Lokomotywowe zakupy Cargounit

Przewoźnicy kolejowi inwestują w tabor, coraz częściej decydują się na wynajem lokomotyw. Wysyp umów wynajmu lokomotyw.

Publikacja: 02.08.2023 15:39

Lokomotywowe zakupy Cargounit

Cargounit

Foto: Cargounit

Popyt na lokomotywy jest tak duży, że czas oczekiwania na dostawę przekroczył 2 lata. Przewoźnicy coraz chętniej sięgają po wynajmowane lokomotywy. Największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej, Cargounit, w lipcu zwiększyła fundusz na zakup lokomotyw z 0,7 do 1,5 mld zł i 2 sierpnia zawarła z Newagiem umowę na zakup 10 lokomotyw Dragon 2 z modułem dojazdowym, wartości 184 mln zł. 

Dostawa pojazdów ma zakończyć się do grudnia 2025 roku, a Cargounit ma prawo zamówić do końca 2028 roku jeszcze 20 kolejnych Dragonów i jeżeli skorzysta z tej możliwości, wartość umowy przekroczy 550 mln zł. – Lokomotywy te zyskały uznanie wśród polskich przewoźników za sprawą dużej siły pociągowej, która pozwala na przewozy pociągów towarowych o masie brutto 4200 ton na liniach kolejowych o pochyleniu 7 promili, które spotykane są w wielu obszarach przemysłowych Europy Środkowo-Wschodniej. Istotnym atutem lokomotywy jest także wyposażenie w moduł dojazdowy o mocy 500kW, który pozwala na poruszanie się po bocznicach i odcinkach sieci kolejowej pozbawionych trakcji elektrycznej. Ponieważ lokomotywa Dragon 2 może się także poruszać na torach o dopuszczalnym nacisku 20,0 ton na oś, jest ona niezastąpiona dla wielu przewoźników towarowych. Rozszerzenie homologacji lokomotywy Dragon 2 poza Polską o Czechy i Słowację, a przyszłości o kolejne kraje Europy Środkowo-Wschodniej, pozwoli także zagranicznym przewoźnikom kolejowym na skorzystanie z unikalnych własności trakcyjnych tego pojazdu – uważa prezes zarządu Cargounit Łukasz Boroń. 

Czytaj więcej

Współpraca i Eurohuby czyli rozwój europejskich sieci drobnicowych

Cargounit stanie się największym użytkownikiem lokomotyw Dragon. Pozostali to: PKP Cargo, Lotos Kolej, Freightliner PL, Laude Smart Intermodal, Ciech Cargo. 

Pod koniec lipca, mający pół tysiąca lokomotyw niemiecki Railpool zamówił w Alstomie 50 lokomotyw Traxx Universal, wartości 260 mln euro. Lokomotywy będą obsługiwały operacje w ośmiu krajach: w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Francji, Włoszech, Belgii, Luksemburgu i Polsce. – Wszystkie 50 lokomotyw zamówionych u naszego partnera, firmy Alstom, będą obsługiwać operacje we Francji i wzdłuż najważniejszych europejskich korytarzy – tłumaczy dyrektor generalny Railpool Torsten Lehnert. 

Konkurencyjny, francuski Akiem zamówił w lipcu 100 lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal (MS3) i kolejne 15 Vectron AC i Vectron MS. Ta ostatnia umowa jest rozwinięciem umowy z 2021 roku i łącznie obejmuje 100 Vectronów. – Dzięki flocie 100 Vectronów zaspokoimy potrzeby przewoźników towarowych i pasażerskich w 11 krajach – dodaje CEO Akiem Fabien Rochefort. 

Siemens Mobility sprzedał już ponad 1800 lokomotyw Vectron 66 klientom w 16 krajach. Pojazdy dopuszczone są w Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Danii, Finlandii, Niemczech, na Węgrzech, we Włoszech, w Holandii, Norwegii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Szwecji i Szwajcarii. 

Czytaj więcej

Regionalne koleje dużych prędkości w budowie

Polscy operatorzy i przewoźnicy kolejowi zakupili już ponad 100 elektrycznych lokomotyw Siemensa (Husarze, Vectrony, Smartrony). Na co dzień korzystają z nich Cargounit, PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal.

Popyt na lokomotywy jest tak duży, że czas oczekiwania na dostawę przekroczył 2 lata. Przewoźnicy coraz chętniej sięgają po wynajmowane lokomotywy. Największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej, Cargounit, w lipcu zwiększyła fundusz na zakup lokomotyw z 0,7 do 1,5 mld zł i 2 sierpnia zawarła z Newagiem umowę na zakup 10 lokomotyw Dragon 2 z modułem dojazdowym, wartości 184 mln zł. 

Dostawa pojazdów ma zakończyć się do grudnia 2025 roku, a Cargounit ma prawo zamówić do końca 2028 roku jeszcze 20 kolejnych Dragonów i jeżeli skorzysta z tej możliwości, wartość umowy przekroczy 550 mln zł. – Lokomotywy te zyskały uznanie wśród polskich przewoźników za sprawą dużej siły pociągowej, która pozwala na przewozy pociągów towarowych o masie brutto 4200 ton na liniach kolejowych o pochyleniu 7 promili, które spotykane są w wielu obszarach przemysłowych Europy Środkowo-Wschodniej. Istotnym atutem lokomotywy jest także wyposażenie w moduł dojazdowy o mocy 500kW, który pozwala na poruszanie się po bocznicach i odcinkach sieci kolejowej pozbawionych trakcji elektrycznej. Ponieważ lokomotywa Dragon 2 może się także poruszać na torach o dopuszczalnym nacisku 20,0 ton na oś, jest ona niezastąpiona dla wielu przewoźników towarowych. Rozszerzenie homologacji lokomotywy Dragon 2 poza Polską o Czechy i Słowację, a przyszłości o kolejne kraje Europy Środkowo-Wschodniej, pozwoli także zagranicznym przewoźnikom kolejowym na skorzystanie z unikalnych własności trakcyjnych tego pojazdu – uważa prezes zarządu Cargounit Łukasz Boroń. 

Szynowy
Szykuje się gigantyczny remont warszawskiej linii średnicowej
Szynowy
Ładunki do Holandii coraz częściej pędzą po szynach
Szynowy
Rząd baskijski podbija stawkę przejęcia Talgo
Szynowy
Tak dobrze przewoźnicy kolejowi jeszcze nie mieli
Szynowy
Czy pool taborowy CPK to dobry pomysł?