Polskie porty idą na rekord

Rosną przeładunki w polskich portach, głównie za sprawą surowców energetycznych oraz ładunków z Ukrainy.

Publikacja: 09.08.2023 22:56

Polskie porty idą na rekord

Foto: Port Gdańsk

W pierwszym półroczu na nabrzeżach Portu Gdańsk przeładowano 41,2 mln ton towarów, o 36 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Port Gdańsk nadal utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku i 2. miejsce w przeładunkach ogółem. Ustępuje tylko portowi Ust Ługa, który jest głównym oknem eksportowym, jeśli chodzi o rosyjskie surowce energetyczne. 

Gdańsk ósmy w Europie

Po pierwszym półroczu na fali wzrostów w gdańskim porcie są surowce energetyczne. Przeładunki paliw płynnych sięgnęły 18,3 mln ton (wzrost o 59 proc.), węgla – 8,4 mln t (o 117 proc. więcej). Drobnica zanotowała 6 procentowy spadek – osiągając wynik na poziomie 11 mln ton. 

Czytaj więcej

Ukraińskie zboże na gigalinerach

Sporym wyzwaniem dla portów Europy Środkowo – Wschodniej, w tym Portu Gdańsk są obecnie przeładunki zbóż. W ciągu sześciu miesięcy przez Port Gdańsk wyeksportowano ok. 1,4 mln ton zboża (zwłaszcza kukurydzy), co stanowi wzrost o 52 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Dla porównania przez cały 2022 r. gdański port obsłużył nieco ponad 1,9 mln ton ziarna. Inne masowe osiągnęły wynik 1,7 mln t (wzrost o 9 proc.). –To było bardzo dobre półrocze. Już teraz możemy powiedzieć, że pobijemy rekord przeładunków z 2022 roku – zapewnia prezes Portu Gdańsk Łukasz Malinowski. Podkreśla, że w ub. roku Port Gdańsk plasował się na 13. pozycji w Europie, a już zajmujemy 8 miejsce. 

Widoczny jest spory wzrost przeładunków w Porcie Wewnętrznym – aż o 66,7 proc. To zasługa m.in. inwestycji poczynionych w tej części portu, dzięki którym możliwe są zawinięcia większych statków. Modernizację toru wodnego (na długości 7 km), rozbudowę nabrzeży (5 km) w Porcie Wewnętrznym zakończono w 2022 roku. 

Port Gdańsk otrzymał dofinansowanie dla projektu pn. „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”. Dotacja w wysokości blisko 100 mln euro pochodzi z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF 2). W ramach tego projektu przewiduje się przebudowę czterech kolejnych nabrzeży, o łącznej długości blisko 2 km wraz z niezbędną infrastrukturą podziemną oraz kolejową. Nabrzeża Wiślane i Bytomskie zlokalizowane są wzdłuż Kanału Portowego, natomiast Nabrzeża Rudowe III i Węglowe to nabrzeża znajdujące się w Basenie Górniczym. ZMPG ogłosił trzy postępowania przetargowe na wyłonienie wykonawców robót budowlanych na Nabrzeżach: Rudowym, Bytomskim i Wiślanym. Ogłoszenie czwartego przetargu, na nabrzeże Węglowe, planowane jest w trzecim kwartale 2023 roku. 

Czytaj więcej

Handel internetowy odradza się szybciej niż przypuszczano

Szczecin i Świnoujście też poprawiły wyniki

Zespół portów Szczecin-Świnoujście obsłużył w okresie styczeń-czerwiec prawie 18,1 mln ton ładunków, co oznacza 3,5-procentowy wzrost rok do roku. W portach jest więcej węgla (+60 proc.), ładunków z grupy inne masowe (+35,4 proc.), zbóż (+45,3 proc.), paliw (+26,5proc.), w tym LNG (+10,6 proc.) oraz kontenerów (+4,8 proc.). O blisko połowę w porównaniu z zeszłym rokiem spadły przeładunki rud metali. Na minusie jest też drobnica (-9,4 proc.), w tym drobnica promowa (-10,2 proc.). 

Zauważalnie są już skutki pogłębienia toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 metra, co pozwoliło na zawijanie do Szczecina większych statków. Przykładem może być 10 lipca, w którym odnotowano przeładunki dobowe na niespotykanym dotąd poziomie ponad 200 tys. ton.

Czytaj więcej

Powstał największy polski producent systemów sterowania ruchem kolejowym

Po zakończeniu inwestycji port w Szczecinie zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. 

W pierwszym półroczu na nabrzeżach Portu Gdańsk przeładowano 41,2 mln ton towarów, o 36 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Port Gdańsk nadal utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku i 2. miejsce w przeładunkach ogółem. Ustępuje tylko portowi Ust Ługa, który jest głównym oknem eksportowym, jeśli chodzi o rosyjskie surowce energetyczne. 

Gdańsk ósmy w Europie

Pozostało 90% artykułu
Morski
Jubileusz w Baltic Hub
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Morski
Duży chiński import rudy z Australii utrzymuje wysokie ceny największych masowców
Morski
Turcja węzłem tranzytowym rosyjskiej ropy
Morski
Marne perspektywy dla transportu na ten rok
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Morski
Kolejny rekordowy kontenerowiec w Baltic Hub
Morski
Nowy armator świętuje rocznicę, ale perspektywy są blade