Za dwa lata pociągi pojadą 250 km/h

Przyjęty przez Radę Ministrów Krajowy Program Kolejowy do 2030 roku zakłada utrzymanie tempa modernizacji kolejowych szlaków. Na dwóch prędkość wzrośnie do 250 km/h.

Publikacja: 16.08.2023 14:28

Za dwa lata pociągi pojadą 250 km/h

Foto: fot. PKP PLK

Rada Ministrów przyjęła 16 sierpnia uchwałę przedłożoną przez Ministra Infrastruktury w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). Rząd planuje utrzymanie wysokich i stabilnych nakładów na inwestycje kolejowe. 

Drugie tyle na koleje

Wartość łączna KPK 2030 wynosi 170 mld zł, w tym:

- 79 mld zł w perspektywie 2014-2020,

-  80 mld zł w perspektywie 2021-2027,

- 11 mld zł w zakresie KPO. 

Zarządca kolejowej infrastruktury PKP Polskie Linie Klejowe obiecuje płynne przejście zna nową perspektywę finansową. PKP PLK już ogłosiły umowy wartości ponad 20 mld zł, które będą finansowane z nowego KPK. W momencie otrzymania tych funduszy zarządca podpisze umowy z wykonawcami. 

Czytaj więcej

Polskie porty idą na rekord

Efektem realizacji inwestycji w ramach KPK 2030 będą szybie połączenia. Po raz pierwszy w historii, na polskiej sieci kolejowej możliwa będzie podróż pociągiem pasażerskim z prędkością maksymalną wynoszącą 250 km/h. Pierwszymi odcinkami z taką dopuszczalną prędkością maksymalną będą:

- Linia kolejowa nr 4 (Centralna Magistrala Kolejowa) (od końca 2025 roku),

- Odcinek Ełk – Suwałki – granica państwa stanowiący fragment międzynarodowego korytarza transportowego E-75 Rail Baltica. Poprawią się połączenia Warszawy z Kołobrzegiem i Ełkiem oraz Krakowa z Nowym Sączem dzięki budowie linii Podłęże-Piekiełko. 

Dzięki inwestycjom przewoźnicy liczą na wyraźny wzrost przewozów towarowych i pasażerskich. PKP Intercity szacuje, że w 2030 roku zwiększy przewozy do 90 mln pasażerów z ponad 60 mln jakie skorzystają z usług tego przewoźnika w tym roku. 

Priorytety perspektywy 2021-2027

Najważniejsze zadania nowego programu to:

- dokończenie rozpoczętych dużych projektów inwestycyjnych jak np. prace w ramach linii średnicowej w Warszawie, budowa tunelu w Łodzi, modernizacja ciągu Gdynia – Słupsk; 

Czytaj więcej

Na niemieckich autostradach mniej ciężarówek

- kontynuacja prac na kluczowych liniach sieci bazowej TEN-T m.in. ciąg Katowice – Zebrzydowice, Rail Baltica na odc. Białystok – Ełk – Trakiszki;

- ograniczenie wykluczenia komunikacyjnego, m.in. budowa linii kolejowej Podłęże – Tymbark, modernizacja linii Skierniewice – Łuków czy Bydgoszcz – Kościerzyna – Gdynia.

Dzięki dostosowaniu szeregu odcinków do prędkości 120-200 km/h, znaczącemu skróceniu ulegnie czas podróży w takich relacjach jak:

- Warszawa Centralna – Kołobrzeg,

- Warszawa Centralna – Ełk,

- Warszawa Centralna – Radom – Kielce – Kraków Główny,

- Kraków Główny – Nowy Sącz,

- Białystok – Gdańsk Główny.

Do końca 2030 roku planowane jest zelektryfikowanie prawie 1400 km linii kolejowych, co pozwoli na uruchamianie połączeń zestawianych z nowoczesnych i komfortowych składów. 

Czytaj więcej

Zamiast z Ukrainy, firmy sprowadzają kierowców z…

Komisja Europejska wymaga opracowań na szczeblu krajowym programów rozwoju poszczególnych gałęzi transportu, które obejmują okres do 2030 roku. – Przyjęcie przez rząd nowego Krajowego Programu Kolejowego oznacza nowe otwarcie dla inwestycji kolejowych w Polsce. Jestem pewien, że dzięki temu transport kolejowy będzie się w Polsce nadal dynamicznie rozwijał, tak jak to się dzieje od 2015 roku – uważa minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy