Organizacje zrzeszające najważniejszych graczy rynku wykonawczego i producentów od lat alarmują, że obecny model finansowania jest nieefektywny i w wielu miejscach nieprzewidywalny. Prowadzi do okresowych spiętrzeń prac, a następnie okresów posuchy zamówień, jakich branża doświadczyła np. w latach 2021-23. Odpowiadającej za kolejową infrastrukturę spółce PKP Polskie Linie Kolejowe utrudnia długofalowe planowanie inwestycji. – To nie brak funduszy, lecz systemowe bariery uniemożliwiają efektywne inwestowanie w kolej – uważa prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego Marita Szustak.
Zdaniem IGTL oraz Railway Business Forum (RBF), sytuacja negatywnie wpływa na konkurencyjność transportu kolejowego, hamuje rozwój gospodarczy regionów i osłabia strategiczne zdolności transportowe państwa, istotne dla bezpieczeństwa Polski. Organizacje zastrzegają, że prooponowana reforma funkcjonowania Funduszu Kolejowego nie wymaga zwiększenia dopłat dla kolei.
Czytaj więcej
Rząd przygotowuje się do odbudowy Ukrainy i do 2028 roku rozbuduje Euroterminal Sławków. Jednak w...
IGTL oraz RBF proponują reformę Funduszu Kolejowego, wzorując się na sprawdzonym modelu Krajowego Funduszu Drogowego. Zmiana zapewni:
- Przewidywalne źródła przychodów FK, niezależne od cykli budżetowych Unii Europejskiej, a także zwiększenie udziału Funduszu we wpływach z opłaty paliwowej i możliwość rolowania długu (jak ma to miejsce w przypadku KFD);