W pierwszym półroczu na nabrzeżach Portu Gdańsk przeładowano 41,2 mln ton towarów, o 36 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Port Gdańsk nadal utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku i 2. miejsce w przeładunkach ogółem. Ustępuje tylko portowi Ust Ługa, który jest głównym oknem eksportowym, jeśli chodzi o rosyjskie surowce energetyczne.
Gdańsk ósmy w Europie
Po pierwszym półroczu na fali wzrostów w gdańskim porcie są surowce energetyczne. Przeładunki paliw płynnych sięgnęły 18,3 mln ton (wzrost o 59 proc.), węgla – 8,4 mln t (o 117 proc. więcej). Drobnica zanotowała 6 procentowy spadek – osiągając wynik na poziomie 11 mln ton.
Czytaj więcej
Litwini proponują przewozy ukraińskiego zboża do swoich portów za pomocą spotykanych w Skandynawii zestawów.
Sporym wyzwaniem dla portów Europy Środkowo – Wschodniej, w tym Portu Gdańsk są obecnie przeładunki zbóż. W ciągu sześciu miesięcy przez Port Gdańsk wyeksportowano ok. 1,4 mln ton zboża (zwłaszcza kukurydzy), co stanowi wzrost o 52 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Dla porównania przez cały 2022 r. gdański port obsłużył nieco ponad 1,9 mln ton ziarna. Inne masowe osiągnęły wynik 1,7 mln t (wzrost o 9 proc.). –To było bardzo dobre półrocze. Już teraz możemy powiedzieć, że pobijemy rekord przeładunków z 2022 roku – zapewnia prezes Portu Gdańsk Łukasz Malinowski. Podkreśla, że w ub. roku Port Gdańsk plasował się na 13. pozycji w Europie, a już zajmujemy 8 miejsce.
Widoczny jest spory wzrost przeładunków w Porcie Wewnętrznym – aż o 66,7 proc. To zasługa m.in. inwestycji poczynionych w tej części portu, dzięki którym możliwe są zawinięcia większych statków. Modernizację toru wodnego (na długości 7 km), rozbudowę nabrzeży (5 km) w Porcie Wewnętrznym zakończono w 2022 roku.