Finansowy rozkład jazdy dla kolei

Premier obiecał na kolej 180 mld zł, a firmy budowlane domagają się stabilnego finansowania budowy żelaznych szlaków. Bez reformy nie powstaną koleje dużych prędkości obsługujące m.in. CPK.

Publikacja: 27.05.2025 09:13

Finansowy rozkład jazdy dla kolei

PKP PLK

Foto: PKP PLK

Organizacje zrzeszające najważniejszych graczy rynku wykonawczego i producentów od lat alarmują, że obecny model finansowania jest nieefektywny i w wielu miejscach nieprzewidywalny. Prowadzi do okresowych spiętrzeń prac, a następnie okresów posuchy zamówień, jakich branża doświadczyła np. w latach 2021-23. Odpowiadającej za kolejową infrastrukturę spółce PKP Polskie Linie Kolejowe utrudnia długofalowe planowanie inwestycji.  To nie brak funduszy, lecz systemowe bariery uniemożliwiają efektywne inwestowanie w kolej – uważa prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego Marita Szustak. 

Zdaniem IGTL oraz Railway Business Forum (RBF), sytuacja negatywnie wpływa na konkurencyjność transportu kolejowego, hamuje rozwój gospodarczy regionów i osłabia strategiczne zdolności transportowe państwa, istotne dla bezpieczeństwa Polski. Organizacje zastrzegają, że prooponowana reforma funkcjonowania Funduszu Kolejowego nie wymaga zwiększenia dopłat dla kolei. 

Czytaj więcej

Terminal w nowych rękach, czeka go rozbudowa

IGTL oraz RBF proponują reformę Funduszu Kolejowego, wzorując się na sprawdzonym modelu Krajowego Funduszu Drogowego. Zmiana zapewni: 

- Przewidywalne źródła przychodów FK, niezależne od cykli budżetowych Unii Europejskiej, a także zwiększenie udziału Funduszu we wpływach z opłaty paliwowej i możliwość rolowania długu (jak ma to miejsce w przypadku KFD);

- Możliwość szybkiego reagowania na zmieniające się potrzeby i priorytety inwestycyjne, co umożliwi stabilizację w zakresie cen i ciągłości dostaw, a to już w krótkiej perspektywie przyniesie widoczne korzyści, m.in. ograniczenie tzw. „wojny cenowej”;

- Pewność finansowania, umożliwiająca realizację ambitnych projektów modernizacyjnych i budowlanych; 

Środowisko kolejarskie wskazuje, że KFD zasilane jest rocznie sumą 20 mld zł, zaś FK ma 10-krotnei mniejsze wpływy. IGTL oraz RBF proponują, aby pieniądze zasilające Fundusz Kolejowy pochodziły z opłaty paliwowej, opłat ze emisję CO2, które mają być wprowadzone przez ETS II, wpłat z UE oraz emitowanych przez FK obligacji. Chodzi o coroczne zasilanie FK sumą ok. 15 mld zł. Połowa przychodów funduszu trafi do PKP PLK, połowa do CPK. 

Czytaj więcej

Pesa: stabilna perspektywa i nowe hale

Ministerstwo Infrastruktury jest przychylne projektowi, ale resort musi ważyć potrzeby budowy dróg samochodowych i kolejowych. KFD już ma zadłużenie 70 mld zł, a do 2028 roku, gdy minie szczyt drogowych inwestycji, sięgnie ono 110 mld zł. Dlatego przesuwanie większej proporcji wpływów z opłaty paliwowej do nowego funduszu nie jest najlepszym rozwiązaniem. – Mam pomysł jak to zrobić, mam gotową ustawę, pokazałem ją Ministerstwu Finansów. Ono musi wkomponować działanie Funduszu Kolejowego w mechanizmy budżetowe państwa. MF jest zwolennikiem kolei – zapewnia minister infrastruktury Dariusz Klimczak. 

Jednak nie chce podać więcej szczegółów. – Dokąd nie ma wpisanego projektu ustawy do prac legislacyjnych rządu nie będę spekulował, kiedy może wejść w życie – ucina Klimczak. 

Organizacje zrzeszające najważniejszych graczy rynku wykonawczego i producentów od lat alarmują, że obecny model finansowania jest nieefektywny i w wielu miejscach nieprzewidywalny. Prowadzi do okresowych spiętrzeń prac, a następnie okresów posuchy zamówień, jakich branża doświadczyła np. w latach 2021-23. Odpowiadającej za kolejową infrastrukturę spółce PKP Polskie Linie Kolejowe utrudnia długofalowe planowanie inwestycji.  To nie brak funduszy, lecz systemowe bariery uniemożliwiają efektywne inwestowanie w kolej – uważa prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego Marita Szustak. 

Pozostało jeszcze 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Szynowy
Terminal w nowych rękach, czeka go rozbudowa
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Szynowy
Pesa: stabilna perspektywa i nowe hale
Szynowy
Miliardowy kontrakt Pesy już w realizacji
Szynowy
Stanęły pociągi i nic nie działa!
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Szynowy
Narodowy przewoźnik towarowy z potężną stratą
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont