Komisja Europejska zaproponowała, że emisje CO2 samochodów ciężarowych zmaleją do 2030 roku o 45 proc., o 65 proc. w 2035 roku i o 90 proc. w 2040 roku i kolejnych latach. Regulacje unijne zmuszają operatorów logistycznych do obniżenia emisji CO2, więc firmy przygotowują się do przejścia na zeroemisyjny transport. NoLimit już ma flotę kilkunastu elektrycznych aut, Dachser zakupił 6 elektrycznych ciężarówek, próby prowadzą DHL, Schenker, Raben i Rhenus.
Tysiące megaładowarek
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA obawia się jednak, że przejście na zeroemisyjny tabor będzie powolne. Do osiągnięcia 30-procentowej redukcji CO2, użytkownicy powinni zarejestrować co najmniej 280 tys. zeroemisyjnych samochodów ciężarowych, w tym 230 tys. bateryjnych oraz 50 tys. wodorowych. Pojazdy będą wymagały do 42 tys. punktów ładowania, w tym do 25 tys. ładowarek megawatowych oraz do 2 tys. stacji tankowania wodoru, z których przynajmniej 500 powinna mieć możliwość wydania do 6 ton wodoru dziennie.
Czytaj więcej
Jaki kierunek przyjmie rozwój ukraińskiego rynku przesyłek kurierskich? Czy ukraińscy operatorzy utrzymają swój rynek, czy powiększą działalność w Polsce?
W marcu 2023 roku Rada i Parlament Europejski osiągnęły wstępne porozumienie co do proponowanego rozporządzenia o infrastrukturze paliw alternatywnych (AFIR), które jest częścią pakietu „Gotowi na 55”.
Zakłada ono, że państwa członkowskie wybudują do końca 2025 roku sieć ładowarek dla aut osobowych i lekkich dostawczych, a do końca 2030 roku dla użytkowych o dmc powyżej 3,5 tony rozmieszczoną na sieci bazowej TEN-T nie rzadziej niż co 60 km.