Terminal w nowych rękach, czeka go rozbudowa

Rząd przygotowuje się do odbudowy Ukrainy i do 2028 roku rozbuduje Euroterminal Sławków. Jednak wcześniej poda kroplówkę Grupie PKP Cargo.

Publikacja: 26.05.2025 21:25

Terminal w nowych rękach, czeka go rozbudowa

Ogłoszenie informacji o rozbudowie terminala w Sławkowie, 26 maja 2025 rok.

Foto: KPRM

Prace w terminalu TK2 ruszą w przyszłym roku, a projekt obejmuje budowę hali magazynowej, siedmiu nowych torów oraz zakup urządzeń przeładunkowych. Zdolności terminala wzrosną z 285 tys. TEU do ponad 500 tys. TEU rocznie. 

Wartość podpisanej 26 maja umowy pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu a Euroterminalem Sławków przekracza 180 mln zł, z czego 108 mln zł stanowi dokapitalizowanie ze środków własnych ARP. Dodatkowe 73 mln zł pochodzi z bezzwrotnej dotacji w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). 

Czytaj więcej

W branży TSL nieodwołalnie nadchodzi robotyzacja

Celem podpisanej umowy między ARP a Euroterminalem Sławków jest stworzenie największego centrum logistycznego w regionie, który będzie obsługiwał projekty związane z odbudową Ukrainy. 

Przeładunki przeniesione z Polski na Ukrainę

Szef rządu podkreślił, że w obliczu dziesiątek, a nawet setek miliardów złotych, jakie świat, Europa i Ukraina przeznaczą na odbudowę, rozbudowa tego strategicznego węzła logistycznego – serca logistyki Europy – ma na celu zapewnienie Polsce realnego udziału w tym procesie i możliwości czerpania z niego wymiernych korzyści. – To nic złego powiedzieć: „Tak, chcemy zarobić wielkie pieniądze dla Polski na odbudowie Ukrainy. Chcemy pomóc, ale chcemy też na tym zarobić”. I do tego potrzebny jest ten szczególny hub, ten szczególny suchy port – stwierdził Donald Tusk.  

KPRM poinformowało, że to premier Donald Tusk podjął decyzję, aby nadzór nad rozwojem Euroterminalu Sławków miało w stu procentach polskie państwo. Premier zapowiedział również, że „Polska pozostaje otwarta, jeśli pojawią się partnerzy – ci najwięksi i najlepsi na świecie – którzy wniosą dodatkowe możliwości i będą gotowi współpracować w Sławkowie. Jednak niezależnie od międzynarodowego zainteresowania Polska nie dopuści do oddania kontroli nad tym strategicznym centrum logistycznym”. 

W ostatnim czasie terminal nie był intensywnie wykorzystywany, bowiem przeładunki przejmują Ukraińcy. Są tańsi od przedsiębiorstw działających po polskiej stronie i zdominowali dzięki temu nie tylko przemieszczanie towaru z wagonu na wagon lub ciężarówkę, ale także usługi celne. 

Przygraniczne terminale z Ukrainą mogą ożyć, jeśli Unia Europejska umożliwi po 5 czerwca bezcłowy import żywności z Ukrainy, czego domaga się Kijów. 

ARP ratuje PKP Cargo

W tle jest ratowanie przez ARP Grupy PKP Cargo. Giełdowa spółka poinformowała 16 maja, że PKP Connect (spółka zależna od PKP Cargo) zamierza sprzedać ARP połowę akcji Terminale Przeładunkowe Sławków–Medyka wartych nominalnie ponad 21,4 mln zł, a PKP Cargo sprzeda ARP ponad 9,3 proc. akcji Euroterminal Sławków o nominalnej wartości 17 mln zł. 

Czytaj więcej

Ruszyła trzecia zmiana w fabryce ciężarówek

Obie strony muszą jeszcze porozumieć się co do ceny, niemniej zastrzyk finansowy dla Grupy PKP Cargo będzie bardzo potrzebny. W 2024 roku strata netto Grupy PKP Cargo wyniosła 2,41 mld zł. Wpłynęły na to przede wszystkim odpisy z tytułu utraty wartości, które w 2024 roku łącznie wyniosły 2,1 mld zł. W 2024 roku przychody ze sprzedaży Grupy sięgnęły 4,46 mld zł i były o 18,8 proc. mniejsze rok do roku. EBITDA spadła z 1,08 mld zł w roku 2023 do blisko 300 mln zł w roku ubiegłym. W pierwszym kwartale br. udział PKP Cargo w pracy przewozowej ogółem stanowił 25,8 proc., gdy w 2024 roku sięgał 27,79 proc., wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego. 

Prace w terminalu TK2 ruszą w przyszłym roku, a projekt obejmuje budowę hali magazynowej, siedmiu nowych torów oraz zakup urządzeń przeładunkowych. Zdolności terminala wzrosną z 285 tys. TEU do ponad 500 tys. TEU rocznie. 

Wartość podpisanej 26 maja umowy pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu a Euroterminalem Sławków przekracza 180 mln zł, z czego 108 mln zł stanowi dokapitalizowanie ze środków własnych ARP. Dodatkowe 73 mln zł pochodzi z bezzwrotnej dotacji w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). 

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Szynowy
Finansowy rozkład jazdy dla kolei
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Szynowy
Pesa: stabilna perspektywa i nowe hale
Szynowy
Miliardowy kontrakt Pesy już w realizacji
Szynowy
Stanęły pociągi i nic nie działa!
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Szynowy
Narodowy przewoźnik towarowy z potężną stratą
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont