Powstał największy polski producent systemów sterowania ruchem kolejowym

Zakłady Automatyki Kombud oraz Rail-Mil Group stworzyły holding Kombud Group.

Publikacja: 07.08.2023 11:35

Powstał największy polski producent systemów sterowania ruchem kolejowym

Kombud

Foto: Kombud

Nowa spółka pozostała w rękach dotychczasowych właścicieli obydwu firm. Prezesem zarządu Kombud Group pierwszej kadencji będzie Kazimierz Frąk. Stanowiska członków zarządu objęli Anna Szczygielska, Andrzej Kilian oraz Bartłomiej Głuch. 

Połączenie zwiększy potencjał technologiczny i kapitałowy. Jednocześnie umożliwi wzrost w nowych obszarach, także poprzez wspólną ofertę produktową na rynku ETCS. Fuzja na poziomie holdingu zwiększa szanse i rozkłada ryzyka w uzupełniających się obszarach działalności: od rozwoju technologii, poprzez certyfikacje, sprzedaż oraz wdrożenia i serwis na szeroko pojętym rynku kolejowym i pokrewnych rynkach w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej. 

Czytaj więcej

PKP Cargo wozi mniej, ale więcej zarabia

Połączony potencjał technologiczny i kapitałowy postawi Grupę w gronie liderów na rynku sterowania ruchem kolejowym w Europie Środkowej. – Dwanaście miesięcy, które minęły od ogłoszenia informacji o połączeniu potwierdziły słuszność naszej decyzji. Już teraz widzimy, że razem mamy większe możliwości rozwoju technologicznego oraz wejścia na rynki zagraniczne – mówi członek zarządu w Kombud Group Anna Szczygielska. 

W obszarze produktowym grupa posiada najszersze spośród krajowych producentów portfolio własnych systemów sterowania. Połączony potencjał obydwu firm liczy ponad 550 osób – w tym 330 inżynierów. Przychody spółek z Grupy za 2022 rok przekroczyły 600 mln zł. 

Przez ponad 30 lat działalności Grupa Kombud zrealizowała ponad 250 komputerowych systemów stacyjnych dla kolei i metra oraz ponad 2000 systemów zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych. Komputerowe systemy Kombudu obsługują ruch na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), stacjach warszawskiego węzła kolejowego, Linii Hutniczej Szerokotorowej a także obydwu liniach warszawskiego Metra. Ponad 550 pracowników, w tym 330 inżynierów tworzy, patentuje i wdraża rozwiązania przeznaczone dla metra i kolei, w oparciu o europejskie standardy ERTMS oraz ETCS. 

Grupa Kombud jest producentem systemu rmCBTC®, który pozwala na autonomiczny ruch pociągów oraz m.in. eurobalis, programatorów, koderów LEU oraz innych podzespołów elektronicznych.  

Czytaj więcej

Nie ma czego wozić, przewoźnicy jadą na stratach

Grupa Kombud zdobyła jedną trzecią krajowego rynku systemów sterowania ruchem kolejowym, szacowanym na ponad 3 mld zł. Portfel zamówień Grupy Kombud wart jest ponad miliard zł. 

Kombud będzie konkurował m.in. z AŽD Praha, który już eksportuje swoje urządzenia oraz z Siemens Mobility i Alstomem. Kombud zaprezentował również nowy logotyp.  

Nowa spółka pozostała w rękach dotychczasowych właścicieli obydwu firm. Prezesem zarządu Kombud Group pierwszej kadencji będzie Kazimierz Frąk. Stanowiska członków zarządu objęli Anna Szczygielska, Andrzej Kilian oraz Bartłomiej Głuch. 

Połączenie zwiększy potencjał technologiczny i kapitałowy. Jednocześnie umożliwi wzrost w nowych obszarach, także poprzez wspólną ofertę produktową na rynku ETCS. Fuzja na poziomie holdingu zwiększa szanse i rozkłada ryzyka w uzupełniających się obszarach działalności: od rozwoju technologii, poprzez certyfikacje, sprzedaż oraz wdrożenia i serwis na szeroko pojętym rynku kolejowym i pokrewnych rynkach w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej. 

Szynowy
Tor przeszkód przez ukraińską granicę
Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką