Podczas odbytej 20 lipca w Katowicach ósmej edycji konsultacji polsko-czeskich delegacje obu państw pod przewodnictwem premierów Mateusza Morawieckiego i Petra Fiali delegacje omówiły m.in. sprawy transportu.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, w zakresie połączeń drogowych we wzajemnych relacjach najistotniejsze pozostaje zadanie dokończenia budowy ciągu drogowego S3 – D11. — Już w 2025 r. zostanie zapewniony płynny wjazd na terytorium Czech przez połączenie drogi ekspresowej S3 i czeskiej autostrady D11. Będzie to najkrótsze i efektywne połączenie Czech z polskimi portami morskimi w Szczecinie i Świnoujściu — powiedział minister infrastruktury.
Czytaj więcej
Państwa mają zbudować sieć ładowarek, przed czym się bronią. Bez infrastruktury przejście na elektryczne ciężarówki nie będzie możliwe.
Pogranicze polsko-czeskie to także szlaki kolejowe E59, E65 i planowane dwie linie kolei dużych prędkości przebiegające przez granicę na terenie województwa śląskiego (Katowice – Ostrawa) oraz dolnośląskiego (Wrocław – Hradec Kralove).
Ministrowie omówili postęp prac we wdrażaniu projektu kolei dużych prędkości, która połączy stolice państw Grupy Wyszehradzkiej (KDP V4). Przedstawiciele Polski i Czech potwierdzili uzasadnienie ekonomiczne projektu KDP V4 i zgodzili się na kontynuację prac przygotowawczych.