Reklama

Za dwa lata pociągi pojadą 250 km/h

Przyjęty przez Radę Ministrów Krajowy Program Kolejowy do 2030 roku zakłada utrzymanie tempa modernizacji kolejowych szlaków. Na dwóch prędkość wzrośnie do 250 km/h.

Publikacja: 16.08.2023 14:28

Za dwa lata pociągi pojadą 250 km/h

Foto: fot. PKP PLK

Rada Ministrów przyjęła 16 sierpnia uchwałę przedłożoną przez Ministra Infrastruktury w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). Rząd planuje utrzymanie wysokich i stabilnych nakładów na inwestycje kolejowe. 

Drugie tyle na koleje

Wartość łączna KPK 2030 wynosi 170 mld zł, w tym:

- 79 mld zł w perspektywie 2014-2020,

-  80 mld zł w perspektywie 2021-2027,

- 11 mld zł w zakresie KPO. 

Reklama
Reklama

Zarządca kolejowej infrastruktury PKP Polskie Linie Klejowe obiecuje płynne przejście zna nową perspektywę finansową. PKP PLK już ogłosiły umowy wartości ponad 20 mld zł, które będą finansowane z nowego KPK. W momencie otrzymania tych funduszy zarządca podpisze umowy z wykonawcami. 

Czytaj więcej

Polskie porty idą na rekord

Efektem realizacji inwestycji w ramach KPK 2030 będą szybie połączenia. Po raz pierwszy w historii, na polskiej sieci kolejowej możliwa będzie podróż pociągiem pasażerskim z prędkością maksymalną wynoszącą 250 km/h. Pierwszymi odcinkami z taką dopuszczalną prędkością maksymalną będą:

- Linia kolejowa nr 4 (Centralna Magistrala Kolejowa) (od końca 2025 roku),

- Odcinek Ełk – Suwałki – granica państwa stanowiący fragment międzynarodowego korytarza transportowego E-75 Rail Baltica. Poprawią się połączenia Warszawy z Kołobrzegiem i Ełkiem oraz Krakowa z Nowym Sączem dzięki budowie linii Podłęże-Piekiełko. 

Dzięki inwestycjom przewoźnicy liczą na wyraźny wzrost przewozów towarowych i pasażerskich. PKP Intercity szacuje, że w 2030 roku zwiększy przewozy do 90 mln pasażerów z ponad 60 mln jakie skorzystają z usług tego przewoźnika w tym roku. 

Reklama
Reklama

Priorytety perspektywy 2021-2027

Najważniejsze zadania nowego programu to:

- dokończenie rozpoczętych dużych projektów inwestycyjnych jak np. prace w ramach linii średnicowej w Warszawie, budowa tunelu w Łodzi, modernizacja ciągu Gdynia – Słupsk; 

Czytaj więcej

Na niemieckich autostradach mniej ciężarówek

- kontynuacja prac na kluczowych liniach sieci bazowej TEN-T m.in. ciąg Katowice – Zebrzydowice, Rail Baltica na odc. Białystok – Ełk – Trakiszki;

- ograniczenie wykluczenia komunikacyjnego, m.in. budowa linii kolejowej Podłęże – Tymbark, modernizacja linii Skierniewice – Łuków czy Bydgoszcz – Kościerzyna – Gdynia.

Dzięki dostosowaniu szeregu odcinków do prędkości 120-200 km/h, znaczącemu skróceniu ulegnie czas podróży w takich relacjach jak:

Reklama
Reklama

- Warszawa Centralna – Kołobrzeg,

- Warszawa Centralna – Ełk,

- Warszawa Centralna – Radom – Kielce – Kraków Główny,

- Kraków Główny – Nowy Sącz,

- Białystok – Gdańsk Główny.

Reklama
Reklama

Do końca 2030 roku planowane jest zelektryfikowanie prawie 1400 km linii kolejowych, co pozwoli na uruchamianie połączeń zestawianych z nowoczesnych i komfortowych składów. 

Czytaj więcej

Zamiast z Ukrainy, firmy sprowadzają kierowców z…

Komisja Europejska wymaga opracowań na szczeblu krajowym programów rozwoju poszczególnych gałęzi transportu, które obejmują okres do 2030 roku. – Przyjęcie przez rząd nowego Krajowego Programu Kolejowego oznacza nowe otwarcie dla inwestycji kolejowych w Polsce. Jestem pewien, że dzięki temu transport kolejowy będzie się w Polsce nadal dynamicznie rozwijał, tak jak to się dzieje od 2015 roku – uważa minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Rada Ministrów przyjęła 16 sierpnia uchwałę przedłożoną przez Ministra Infrastruktury w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). Rząd planuje utrzymanie wysokich i stabilnych nakładów na inwestycje kolejowe. 

Drugie tyle na koleje

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Reklama
Szynowy
Skąd pieniądze na budowę CPK?
Szynowy
Gdynia otrzyma porządne połączenie kolejowe
Szynowy
Kolejarze planują transport przez porty Ukrainy do Azji
Szynowy
Grupa Clip inwestuje w nowy terminal
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Szynowy
Restrukturyzacja intermodalnego gracza
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama