem koreańskim, a to stawia Republikę Korei na drugim miejscu, po USA, wśród największych pozaeuropejskich inwestorów. - Inwestycje koreańskie w Polsce, a także coraz większa aktywność polskich przedsiębiorców w Korei, wymusza na rynku żeglugowym otwieranie kolejnych połączeń do Portu Gdańsk. Dzięki temu z usług naszego portu korzysta coraz więcej klientów nie tylko z Polski, ale także Czech, Słowacji, Węgier czy Ukrainy – wymienia Braun. 

Czytaj więcej

Produkcja półprzewodników przysporzy magazynów

Port Gdańsk jest dla Azji morską bramą do rynków Europy Środkowo-Wschodniej, najdynamiczniej rozwijającego się regionu Unii Europejskiej, pozwalający na dostęp do 100 milionów konsumentów, ale także ważne miejsce produkcji i stale rosnącego eksportu produktów wysokiej jakości na rynki całego świata. – Zmniejszanie zależności od Chin to nie tylko reshoring, również przenoszenie produkcji do, czy intensyfikacja dostaw z innych krajów Dalekiego Wschodu, w tym Korei Pd.; stąd ogłoszenie nowego połączenia z Busan jest posunięciem na czasie nie tylko w kontekście potrzeb polskiego handlu zagranicznego, również tranzytu – wskazuje przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. 

Przyznaje, że stopień niezrównoważenia eksportu i importu w tej relacji nie odbiega zasadniczo od innych dalekowschodnich połączeń. 

Korzystne położenie Portu Gdańsk, rozbudowana infrastruktura, konkurencyjne ceny oraz status specjalnej strefy ekonomicznej dają mu przewagę nad innymi portami europejskimi. Walory te przyczyniły się do wzrostu i sukcesu portu w ostatnich latach, czyniąc go ważnym węzłem dla handlu i inwestycji pomiędzy Azją i Europą. 

Czytaj więcej

Na niemieckich autostradach mniej ciężarówek

Jeszcze w 2019 roku niemieckie porty przeładowywały kwartalnie 72-74 tys. ton, polskie zaś 22-23 tys. ton. W ostatnim kwartale 2022 roku przeładunki w Polsce wzrosły do 34,5 tys. ton, zaś w niemieckich zmalały do niecałych 66 tys. ton. 

Jednostką otwierającą nowe połączenie 15 sierpnia był pływający pod banderą maltańską CMA CGM Zheng He o długości 399 m i szerokości 54 m. Jednostka mieści 17859 TEU i jest to największy kontenerowiec jaki zawinął do polskich portów.

Następne zawinięcie jest planowane na 12 września. Wówczas do Portu Gdańsk przypłynie jednostka o nazwie CMA CGM Concorde pod banderą francuską, o długości 400 m i szerokości 62 m. Od października statki w ramach serwisu będą zwijały do Gdańska w cyklu cotygodniowym. 

Pozostało 87% artykułu
Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze