PKP Cargo wozi mniej, ale więcej zarabia

Spada popyt na przewozy, przewoźnik przewiduje, że w kolejnych kwartałach trudniej będzie utrzymać dobre parametry operacyjne.

Publikacja: 03.08.2023 10:12

PKP Cargo wozi mniej, ale więcej zarabia

PKP Cargo

Foto: PKP Cargo

Grupa PKP Cargo wypracowała w I półroczu 2023 r. 2899,4 mln zł przychodów z tytułu umów z klientami, co oznacza wzrost rok do roku o 18,3%. W analizowanym okresie skonsolidowany wynik EBITDA wzrósł o 64,5% rok do roku, osiągając poziom 611,2 mln zł. Skonsolidowany wynik EBIT z kolei ukształtował się na poziomie 221,5 mln zł wobec wyniku EBIT w kwocie 6,1 mln zł rok wcześniej. W pierwszych sześciu miesiącach 2023 r. zysk netto grupy wyniósł 109,7 mln zł w porównaniu ze stratą 42,4 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Grupa zastrzega, że prezentowane wielkości mają charakter szacunkowy i mogą ulec zmianie. Publikacja skonsolidowanego raportu grupy PKP Cargo za I półrocze 2023 roku zaplanowana jest na 25 sierpnia 2023 r. 

Czytaj więcej

Lokomotywowe zakupy Cargounit

Grupa w pierwszym półroczu 2023 r. przewiozła 42,47 mln ton ładunków, co stanowi spadek o około 8,53 mln ton rok do roku. Praca przewozowa osiągnęła poziom 11 632,36 mln tkm w porównaniu z 13 335 mln tkm w analogicznym okresie poprzedniego roku. 

Zarząd PKP Cargo podkreśla, że wyniki I półrocza, szczególnie II kwartału, charakteryzują się sezonowością. W analizowanym okresie grupa była aktywna w segmencie kruszywa i materiałów budowlanych, jednocześnie obserwowany był spadek masy i pracy przewozowej w segmencie węgla kamiennego. 

W kolejnych kwartałach grupa koncentrować się będzie na utrzymaniu rentowności przewozów. Zarząd nie spodziewa się odchyleń „in plus” w zakresie masy i pracy przewozowej w perspektywie kolejnych miesięcy roku. Dostrzega natomiast symptomy wychładzania się gospodarki, co najprawdopodobniej powodować będzie w 2023 r. presję na wskazane wyżej parametry operacyjne. 

Urząd transportu Kolejowego podaje, że w pierwszym półroczu masa przewiezionych ładunków zmalała w stosunku do analogicznego okresu 2022 roku o 7,9 proc. do 115,25 mln ton. Praca przewozowa wzrosła w tym samym okresie o 0,7 proc. do 30,83 mld tkm. Praca eksploatacyjna zmalała o 16,1 proc. do 42,39 mln pociągokilometrów. 

Czytaj więcej

Logistyka kontraktowa przebiła oczekiwania na 2023 rok

Po półroczu udział PKP Cargo w pracy przewozowej wyniósł 34,94 proc. (w tym samym okresie 2022 roku udział sięgnął 39,61 proc.), gdy udziały Lotos Kolej zmalały z 9,2 do 8,67 proc., DB Cargo lekko wzrosły z 5,27 do 5,37 proc., a PKP LHS spadły z 5,27 na 4,55 proc. 

Według masy przewiezionych towarów PKP Cargo zdobyło 32,35 proc., gdy po półroczu 2022 udział wyniósł 36,11 proc. W tym samym czasie udziały DB Cargo Polska zmalały z 16,11 do 15,35 proc., Lotos Kolej powiększyły się z 5,23 do 5,44 proc., a PKP LHS zmalały z 4,51 do 4,05 proc. 

Grupa PKP Cargo wypracowała w I półroczu 2023 r. 2899,4 mln zł przychodów z tytułu umów z klientami, co oznacza wzrost rok do roku o 18,3%. W analizowanym okresie skonsolidowany wynik EBITDA wzrósł o 64,5% rok do roku, osiągając poziom 611,2 mln zł. Skonsolidowany wynik EBIT z kolei ukształtował się na poziomie 221,5 mln zł wobec wyniku EBIT w kwocie 6,1 mln zł rok wcześniej. W pierwszych sześciu miesiącach 2023 r. zysk netto grupy wyniósł 109,7 mln zł w porównaniu ze stratą 42,4 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Pozostało 81% artykułu
Szynowy
Tor przeszkód przez ukraińską granicę
Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką