Lokomotywowe zakupy Cargounit

Przewoźnicy kolejowi inwestują w tabor, coraz częściej decydują się na wynajem lokomotyw. Wysyp umów wynajmu lokomotyw.

Publikacja: 02.08.2023 15:39

Lokomotywowe zakupy Cargounit

Cargounit

Foto: Cargounit

Popyt na lokomotywy jest tak duży, że czas oczekiwania na dostawę przekroczył 2 lata. Przewoźnicy coraz chętniej sięgają po wynajmowane lokomotywy. Największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej, Cargounit, w lipcu zwiększyła fundusz na zakup lokomotyw z 0,7 do 1,5 mld zł i 2 sierpnia zawarła z Newagiem umowę na zakup 10 lokomotyw Dragon 2 z modułem dojazdowym, wartości 184 mln zł. 

Dostawa pojazdów ma zakończyć się do grudnia 2025 roku, a Cargounit ma prawo zamówić do końca 2028 roku jeszcze 20 kolejnych Dragonów i jeżeli skorzysta z tej możliwości, wartość umowy przekroczy 550 mln zł. – Lokomotywy te zyskały uznanie wśród polskich przewoźników za sprawą dużej siły pociągowej, która pozwala na przewozy pociągów towarowych o masie brutto 4200 ton na liniach kolejowych o pochyleniu 7 promili, które spotykane są w wielu obszarach przemysłowych Europy Środkowo-Wschodniej. Istotnym atutem lokomotywy jest także wyposażenie w moduł dojazdowy o mocy 500kW, który pozwala na poruszanie się po bocznicach i odcinkach sieci kolejowej pozbawionych trakcji elektrycznej. Ponieważ lokomotywa Dragon 2 może się także poruszać na torach o dopuszczalnym nacisku 20,0 ton na oś, jest ona niezastąpiona dla wielu przewoźników towarowych. Rozszerzenie homologacji lokomotywy Dragon 2 poza Polską o Czechy i Słowację, a przyszłości o kolejne kraje Europy Środkowo-Wschodniej, pozwoli także zagranicznym przewoźnikom kolejowym na skorzystanie z unikalnych własności trakcyjnych tego pojazdu – uważa prezes zarządu Cargounit Łukasz Boroń. 

Czytaj więcej

Współpraca i Eurohuby czyli rozwój europejskich sieci drobnicowych

Cargounit stanie się największym użytkownikiem lokomotyw Dragon. Pozostali to: PKP Cargo, Lotos Kolej, Freightliner PL, Laude Smart Intermodal, Ciech Cargo. 

Pod koniec lipca, mający pół tysiąca lokomotyw niemiecki Railpool zamówił w Alstomie 50 lokomotyw Traxx Universal, wartości 260 mln euro. Lokomotywy będą obsługiwały operacje w ośmiu krajach: w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Francji, Włoszech, Belgii, Luksemburgu i Polsce. – Wszystkie 50 lokomotyw zamówionych u naszego partnera, firmy Alstom, będą obsługiwać operacje we Francji i wzdłuż najważniejszych europejskich korytarzy – tłumaczy dyrektor generalny Railpool Torsten Lehnert. 

Konkurencyjny, francuski Akiem zamówił w lipcu 100 lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal (MS3) i kolejne 15 Vectron AC i Vectron MS. Ta ostatnia umowa jest rozwinięciem umowy z 2021 roku i łącznie obejmuje 100 Vectronów. – Dzięki flocie 100 Vectronów zaspokoimy potrzeby przewoźników towarowych i pasażerskich w 11 krajach – dodaje CEO Akiem Fabien Rochefort. 

Siemens Mobility sprzedał już ponad 1800 lokomotyw Vectron 66 klientom w 16 krajach. Pojazdy dopuszczone są w Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Danii, Finlandii, Niemczech, na Węgrzech, we Włoszech, w Holandii, Norwegii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Szwecji i Szwajcarii. 

Czytaj więcej

Regionalne koleje dużych prędkości w budowie

Polscy operatorzy i przewoźnicy kolejowi zakupili już ponad 100 elektrycznych lokomotyw Siemensa (Husarze, Vectrony, Smartrony). Na co dzień korzystają z nich Cargounit, PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal.

Popyt na lokomotywy jest tak duży, że czas oczekiwania na dostawę przekroczył 2 lata. Przewoźnicy coraz chętniej sięgają po wynajmowane lokomotywy. Największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej, Cargounit, w lipcu zwiększyła fundusz na zakup lokomotyw z 0,7 do 1,5 mld zł i 2 sierpnia zawarła z Newagiem umowę na zakup 10 lokomotyw Dragon 2 z modułem dojazdowym, wartości 184 mln zł. 

Dostawa pojazdów ma zakończyć się do grudnia 2025 roku, a Cargounit ma prawo zamówić do końca 2028 roku jeszcze 20 kolejnych Dragonów i jeżeli skorzysta z tej możliwości, wartość umowy przekroczy 550 mln zł. – Lokomotywy te zyskały uznanie wśród polskich przewoźników za sprawą dużej siły pociągowej, która pozwala na przewozy pociągów towarowych o masie brutto 4200 ton na liniach kolejowych o pochyleniu 7 promili, które spotykane są w wielu obszarach przemysłowych Europy Środkowo-Wschodniej. Istotnym atutem lokomotywy jest także wyposażenie w moduł dojazdowy o mocy 500kW, który pozwala na poruszanie się po bocznicach i odcinkach sieci kolejowej pozbawionych trakcji elektrycznej. Ponieważ lokomotywa Dragon 2 może się także poruszać na torach o dopuszczalnym nacisku 20,0 ton na oś, jest ona niezastąpiona dla wielu przewoźników towarowych. Rozszerzenie homologacji lokomotywy Dragon 2 poza Polską o Czechy i Słowację, a przyszłości o kolejne kraje Europy Środkowo-Wschodniej, pozwoli także zagranicznym przewoźnikom kolejowym na skorzystanie z unikalnych własności trakcyjnych tego pojazdu – uważa prezes zarządu Cargounit Łukasz Boroń. 

Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Z Chin do Rumunii przez Polskę