Pesa: stabilna perspektywa i nowe hale

Po latach burzliwych zmian Pesa wypłynęła na spokojne wody. Notuje zyski, ma rekordowo gruby portfel zamówień, choć konkurencja rośnie w podobnym tempie.

Publikacja: 26.05.2025 07:47

Pesa: stabilna perspektywa i nowe hale

Bydgoska Pesa z sukcesem wkracza na zagraniczne rynki. Na zdjęciu regionalny pociąg dostarczony do Rumunii.

Foto: Pesa

W ubiegłym tygodniu walne zabranie udziałowców przyjęło sprawozdanie zarządy Pesa za 2024, zaś rada nadzorcza powołała ten sam zarząd na kolejną kadencję. W 2024 roku Grupa Pesa przeszła z fazy restrukturyzacji do rozwoju, realizując założenia Strategii 2030+. Przychody ze sprzedaży wyniosły o ponad jedną trzecią do 2,57 mld zł, EBITDA – 245,8 mln zł, a zysk netto – 23,8 mln zł. Pomimo rosnących cena materiałów i usług, inflacyji oraz niepewności na rynku w kontekście środków z KPO, Pesa pozyskała zamówienia o wartości ponad 4 mld zł, a portfel zamówień na kolejne lata przekroczył 14 mld zł. – Sytuacja finansowa spółki jest stabilna – zapewnia wiceprezes Pesa ds. finansowych Robert Tafiłowski. 

Rekordowo grube są także zamówienia konkurencji. Stadler podał, że na koniec 2024 roku wartość portfela zamówień wzrosła do 29,2 mld franków szwajcarskich (przychody sięgnęły 3,3 mld franków), CAF zebrał 13,3 mld euro zamówień kolejowych, przy 3,3 mld euro przychodów części kolejowej. 

Czytaj więcej

W branży TSL nieodwołalnie nadchodzi robotyzacja

Tafiłowski podkreśla, że Pesa zwiększa skalę działalności, wdraża nowe technologie i platformy pojazdów oraz rozwija portfel zamówień i kosztem 500 mln zł moce produkcyjne w Bydgoszczy. – Działania te przynoszą wymierną i trwałą poprawę rentowności oraz pozycji rynkowej – wskazuje Tafiłowski. 

Nowa generacja pojazdów 3.0 została pozytywnie przyjęta przez klientów krajowych i zagranicznych. W 2024 roku Pesa podpisała m.in. kontrakty z Rumuńską Agencją Reformy Kolejnictwa na dostawę 91 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz umowy na tabor dla kilku polskich województw i Kolei Dolnośląskich, łącznie 32 pojazdy w zamówieniach podstawowych, z opcjami na kolejne 25 sztuk. 

W Czechach Pesa dostarczyła 56 pojazdów serii 847 dla Ceskich Drah, a zamówienia obejmują już 104 sztuki. Współpraca rozwija się także z Regio Jet, dla którego produkowane są pojazdy wielonapięciowe mogące jeździć z prędkością do 200 km/h. 

Alternatywne napędy

W minionym roku Pesa dostarczyła 38 lokomotyw typu 111Ed30 i 111Ed-40. Rozpoczęła także produkcję lokomotyw z nowej platformy Gama 3.0., lokomotywy dwunapędowej dla PKP Intercity oraz ekologicznej lokomotywy elektryczna z „zielonym” modułem dojazdowym w wersji ecodiesel lub bateria. 

Producent przygotowuje platformę zasilanych z ogniw wodorowych i baterii elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz lokomotyw manewrowych. Tego typu pojazdami zainteresowani są m.in. odbiorcy w Szwecji. 

Czytaj więcej

Ruszyła trzecia zmiana w fabryce ciężarówek

Firma kontynuowała dostawy tramwajów dla Bydgoszczy i Wrocławia oraz weszła na rynek estoński z tramwajem 147N dla Tallina. Podpisała nowe kontrakty na tramwaje dla Torunia, Śląska i Krakowa. 

Rosnący portfel zamówień zmusił do wdrożenia nowych technologii. – W 2024 roku uruchomiliśmy kolejne stanowiska zautomatyzowanego laserowego spawania skorupowych konstrukcji pojazdów, podnosząc jednocześnie efektywność i jakość tego procesu. Produkujemy szybciej, lżejsze i wytrzymałe konstrukcje, a dzięki inwestycjom będziemy te kompetencje jeszcze szybciej rozwijać – podkreśla wiceprezes Pesa ds. produkcji Jacek Rudewicz. 

Rozbudowa bydgoskich zakładów nie tylko zwiększy wielkość produkcji, ale pozwoli także poszerzyć asortyment. Nowo budowane w Bydgoszczy hale będą przystosowane do produkcji pojazdów z napędami alternatywnymi oraz pojazdów KDP osiągających prędkości 200 i 230 km/h.

Pesa tworzy oddziały w kolejnych krajach, rozwija struktury w Czechach i Rumunii, gdzie we współpracy z lokalnymi partnerami powstają centra serwisowe i utrzymaniowe.

Rośnie cały rynek

Nowosądecki producent pociągów Newag zwiększył w 2024 roku przychody o ponad 30 proc. porównaniu do 2023 roku do 1587,6 mln zł. Marża brutto wzrosła o przeszło 25 proc. do 248,5 mln zł, a w ujęciu procentowym sięgnęła 15,7 proc. i była o 0,6 pp. niższa niż w 2023 roku. Zysk netto wyniósł 100,5 mln zł i był o blisko 132 proc. większy niż w 2023 roku i to pomimo wdrożonych na początku roku podwyżek dla załogi. 

Czytaj więcej

Miliardowy kontrakt Pesy już w realizacji

Razem z producentami finalnymi rosną dostawcy. Wśród nich jednym z najważniejszych jest specjalizujący się w układach napędowych warszawski Medcom, który od dekady wykorzystuje konstrukcje z węglikiem krzemu, co zmniejsza zużycie prądu przez pojazdy. – Rok 2024 był bardzo udany dla Medcomu. Przychody ze sprzedaży po raz pierwszy przekroczyły pół miliarda złotych. W 2024 roku pozyskaliśmy ponad 1 mld zł nowych zamówień do realizacji do 2030 roku – wymienia wiceprezes zarządu Medcom Paweł Choduń. 

Spółka jest najbardziej dumna z nowych krajowych zamówień, m.in. 35 pojazdów hybrydowych Newag dla PKP Intercity i niemal 100 lokomotyw Newag Griffin i Dragon. – Na rynkach eksportowych wzmocniliśmy portfel zamówień w Turcji, Stanach Zjednoczonych i na Bałkanach – dodaje Choduń.

W ubiegłym tygodniu walne zabranie udziałowców przyjęło sprawozdanie zarządy Pesa za 2024, zaś rada nadzorcza powołała ten sam zarząd na kolejną kadencję. W 2024 roku Grupa Pesa przeszła z fazy restrukturyzacji do rozwoju, realizując założenia Strategii 2030+. Przychody ze sprzedaży wyniosły o ponad jedną trzecią do 2,57 mld zł, EBITDA – 245,8 mln zł, a zysk netto – 23,8 mln zł. Pomimo rosnących cena materiałów i usług, inflacyji oraz niepewności na rynku w kontekście środków z KPO, Pesa pozyskała zamówienia o wartości ponad 4 mld zł, a portfel zamówień na kolejne lata przekroczył 14 mld zł. – Sytuacja finansowa spółki jest stabilna – zapewnia wiceprezes Pesa ds. finansowych Robert Tafiłowski. 

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Szynowy
Kto obsłuży ruch między Unią Europejską i Ukrainą?
Szynowy
Finansowy rozkład jazdy dla kolei
Szynowy
Terminal w nowych rękach, czeka go rozbudowa
Szynowy
Miliardowy kontrakt Pesy już w realizacji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Szynowy
Stanęły pociągi i nic nie działa!